جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

10 دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونيکي معرفي شدند

باقري اصل

شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴:۰۰


نشست خبري کارنامه دولت الکترونيکي با حضور دبيرشوراي اجرايي فناوري اطلاعات و رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران صبح امروز (شنبه) برگزار شد.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- رضا باقري اصل دبير شوراي اجرايي فناوري اطلاعات در نشست خبري ارايه کارنامه دولت الکترونيک دستگاه هاي دولتي و حاکميتي، يکي از منسجم ترين اقدامات را ارزيابي خدمات دولت الکترونيک دانست و گفت: در ارزيابي دوره پنجم ما به مطالبه عمومي و آثار عملکردي دولت الکترونيکي توجه کرده و ميزان رضايت مردم، اندازه و تعداد کارکنان و ساختار دستگاه ها در ارزيابي ها لحاظ کرديم.

وي با بيان اينکه در حال حاضر با داشتن دولت همراه، برخي دستگاه ها، مردم را براي دريافت خدمات به نرم افزارهاي مختلف ارجاع مي دهند، افزود: براي مثال وزير نيرو، براي دريافت قبض الکترونيکي مردم را به استفاده از يک نوع اپليکيشن ارجاع مي دهد در حالي که با دولت همراه به راحتي همه اين امکانات قابل اجراست.

باقري اصل خاطرنشان کرد: در مدت اخير وزارت ارتباطات همه زيرساخت‌هاي لازم براي يک‌پارچه‌سازي خدمات و فرآيند‌ها را ايجاد کرده است، اما باز هم‌ تمايلي به يکپارچه شدن نيست و اين موضوع نشان مي دهد که از ابتدا عزمي براي يکپارچه سازي وجود نداشته است.

دبيرشوراي اجرايي فناوري اطلاعات تاکيد کرد: زيرساخت هاي دولت الکترونيکي در کشور فراهم است و بايد خدمات يکپارچه به مردم ارايه شود تا مردم با کمترين هزينه و بيشترين سرعت بهترين خدمت را دريافت کنند.

وي با بيان اينکه در پنجمين دوره ارزيابي خدمات الکترونيکي، 105دستگاه اجرايي پايش شده اند، تصريح کرد: ميزان تحقق دولت الکترونيکي در اين ارزيابي به 62.8 درصد رسيده است که امتياز عمومي دستگاه ها براي ايجاد درگاه خدمات 84 درصد، حضور در وب 66.9 درصد، خدمات تعاملي 70.44 درصد، خدمات تراکنشي 70.22 درصد و يکپارچگي خدمات 50.19 درصد بوده است.

باقري اصل نتيجه ارزيابي پنجم  را اينگونه اعلام کرد: بيمه مرکزي ، سازمان سرمايه گذاري و کمکهاي اقتصادي و فني ايران، سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليکي، سازمان تنظيم مقررات، مرکز توسعه تجارت الکترونيکي، بنياد شهيد و امور ايثارگران، وزارت امور اقتصاد و دارايي، سازمان نهضت سوادآموزي و شرکت ارتباطات زير ساخت 10 دستگاه برتر در ارايه خدمات الکترونيکي بوده اند.

رسانه جايگاه مناسبي براي بازخورد فعاليت دولت الکترونيک

امير ناظمي رييس سازمان فناوري اطلاعات در ادامه اين جلسه با اشاره به گزارش 120 صفحه اي دولت الکترونيکي که در سايت.https://payesh.iran.gov.ir/ در دسترس عموم است، گفت: در ارزيابي ها تلاش داريم که ارزيابي داخل دستگاهي به ارزيابي اتصال دستگاه هاي اجرايي به يکديگر نزديک شود تا وزن ارزيابي خدمات دولت الکترونيکي بيشتر شود.

وي با بيان اينکه بسياري از خدمات مورد نياز شهروندان، مجموعه استعلامات بين دستگاهي است، افزود: دولت الکترونيکي بايد به سمتي حرکت کند که سيلوهاي اطلاعاتي دستگاه ها به يکديگر متصل شوند بنابراين از ارزيابي دوره چهارم فرض ما بر بود که به يک نوع دموکراسي ديجيتال يا الکترونيکي برسيم.

ناظمي با تاکيد بر اينکه در آخرين دوره ارزيابي تنها دستگاه هاي اجرايي با يکديگر مقايسه نمي شوند، گفت: دولت الکترونيکي صرفا ناظر به قوه مجريه نيست و ساير قوا را هم شامل مي شود زيرا بخش عمده اي از خدمات نيازمند اطلاعاتي است که در پايگاه قوه قضاييه وجود دارد که بايد به سامانه GSPتبادل اطلاعات دولت متصل شوند.

رييس سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه شفافيت و دسترسي آزاد به اطلاعات نيز به شاخص هاي ارزيابي دولت الکترونيکي افزوده شده است، تصريح کرد: ارزيابي هاي شش ماهه به شفاف شدن کمک مي کند تا نقاط ضعف را شناسايي و آنها را برطرف کنيم.

ناظمي با بيان اينکه در ارزيابي ها رتبه برخي دستگاه ها با توجه به استعلامات پايين است، گفت: در برخي از دستگاه ها تعداد استعلامات و مجوزها بسيار زياد است اما باوجود اينکه تعدادي از آنها الکترونيکي شده است اما هنوز بسياري از خدمات به صورت داخلي الکترونيکي شده و هنوز براي استفاده شهروندان به دولت الکترونيکي متصل نشده اند.

وي افزود: با افزايش شاخص ها در ارزيابي دولت الکترونيکي معيارها تغيير پيدا مي کند و براي اينکه به نيارهاي شهروندان نزديک شويم نياز به مشارکت عمومي داريم.

رييس سازمان فناوري اطلاعات با تاکيد بر مشارکت رسانه ها براي مطالبه گري عمومي خاطرنشان کرد: در صورت ارزيابي رسانه ها و مطالبه گري عمومي از خدمات دولت الکترونيکي، سازمانها خود را موظف به مشارکت و گسترش اين خدمات مي بينند.

ناظمي با اشاره به نتايج بازخورد ارزيابان مستقل از عملکرد دولت الکترونيکي گفت: اين گزارش ها مي توانند در تغيير مسير به ما کمک کنند و رسانه ها جايگاه مناسبي براي بازخورد فعاليت دولت الکترونيکي هستند.


گزارش نتايج پنج مرحله ارزيابي خدمات الکترونيکي سازمان ها گزارش نتايج پنج مرحله ارزيابي خدمات الکترونيکي سازمان ها


کارنامه دولت الکترونيکي ارزيابي پنجم کارنامه دولت الکترونيکي ارزيابي پنجم

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو