یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

پژوهش روی نسل چهارم تلفن همراه در ایران آغاز شد

مخابرات

شنبه ۱۱ دی ۱۳۷۸ - ۰۰:۰۰:۰۰


مرکز تحقیقات مخابرات ایران در نظر دارد پایلوتی از FTTX - پروژه فیبر نوری تا منازل - را راه‌اندازی کند؛ این طرح در قسمت کوچکی از شرایط واقعی (مثل نقطه‌ای از شهر) انتخاب می‌شود و پایلوت در آن راه می‌افتد.

وایمکس نیوز -  کشاورزی، رییس پژوهشکده ارتباطات مرکز تحقیقات مخابرات درباره اپراتور چهارم که قرار است در حوزه فناوری اطلاعات تشکیل شود، گفت: آن چیزی که در حال حاضر تصویب شده، همان مصوبه هیات دولت است و نوع خدماتی که قرار است ارایه شود، هنوز قطعی نشده و باید صبر کنیم و ببینیم در ادامه چه خواهد شد.

وی با اشاره به عمده فعالیت‌های پژوهشی سال 90 این مرکز و اینکه در زمینه پروژه فیبر نوری تا منازل، خوب کار کردیم و در نظر داریم یک پایلوت از FTTX راه‌اندازی کنیم، بیان کرد: این به معنی آن که برای اپراتور چهارم کاری انجام می‌دهیم، نیست؛ هر چند می‌توانند از خروجی کارهای پژوهشی ما استفاده کنند و حتما هم این کار را انجام می‌دهند و یا خود وزارت ارتباطات می‌تواند برای اینکه پروانه صادر کند، از کارهای پژوهشی ما استفاده کند ولی در نهایت آن اپراتوری که می‌خواهد این شبکه را راه‌ اندازی کند ، براساس طراحی خودش کار خواهد کرد.

او بیان کرد: طرح FTTX ما در حد طراحی پایلوت انجام خواهد شد تا چالش‌های مختلف و تکنولوژی‌های مورد نیاز آن بررسی شود.

کشاورزی درباره دیگر برنامه‌های سال 90 مرکز و این پژوهشکده عنوان کرد: در این پژوهشکده گروه‌های متعدد ارتباطات رادیویی، ماهواره‌ای، مدیریت شبکه، ارتباطات ثابت، مخابرات نوری، آزمایشگاه‌ها و مطالعات راهبردی و اقتصادی فعال هستند و در هر کدام از این‌ بخش‌ها محورهایی در حال بررسی است و در سال 90 برنامه‌ای برای انجام آن کارها داریم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در گروه ارتباطات رادیویی تحقیقات متعددی داریم که یکی از شاخص‌ترین آنها کار کردن روی مبحث LTE (نسل چهارم) است و تصمیم داریم کارهای مطالعاتی و پروژه‌هایی در این زمینه انجام دهیم؛ علاوه بر اینکه پروژه شبکه ملی اطلاعات، بومی‌سازی تجهیزات این شبکه، ایجاد پایلوت آن نیز در دست کار است و در مبحث مخابرات نوری، ایجاد پایلوت FTTX، بومی‌سازی تجهیزات GPON که در FTTX استفاده می‌شود را در دست داریم.

رییس پژوهشکده ارتباطات مرکز تحقیقات مخابرات ایران با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های زیادی داریم که در حال فعالیت هستند و تعداد بسیاری از آزمایشگاه‌ها را نیز در دانشگاه‌های مختلف حمایت کردیم، بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در هر کدام از این موارد حدود یکی دو میلیارد تومان بود.

او ادامه داد: در دانشگاه‌های مختلف هم با توجه به موقعیت‌شان، آزمایشگاه‌های مختلفی را راه‌اندازی کردیم و بعضی از آنها به مرحله بهره‌برداری رسیدند و برخی هم امسال به بهره برداری خواهند رسید.

او با بیان اینکه در امور مدیریت شبکه مباحث شارژینگ IMS و بیلینگ را در دست پیگیری داریم، گفت: در مطالعات راهبردی و مطالعات اقتصادی، بحث راهبرد جذب سرمایه‌گذاری، بومی‌سازی و تحلیل بازار و نقشه راه ICT و غیره در دست پژوهش و تحقیق است.

وی حوزه تحقیقات و پروژه‌های داخل این پژوهشکده را بسیار گسترده عنوان کرد و گفت: در ارتباطات ماهواره‌ای نیز سه پروژه خوب در ارتباط با سازمان فضایی در حال انجام است که اگر به انجام برسند، تحول خوبی در صنعت ماهواره‌ای کشور به وجود خواهد آمد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو