شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

نتيجه‌ي واگذاري مکالمات بين‌الملل به اپراتورها چيست؟

قاچاق مکالمات بين الملل

سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲:۰۰


با خروج سرويس مکالمات و ارائه خدمات مکالمات تلفني بين‌الملل از انحصار زيرساخت و واگذاري آن به اپراتورهاي ارتباطي و شرکت‌هاي خصوصي، کاهش تصدي شرکت ارتباطات زيرساخت انتظار مي‌رود و افزايش درآمد اپراتورها را هم در پي خواهد داشت.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- در حال حاضر شرايط در وضعيت مکالمات بين‌الملل اينگونه است که اپراتورها ترافيک تلفني را از مردم جمع‌آوري مي‌کنند و به شرکت ارتباطات زيرساخت تحويل مي‌دهند که به خارج حمل کند که البته بنا به دلايل قانوني، اين ترافيک حتما بايد از مسير زيرساخت عبور کند. اما درصورت قرارداد مستقيم اپراتورها با شرکت‌هاي خارجي، مي‌توان اين واسطه را حذف کرد.

پيش از اين صادق عباسي شاهکوه - مديرعامل پيشين شرکت ارتباطات زيرساخت - با اشاره به تصميم براي رفع انحصار زيرساخت از مکالمات بين‌الملل اظهار کرده بود: وزير ارتباطات برنامه‌اي اعلام کرد که ما بخش ترافيک تلفني بين‌المللي را در اختيار اپراتورها قرار دهيم. البته حالا هم بخشي از اين ترافيک در اختيار غيرزيرساخت و بخش خصوصي است اما با برنامه‌ي جديد بنا داريم تمامي اين انتقال ترافيک را در اختيار اپراتورها قرار دهيم.

هزينه مکالمات خارجي کاهش مي‌يابد؟

عباسي شاهکوه همچنين گفته بود: در مدلي که ارائه داديم و درصورتي که تصويب آن نهايي و اجرايي شود، اپراتورها قرارداد را خودشان مي‌بندند و هزينه و درآمد هم مربوط به خودشان مي‌شود و تنها بايد هزينه‌هاي مربوط به زيرساخت را پرداخت کنند تا ما ترافيکشان را عبور دهيم و ديگر درگير قرارداد بين اپراتورهاي داخلي و خارجي نباشيم.

اما اين‌ موضوع چه تاثيري بر درآمد اپراتورها دارد؟ به هر حال شرکت ارتباطات زيرساخت دولتي است و طرف مقابل، شرکت‌هاي بخش خصوصي هستند و امکان دارد با انعطاف‌پذيري بيش‌تري کار کنند و قراردادهاي بهتري با خارجي‌ها ببندند. در نتيجه اگر آن‌ها بتوانند قيمت‌هاي مناسب‌تري  بگيرند، ممکن است بتوانند تخفيفي به مردم بدهند و درآمدي را که بخشي از آن را به ما مي‌دهند، خودشان کسب مي‌کنند و متناسب با آن عمل کرده و احتمال دارد بتوانند بهتر کار کنند.

البته اين موضوع سال گذشته مطرح شده بود اما شرکت ارتباطات زيرساخت مشکلات مربوط به ارز و نوسانات آن را علت تاخير عنوان کرد، با اين علت که اين مساله تا حد زيادي مربوط به مسائل ارزي هست، زيرا ترافيک خارجي پرداخت يا مبادلات ارزي دارد و ممکن است بخش خصوصي را مقداري دچار مشکل کند؛ اما در نهايت گفته شد که طرح نهايي آماده است که اگر در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات به تصويب برسد، اجرايي مي‌شود.

مکالمات بين‌الملل تا شهريور به بخش خصوصي واگذار مي‌شود

در همين راستا اخيرا سجاد بنابي -نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت- با تاکيد بر زمينه‌سازي براي آزادسازي فعاليت‌هاي انحصاري که در مجموعه زيرساخت وجود داشته، گفت: بر همين اساس در حال حاضر آزادسازي بحث مکالمات بين‌الملل را پيگيري مي‌کنيم تا آن را به ‌طور کامل به اپراتورهاي بخش خصوصي واگذار کنيم. يک مصوبه‌ هم کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات ابلاغ کرده است که ما تا پايان شهريورماه به ‌طور کامل مکالمات بين‌الملل را به بخش خصوصي واگذار کنيم و شرکت ارتباطات زيرساخت تنها نقش حاکميتي داشته باشد که اين مسئله را الان به ‌طور جدي دنبال مي‌کنيم.

وي ادامه داد: قبلاً مکالمات بين‌الملل از طريق اپراتورها در اختيار شرکت ارتباطات زيرساخت قرار مي‌گرفت و زيرساخت آن را تحويل شرکت‌هايي که در خارج از ايران با آن‌ها قرارداد داشت مي‌داد و بالعکس. اين فرآيند بر اساس مأموريت جديد قرار است تغيير کند و زيرساخت فقط نقطه اتصال را برقرار کند و خود اپراتورها مي‌توانند با شرکت‌ها و اپراتورهاي خارجي قرارداد ببندند و فرآيند ارتباط را برقرار کنند. اين مهم‌ترين مأموريتي است که از سمت آقاي وزير بر عهده ما گذاشته‌ شده است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو