یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

نتايج پژوهش‌ها نشان داد

مچ دست، قرباني اعتياد به اينترنت

موس - کاربر - کامپيوتر

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷:۰۰


استفاده بيش‌ازحد از اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي، يکي از مهم‌ترين معضلات جهاني است که فوايد اين فناوري‌هاي مهم و نوين را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. محققان کشور در همين خصوص، تأثير اين پديده‌ها را بر وضعيت اسکلتي-عضلاني افراد، مورد مطالعه قرار داده‌اند.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- امروزه استفاده از اينترنت به‌عنوان منبع اصلي اطلاعات و يکي از به‌صرفه‌ترين راه‌هاي ارتباطي در کشورهاي مختلف رواج بسيار زيادي پيدا کرده است. نتايج مطالعه‌اي در ايالات متحده آمريکا نشان مي‌دهد که روزانه بيش از 60 ميليون نفر به‌منظور استفاده از اينترنت، از رايانه و تلفن همراه هوشمند استفاده مي‌کنند. در دهه اخير، سرعت رشد در تعداد کاربران اينترنت در بعضي از کشورهاي درحال‌توسعه، چشمگير بوده است و در اين ميان مي‌توان دانشجويان را به‌عنوان دسته اصلي کاربران اينترنت طبقه‌بندي کرد.

اما به عقيده متخصصان، با توجه به اين رشد روزافزون، اعتياد به اينترنت نيز به يکي از نگراني‌هاي بين‌المللي تبديل شده است. شيوع اعتياد به شبکه‌هاي اجتماعي و بازي‌هاي آنلاين در مطالعات مختلف بين 5 تا 21 درصد گزارش شده است. طبق برخي مطالعات، اعتياد به بازي‌هاي آنلاين اينترنتي، با افزايش شانس ابتلاء به افسردگي و اضطراب همراه بوده است.

مطالعات صورت گرفته در داخل کشور نيز حاکي از اثرات مخرب اعتياد به بازي‌هاي آنلاين و استفاده مشکل‌ساز از شبکه‌هاي اجتماعي بوده است و اين تأثيرات بر وضعيت اسکلتي-عضلاني بدن افراد نيز قابل توجه است.

در حال حاضر اختلالات اسکلتي-عضلاني به‌عنوان يکي از مهم‌ترين اولويت‌هاي سلامتي در اکثر کشورهاي دنيا و ايران مطرح هستند. به همين دليل، پژوهشگراني از دانشگاه علوم پزشکي همدان در مطالعه‌اي، پديده اعتياد به شبکه‌هاي اجتماعي و بازي‌هاي آنلاين را با بررسي درد در ناحيه مچ دست به‌عنوان يکي از پرکاربردترين اعضاي سيستم اسکلتي-عضلاني بدن مورد بررسي قرار داده‌اند.

اين مطالعه روي 665 نفر از دانشجويان شاغل به تحصيل در دانشگاه علوم پزشکي در دانشگاه علوم پزشکي همدان انجام شده است.

نتايج اين مطالعه حاکي از آن است که شيوع اعتياد به شبکه‌هاي اجتماعي و اعتياد به بازي‌هاي آنلاين بين دانشجويان، نسبتاً زياد است و در صورت عدم انجام تمهيدات لازم، اين پديده مي‌تواند باعث رخداد آسيب‌هاي مختلف مانند آسيب به سيستم اسکلتي-عضلاني و ازجمله درد در ناحيه مچ دست دانشجويان شود.

در اين رابطه، عليرضا مرتضي پور، محقق دانشگاه علوم پزشکي همدان و همکارانش در اين تحقيق مي‌گويند: «در پژوهش ما، بين مردان و زنان ازلحاظ ابتلاء به درد مچ دست اختلاف معناداري وجود داشت. درواقع مقايسه فراواني‌ها نشان داد مردان شرکت‌کننده در پژوهش نسبت به زنان، بيشتر به درد مچ دست مبتلا بودند».

بر اساس نتايج اين تحقيق، ميانگين معدل آخرين‌ترم در افراد مبتلابه درد مچ دست کمتر از افراد بدون درد مچ دست بود. همچنين شيوع اعتياد به شبکه‌هاي اجتماعي و بازي‌هاي آنلاين نزديک به 42 درصد گزارش شد که رقم بسيار بالايي به‌حساب مي‌آيد.

مرتضي پور و همکارانش بر مبناي يافته‌هاي تحقيق خود اعتقاد دارند: «به نظر مي‌رسد خدمات مشاوره‌اي درباره مسائل جديد اعتياد بين دانشجويان و همچنين ارائه خدمات درماني مکمل براي آسيب ديدگان اين اعتيادها، بايد در اولويت مراکز مشاوره و همچنين مراکز درماني درون و بيرون از دانشگاه قرار گيرد».

اين يافته‌ها، در قالب مقاله‌اي علمي پژوهشي در مجله «ارگونومي» وابسته به دانشگاه علوم پزشکي همدان به چاپ رسيده‌اند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو