شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اجراي کارپوشه ملي ايرانيان عملياتي ميشود.

کارپوشه ملي

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵:۰۰


در فاز نخست کارپوشه ملي ايرانيان، ارتباط دولت و حاکميت با شهروندان يک سويه است اما در فازهاي بعدي امکان برقراري ارتباط دوسويه نيز فراهم مي شود که از اين طريق مي توان به عنوان پايگاهي قابل اتکا، براي نظرسنجي استفاده کرد.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات - تفاهم‌نامه همکاري توسعه، نگهداري و بهره‌برداري از سامانه کارپوشه ملي ايرانيان به امضاي امير ناظمي رييس سازمان فناوري اطلاعات و حسين نعمتي مدير عامل شرکت ملي پست ايران رسيد.

نعمتي در جلسه امضاي اين تفاهم نامه با اشاره به راه اندازي کارپوشه ايرانيان، گفت: با راه اندازي اين کارپوشه انجام مکاتبات اداري سازمان ها و دستگاه هاي دولتي با مردم در بستر الکترونيک، آسايش و رفاه بيشتري را براي مردم به همراه دارد.

وي با اشاره به بند سه ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه، مبني بر انتشار آزاد اطلاعات، افزود: نهادهاي دولتي مي توانند از بستر فراهم شده در فضاي الکترونيکي، در قالب کارپوشه ملي ايرانيان، خدمات دهي به مردم را سريعتر و آسانتر انجام دهند.

مديرعامل شرکت ملي پست ايران به تلاش شرکت هاي تابعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي تحقق دولت الکترونيک اشاره کرد و گفت: يکي از مباحث مهم دولت الکترونيک دسترسي به اطلاعات پايه اي است که بخش مهمي از اين اطلاعات، از جمله اطلاعات مکاني در اختيار شرکت ملي پست قرار دارد.

او همچنين اجراي پروژه" ايران هوشمند" را مورد تاکيد داد و افزود: فعاليت هاي موثري در شبکه پستي، تحت عنوان طرح تحول ديجيتال در حال وقوع است که در قالب آن يکصد پروژه با همکاري شرکت هاي خصوصي به ويژه استارت آپ ها اجرا مي شود.

امير ناظمي رييس سازمان فناوري اطلاعات نيز در اين مراسم با اشاره به تغيير تکنولوژي و شيوه هاي ابزاري و محتوايي ارتباطات، گفت: سامانه کارپوشه ملي ايرانيان ويژگي هاي بسياري دارد که مهمترين آن، برقراري ارتباط مستقيم حاکميت و دولت با مردم است.

 ناظمي استفاده از فضاي اکوسيستم استارت آپي متکي بر نوآوري را مورد تاکيد قرار داد و گفت: شهروندان مي توانند از طريق اپليکيشن ها و پيام رسان هاي پرکاربرد امن، مطمئن و متعهد به صيانت ازحريم شخصي کاربران، به اين سامانه دسترسي پيدا کنند.

وي نامه و مکاتبات وارد شده به اين سامانه را به دو شيوه قابل حذف و غيرقابل حذف  عنوان کرد و افزود: در فاز نخست ارتباط دولت و حاکميت با شهروندان يک سويه است اما در فازهاي بعدي امکان برقراري ارتباط دوسويه نيز فراهم مي شود که از اين طريق مي توان به عنوان پايگاهي قابل اتکا، براي نظرسنجي استفاده کرد.

رييس سازمان فناوري اطلاعات همچنين گفت: مکاتبات ارسال شده دستگاه هاي دولتي و حاکميتي به مردم از طريق اين کارپوشه وجاهت قانوني دارد.

وي فراهم آوردن امکان اطلاع رساني به شهروندان نسبت به وجود نامه در کارتابل شخصي را از ديگر مزيت هاي کارپوشه ايرانيان عنوان کرد و افزود: پس از ارسال نامه به کارتابل، از طريق پيامک، پست الکترونيک ملي و پيام رسان ها  به فرد اطلاع رساني مي شود.

ناظمي همچنين به شکاف ديجيتالي موجود در کشور و دسترسي نداشتن 24 درصد مردم به فضاي الکترونيکي و خدمات ديجيتالي اشاره کرد و گفت: شرکت ملي پست به دليل گستردگي و پراکندگي دفاتر و مراکز پستي در سراسر کشور، اين امکان را فراهم آورده است تا به نيابت از اين افراد حساب کاربري ايجاد کرده و وارد سامانه شود و فرد را نسبت به مکاتبات موجود در کارتابل مطلع ساخته و حتي نسخه اي از آن را در اختيار او قرار دهد.

رييس سازمان فناوري اطلاعات به تفاوت کارپوشه ملي ايرانيان که با همکاري پست از امروز آماده اجرا مي شود با نسخه هاي قبلي اشاره کرد و گفت: در اين نسخه امکان پياده سازي اين سامانه در بستر اپليکيشن ها و پيام رسان هاي خلاق استارت آپي يا اپليکيشن دولت همراه براي يکپارچه سازي ارايه خدمات حاکميتي و دولتي وجود دارد اما در نسخه هاي قبلي ارتباط سامانه با مردم صرفا از طريق پست الکترونيک انجام مي شد. 

وي اظهار اميدواري کرد: طي چهار ماه آينده و پس از انجام مراحل ثبت نام شهروندان در سامانه و انتخاب اپليکيشن مناسب، اطلاع رساني اجراي کارپوشه ملي ايرانيان نيز عملياتي شود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو