یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فريب دروغ‌هاي وسوسه‌انگيز را نخوريد!

اينترنت - فضاي مجازي -

یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲:۰۰


برخي کاربران فضاي مجازي قرباني روشي از کلاهبرداري شده و با از دست دادن مبالغ بسيار، متضرر شده‌اند؛ شيوه‌اي که سودجويان در آن، قربانيان را متقاعد مي‌کنند در سايت آن‌ها سرمايه‌گذاري کنند.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- شايد خبر داشته باشيد اين روزها شيوه‌هاي مختلفي از کلاهبرداري به روش‌هاي اينترنتي انجام مي‌شود؛ يکي از اين روش‌ها که متأسفانه خيلي از کاربران داخل ايران هم قرباني آن شده‌اند، کلاهبرداري به روش پانزي است.

با توجه به پيام‌ها، صحبت‌ها و شواهدي که از هم‌وطنان مشاهده شده است؛ قربانيان اين روش از کلاهبرداري مبالغ زيادي را از دست دادند و متضرر شده‌اند، شيوه‌اي که افراد سود جو در اين روش از کلاهبرداري مورد استفاده مي‌کنند، اينگونه است که قربانيان را متقاعد مي‌کنند در سايت آن‌ها سرمايه گذاري کنند. اين افراد سودجو به قربانيان وعده دريافت سود زيادي در ابتداي سرمايه‌گذاري مي‌دهند و حتي آن سود را در ابتدا پرداخت مي‌کنند، در واقع اين سايت‌ها هيچ خدماتي را انجام نمي‌دهند و با دريافت سرمايه از کاربران فعاليت مي‌کنند.

به اين صورت که شما با سرمايه گذاري اوليه بايد تعدادي از دوستان و آشنايان خودتان را به اين مجموعه معرفي کنيد و در قبال اين معرفي به شما سود پرداخت مي‌شود؛ پرداخت اين سود، ماهيانه و منظم نيستند و شما براي دريافت سود بيشتر بايد افراد بيشتري را دعوت کنيد.

درباره روش عملکرد صاحبان اين سايت‌ها علي اصغر زارعي - مدرس دانشگاه - در گفت‌وگو با ايسنا، اينگونه توضيح مي‌دهند: در اصل گردانندگان اين سايت‌ها خودشان هيچ سرمايه گذاري نکردند. اين سرمايه کاربران است که در دست آن‌هاست و در قبال معرفي تعداد زيادي از افراد توسط کاربران و سرمايه گذاران همان مبلغي که به گردانندگان سايت‌ها ارسال مي‌شود، بخش کوچک آن به عنوان سود به قربانيان پرداخت مي‌کنند. به اين شکل سرمايه‌گذار، يا قرباني بيش‌تر تشويق مي‌شود تا مبلغ سرمايه‌گذاري کرده را افزايش دهد و افراد بيش‌تري را دعوت و تشويق کند که سرمايه گذاري کنند تا بتوانند سود بيش‌تري دريافت کند.

وابستگي کلاهبرداران به قربانيان جديد

به گفته اين کارشناس، در اين روش کلاهبرداران وابسته به قربانيان جديد هستند تا بتوانند پول بيشتري جمع کنند و در نهايت هم توسط پليس دستگير مي‌شوند يا بعد از جمع کردن پول هنگفتي پا به فرار مي‌گذارند. اخيراً سايتي کشف شد که ميلياردها تومان پول و سرمايه کاربران ايراني و خارجي‌شان را به همين روش کلاهبرداري به جيب زدند و صاحبانشان هم فرار کردند.

وي تصريح کرد: جالب است بدانيد اسم اين طرح از شخص به نام Richard Ponzi گرفته شده که در سال 1920 براي اولين بار با قرض گرفتن از يک صرافي معتبر کار خودش را شروع کرد و در مدت کوتاهي به يکي از ثروتمندترين‌هاي آمريکا تبديل شد.

اين کارشناس به کاربران توصيه کرده که هرگز فريب اينگونه کسب و کارهاي اينترنتي را نخورند و بدون اين‌که شناختي از آن شرکت‌ها و صاحبانشان داشته باشند، پول و سرمايه خود را با وعده چند برابر شدن و دريافت سود زياد از دست ندهند. اخيراً در خيلي از کانال‌هاي تلگرامي و صفحات اينستاگرام و سايت‌ها شاهد تبليغات براي سرمايه گذاري در اين نوع شرکت‌ها و سايت‌ها هستيم و بايد هوشيار بوده و فريب اين دروغ‌هاي وسوسه‌انگيز را نخورند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو