یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۴

حميد فتاحي:

کاهش قيمت و افزايش کيفيت مکالمات بين‌الملل در راه است

شبکه جهاني - ارتباطات

دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۳:۰۰


به تازگي کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، مقررات آزادسازي خدمات مکالمه صوتي بين‌الملل، صادره و وارده به کشور را که پيش از اين تنها در انحصار شرکت ارتباطات زيرساخت بود ، تصويب کرد.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- در پي اين آزادسازي، روزنامه ايران به سراغ «حميد فتاحي» مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت رفت و درباره واگذاري مکالمات بين‌الملل به اپراتورهاي بخش خصوصي به گفت‌و‌گو نشست که مي‌خوانيد.
چرا شرکت ارتباطات زيرساخت تصميم به پايان انحصار دولت در زمينه مکالمات بين الملل گرفت؟
يکي از اهدافي که شرکت ارتباطات زيرساخت با تأکيد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات دنبال مي‌کند اجراي اصل 44 قانون اساسي مبني برخصوصي‌سازي برخي از بخش‌هاي حاکميتي اين شرکت است از اين‌رو مکالمات بين‌الملل جزو مواردي است که خللي به بخش حاکميتي وارد نمي‌کند و مي‌توان براي تجاري‌سازي به بخش خصوصي واگذار کرد.
 
همانطور که اشاره کرديد قاچاق ترافيک را در بخش مکالمات بين‌الملل شاهد هستيم. آماري درباره ميزان قاچاق مکالمات بين‌الملل وجود دارد و اينکه اين اقدام چقدر مي‌تواند جلوي قاچاق مکالمات بين الملل را بگيرد؟
آمار دقيقي از ميزان قاچاق ترافيک بين‌الملل نداريم ولي با بازخوردهايي که از بازار مي‌گيريم يا شکايت‌هايي که مشترکان در زمينه کيفيت دارند، نشان مي‌دهد که قاچاق ترافيک اتفاق مي‌افتد ولي با واگذاري مکالمات بين‌الملل به بخش خصوصي، اپراتورها بهتر مي‌توانند با اين قاچاق مبارزه کنند.
 
گفته مي‌شود با آزادسازي مکالمات بين‌الملل، شرکت زيرساخت بخشي از درآمد خود را از دست مي‌دهد. درآمدزايي در اين بخش چقدر است و با اين اتفاق اين شرکت چه ميزان از درآمد خود را از دست خواهد داد؟
نمي توانم به عدد و رقم درباره درآمد حوزه اقتصادي شرکت ارتباطات زيرساخت اشاره کنم ولي قطعاً اين شرکت از بخشي از درآمد خود چشم پوشي کرده و به بخش خصوصي انتقال خواهد داد، چرا که معتقدم سپردن آن به بخش خصوصي موجب مي‌شود تا مکالمات بين‌الملل رونق پيدا کند.
 
با اين واگذاري شرکت ارتباطات زيرساخت چه نقشي را ايفا خواهد کرد؟
شرکت زيرساخت کماکان سوئيچ بين المللي را عهده دار خواهد بود.
 
به‌ گفته کارشناسان نرخ انتقال از يک مرز به مرز ديگر بالا بوده و حتي چند برابر قيمت اينترنت بين‌الملل است و به نظر مي‌رسد اين خود مانعي براي تبديل ايران به هاب منطقه و ترانزيت باشد. آيا زيرساخت برنامه‌اي براي منطقي کردن قيمت انتقال مکالمات دارد؟
اين بحث به ترانزيت مکالمات مربوط مي‌شود و اکنون نمي‌توانيم در اين باره اظهارنظر کنيم به همين دليل ابتدا بايد اجازه دهيم اين مصوبه شکل اجرايي به خود بگيرد بعد در اين باره تصميم‌گيري کنيم، ولي بايد بگويم آنگونه که کارشناسان مي‌گويند قيمت خيلي بالا نيست و با واگذاري و رقابتي شدن بازار قيمت‌ها کاهش خواهد يافت.
 
کارشناسان معتقد هستند که نفس کار،‌ پايان انحصار و واگذاري مکالمات بين‌الملل به بخش خصوصي خوب است اما در اين ميان مدل واگذاري مهم است. چه مدلي را براي واگذاري اين بخش به اپراتورها در نظر گرفته ايد؟
صفر و تا صد کار شامل مدل تجاري، ارتباط با شرکت‌هاي خارجي، انتقال پول، مسيرهاي مرز تا داخل و بالعکس و... همه برعهده اپراتور سرويس دهنده خواهد بود. تنها گيت وي و سوئيچينگ را شرکت ارتباطات زيرساخت کماکان عهده دارخواهد بود.
 
فکر مي‌کنيد کاربران از اين واگذاري استقبال خواهند کرد؟
اگر واگذاري درست اجرايي شود، کاربران نهايي از اين طرح استقبال خواهند کرد. کاربران نهايي از وضعيت کنوني گله‌مند هستند با اينکه بخش فني زير ساخت پيگير گلايه‌ها و شکايت‌هاي مشترکين است اما با اين واگذاري، پيگيري وضعيت مکالمات بين‌الملل بين اپراتورهاي داخلي تقسيم مي‌شود و آنها بهتر مي‌توانند پاسخگوي کاربران نهايي باشند از سوي ديگر چون با اين اقدام رقابت بيشتر و کيفيت کار نيز بهتر خواهد شد.  پيش‌بيني مي‌کنيم که کاربران نهايي نيز از اين موضوع استقبال و ابراز رضايت کنند.
 
چه اپراتورهايي مي‌توانند مجوز مکالمات بين الملل را بگيرند؟
طبق مصوبه کميسيون تنظيم مقررات، اپراتورهايي که داراي مجوز شبکه از سازمان رگولاتوري هستند، مي‌توانند براي دريافت پروانه درخواست کنند. فعلاً اپراتورهاي داراي شبکه درخواست‌هايي را به‌صورت مقدماتي به سازمان رگولاتوري ارائه داده‌اند و در حال پيش بردن اين مصوبه هستيم.
 
فکر مي‌کنيد اين اقدام مهم چه زماني شکل عملياتي به خود بگيرد؟
دو هفته است که کار واگذاري مکالمات بين‌الملل را به اپراتورهاي بخش خصوصي آغاز کرده‌ايم اما 4 ماه زمان براي واگذاري مکالمات بين الملل به اپراتورهاي بخش خصوصي تعيين شده است که اميدواريم زودتراز موعد تعيين شده اين واگذاري انجام بگيرد.
 
کارشناسان معتقد هستند چون OTT‌ها (ارائه خدمات از طريق اينترنت) زياد شده است، به نظر نمي‌رسد تجارت خوبي را در اين حوزه شاهد باشيم. نظرتان در اين باره چيست؟
نه اين‌طور نيست، چرا که هر کدام از اينها جايگاه خود را دارند و نمي‌توان جلوي تکنولوژي‌هاي جديد را گرفت. مهم‌تر اينکه نمي‌توان گفت چون هم‌اکنون OTT‌ها در پيام رسان‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي فعال هستند نبايد در بخش مکالمات بين‌الملل فعال بود يا آن را به دست بخش خصوصي سپرد. با وجود همين تکنولوژي، اپراتورهاي داراي شبکه درخواست‌هاي خود را به شرکت ارتباطات زيرساخت و رگولاتوري ارائه داده‌اند. از سوي ديگر وقتي اپراتورها در اين حوزه فعال شوند مي‌توانند از فوايد آن مانند ديتا استفاده کنند و تجارت خوبي را رقم بزنند.
 
برخي ديگر از کارشناسان نيز معتقد هستند براي اينکه اپراتورها با فراغ بال وارد اين تجارت شوند نياز است که شرکت زيرساخت آماري از دقايق مکالمات انجام شده بين‌المللي و حدود ميزان درآمدزايي را ارائه دهند. مي‌توانيد در اين باره آماري را اعلام کنيد؟
اين آمار را در اختيار اپراتورهايي که براي دريافت مجوز و پروانه اعلام آمادگي مي‌کنند، قرار مي‌دهيم و مي‌توانند با بررسي آن براي دريافت پروانه تصميم‌گيري کنند.
 
آزادسازي مکالمات بين الملل چه مزايايي دارد؟
آزادسازي مکالمات بين‌الملل و واگذاري آن به بخش خصوصي موجب مي‌شود تا بازار و مارکت اين حوزه بزرگتر شود از آنجايي که بخش خصوصي عملکرد بهتري دارد و مي‌تواند آورده‌ها را بخوبي استفاده کند بنابراين موجب مي‌شود در بازار مکالمات بين الملل رقابت افزايش يابد و در نتيجه شاهد افزايش کيفيت و کاهش قيمت براي کاربران و مشترکان نهايي باشيم. مهمتر اينکه با اين اقدام تقلب و قاچاق ترافيکي که در اين حوزه اتفاق مي‌افتد نيز کاهش خواهد يافت. به نظرم اگر مکالمات بين‌الملل به اپراتورهاي بخش خصوصي واگذار شود وضعيت بهتر و با کيفيت تري را در تماس‌هاي بين‌المللي شاهد خواهيم بود.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو