جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

در کنگره جهاني تونل مطرح شد؛

ايده محقق ايراني براي تسخير ماه با حفر تونل‌

چمال رستمي

دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵:۰۰


همزمان با رقابت سازمان‌هاي فضايي کشورهاي مختلف به منظور بازگشت به ماه و سکونت طولاني مدت در تنها قمر زمين، يک پرفسور ايراني ايده حفر تونل را بدين منظور مطرح کرده است.

ticnews- پرفسور جمال رستمي استاد ايراني دانشگاه پنسيلوانيا، بر اين باور است که شور و اشتياق براي بازگشت به فضا دوباره در حال افزايش است. از همين رو بحث‌هايي در مورد حضور در کره ماه مجدداً مطرح شده است.

وي که در کنگره جهاني تونل در ناپل ايتاليا شرکت کرده است، ضمن اشاره به طرح‌هاي ناسا براي اعزام فضانورد به کره ماه تا سال 2024 گفته است: ناسا قصد دارد ايستگاهي در نزديکي ماه ايجاد کند که زمينه را براي مسافرت آسان به ماه فراهم کند. اما شرايط سخت سطح ماه به علت امکان بارش شهاب سنگ و تشعشعات راديواکتيويته و نيز دماي بسيار پايين هوا باعث مي‌شود زندگي بر روي سطح ماه بسيار پرخطر باشد.

پرفسور رستمي در اين مورد افزوده است: تصور کنيد يک صخره به اندازه مچ دست من با سرعت 10 تا 12 کيلومتر در ثانيه به ماه برخورد کند. اين صخره مي‌تواند هر چيزي را نابود کند. لذا ايده من زندگي در زير سطح کره ماه است. بدين منظور بايد شبکه اي از تونل‌هاي قابل اتصال به يکديگر در ماه ايجاد شود. اين تونل‌ها منجر به ايجاد شهري بزرگ در زير سطح ماه مي‌شود.

به گفته اين استاد دانشگاه، البته حمل و نقل دستگاه‌هاي غول پيکر حفر تونل به ماه کار ساده اي نيست و با توجه به شرايط جاذبه کره ماه، بايد دستگاه‌هايي متناسب با اين شرايط به منظور کار در تنها قمر زمين ساخته شوند. از سوي ديگر بهتر است اين دستگاه‌ها به طور خودران طراحي شوند تا هزينه‌هاي تعمير آنها هم به حداقل برسد.

با توجه به اينکه دستگاه‌هاي پيشرفته حفر تونل براي کندن چهار متر تونل در زير زمين 2000 کيلووات انرژي مصرف مي‌کنند، متخصصان در حال امکان سنجي براي ساخت يک نيروگاه برق هسته‌اي کوچک در ماه نيز هستند. آمريکايي‌ها بر اين باورند که تا سال 2050 حدود هزار نفر در کره ماه ساکن خواهند شد و هزينه اقامت آنها در تنها قمر زمين 2.7 تريليون دلار خواهد بود.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو