پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کسب‌وکارهايي که با يک دکمه خاموش مي‌شوند!

محمدباقر اثني‌عشري

یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰:۰۰


رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي با اشاره به مشکلات کسب‌وکارهاي حوزه فناوري اطلاعات، گفت: زماني که يک کسب‌وکار آي‌تي به مدت دو روز فيلتر مي‌شود، کاربران اعتمادشان را از دست مي‌دهند؛ يا در مواردي که سرور را خاموش مي‌کنند، رتبه وب‌سايت در الکسا پايين مي‌آيد. البته با شرايط ايجادشده، ديگر يک قاضي يا مرجع نمي‌تواند به تنهايي حکم فيلترينگ بدهد و اين‌ها نکات مثبتي است که از تعامل صنف و نهادها ايجاد شده است.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات وارتباطات - محمدباقر اثني‌عشري در گفت‌وگو با ايسنا، بيان اين‌که تشکل صنفي هميشه يک واسطه بين دولت و بخش خصوصي است،‌ اظهار کرد: فلسفه بخش خصوصي اين است که براي خواسته‌ها و نيازهايش جمع شود، در آن صورت پخته‌تر و کامل‌تر شده و مخاطراتش هم کمتر مي‌شود. ما هم تمام تلاشمان اين بوده که اين فاصله را پر کنيم و بيش‌تر به صنف و بخش خصوصي متصل هستيم تا دولت.

وي ادامه داد: البته اخيرا ارتباطاتمان با دولت کمي بيش‌تر شده آن هم به اين خاطر که کار بيش‌تري داريم، اما صنف هم بزرگ‌تر شده است. ما در دور اول 900 عضو داشتيم، دو سال پيش 14 هزار عضو داشتيم و اکنون 17 هزار عضو داريم، بدون سياست‌هاي اجباري. روزي که سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور (نصر) شروع به کار کرد، ما بخش‌هاي سخت‌افزار، نرم‌افزار و اينترنت را داشتيم اما اکنون 20 کميسيون تخصصي داريم که هر کدام مسائل و خواسته‌هايي دارند. از جمله کميسيون‌هاي خدمات ماهواره‌اي، امنيت فضاي توليد تبادل يا کميسيون آموزش. سازمان نصر، کل ICT را پوشش داده و اپراتورها و مخابرات هم عضو سازمان هستند و هر کدام خواسته‌اي دارند.

تلاش براي اصلاح روند واردات تجهيزات

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور با اشاره به کميسيون شبکه سازمان نصر بيان کرد: تجهيزات شبکه بايد طبق قوانين سازمان تنظيم مقررات ارتباطات تاييد نمونه شود و اين تاييد نمونه طبق آيين‌نامه‌اي انجام مي‌شود که 12 سال پيش تصويب شده است. به دليل مشکلاتي که شرکت‌ها داشتند، کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در حال تهيه آيين‌نامه ديگري است و ما در حال مذاکره با رگولاتوري هستيم تا شرايطي را ايجاد کنيم که واردکنندگان و توليدکنندگان ما بتوانند براي عرضه محصولات باکيفيتشان زمان و هزينه زيادي صرف نکنند. کالا ممکن است ماه‌ها در گمرک بماند و هزينه‌هاي زيادي برايش شود، در حالي که با اصلاح روش‌ها مي‌توان اين روند را بهتر و منظم‌تر انجام داد.

اثني‌عشري درباره انتقادات سازمان نصر به پيش‌نويس کمسيون تنظيم مقررات ارتباطات درباره تاييد نمونه تجهيزات شبکه اظهار کرد: ما يک پيش‌نويس تهيه کرديم و رگولاتوري هم يک پيش‌نويس داشت. آن‌ها بخشي از پيشنهادهاي ما را پذيرفتند و بخشي را نپذيرفتند. مذاکرات اکنون به صورت رفت و برگشتي ادامه دارد. ما حداقل‌هايي را براي خودمان قائليم و طبق آخرين جلسه با رگولاتوري، کميسيون شبکه نصر در حال کار روي نامه‌اي است که آخرين درخواست ماست؛ اين مذاکرات شش ماه طول کشيده و اميدواريم به يک نتيجه قابل قبول برسيم.

وي در پاسخ به اين‌که آيا توليدکنندگان تجهيزات هم عضو سازمان نصر هستند، گفت: توليدکنندگان ما در بخش سخت‌افزاري اگرچه محدود،‌ اما عضو سازمان هستند. معمولا در کالاهايي که ما توليدکننده داخلي داشته باشيم، به دليل اختلاف ارزش، وارداتي نداريم و واردات عمدتا براي کالاهايي است که توليد داخل نداريم.

درصد خرابي واردات قانوني پايين است

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور با بيان اين‌که هر کالايي که وارد يا توليد شود، بايد به مدت يک هفته تا سه ماه در آزمايشگاه باشد و بيش از 10 ميليون تومان تست نمونه بدهد، افزود: ما درخواست داريم که آمار خرابي کالاهايي که طي اين 12 سال تست شده را منتشر کنند، زيرا مي‌دانيم درصد خرابي بسيار پايين بوده است.

مسير واردکننده قانوني مطمئن است و تاييد نمونه‌اش را مي‌گيرد، اما کالايش بايد چند ماه در گمرک بماند و کلي هزينه بدهد تا مجوز بگيرد، اما کسي که کالاي فيک دارد، مسير قاچاق را طي مي‌کند

اثني‌عشري ادامه داد: واردکنندگان قانوني و شفاف، معمولا تخلف نمي‌کنند و جنس معيوب نمي‌آورند. اگر اين آمار را منتشر کنند، نگاه‌ها عوض مي‌شود. درحالي که در همين دوره در خود سازمان تنظيم مقررات ارتباطات، کالاي فيک هم وارد شده است. مسير واردکننده قانوني مطمئن است و تاييد نمونه‌اش را مي‌گيرد، اما کالايش بايد چند ماه در گمرک بماند و کلي هزينه بدهد تا مجوز بگيرد، اما کسي که کالاي فيک دارد، مسير قاچاق را طي مي‌کند، اين‌جاست که ما آدم‌هاي خوب را تنبيه مي‌کنيم و به آدم‌هاي بد جايزه مي‌دهيم.

وي با بيان اين‌که کاهش زمان صدور مجوز، روي هزينه تاثير مي‌گذارد، گفت: اولين کاري که سازمان در اسفند 96 انجام داد، اين بود که تعرفه واردات لپ‌تاپ را به 25 درصد رساند. در جلساتي که با توليدکننده گذاشتيم، متوجه شديم تنها دستگاه‌هاي  ALL in one  توليد مي‌شود و نه لپ‌تاپ، بنابراين توافق کرديم که وقتي بازار توليدکننده ندارد يا به آن حد نيست که نياز بازار را تامين کند، دليلي ندارد که تعرفه 25 درصد باشد و درصورت تعرفه بالاي واردات، اقدام به قاچاق مي‌کنند.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور ادامه داد: اين درخواست را به کميسيون ماده يک وزارت صنعت برديم و هم واردکننده و هم توليدکننده راي دادند که تعرفه کاهش پيدا کند که در نتيجه به پنج درصد رسيد. اثر اين موضوع در بازار اين بود که 80 درصد واردات قاچاق لپ‌تاپ در سال 96، به 10 درصد رسيد و الان هم مي‌گويند کلا قاچاق نمي‌شود. البته کاهش تعرفه واردات با نوسانات نرخ ارز مواجه شد و اما با وجود افزايش نرخ ارز، اين کالا کمتر گران شد زيرا اگر قرار بود تعرفه 25 درصدي براي آن اعمال شود، 20 درصد بيشتر گران مي‌شد. توليدکننده  ALL in one هم الان توليد مي‌کند و تعرفه وارداتش هم همان 25 درصد است.

همه درست مي‌گويند اما کسي حاضر نيست مصالحه کند

اثني‌عشري درباره نقش سازمان نصر در واردات گوشي، بيان کرد: گوشي و اپراتورهاي تلفن و مخابرات زماني تنها در ويس فعال بودند و صنعت مخابرات از صنعت آي‌تي کاملا جدا بود. با اتفاقاتي که افتاده اپراتورهاي تلفن بخش عمده‌اي از درآمدشان مربوط به ترافيک ديتاست، مخابرات ديتا مي‌فروشد و موبايل بخشي از ابزارهاي آي‌تي شده است. توسعه استارت‌آپ‌ها هم از وقتي شروع شد که اينترنت نسل سه و چهار آمد. بنابراين اکنون ICT به هم چسبيده است و نمي‌توان گفت مخابراتي‌ها بدون آي‌تي هستند. بسياري از شرکت‌هايي که کار موبايل مي‌کنند، عضو سازمان هستند و کار آي‌تي هم انجام مي‌دهند، اما اينطور نيست که يک کميسيون تحت عنوان واردکنندگان موبايل داشته باشيم.

در اينترنت ثابت يک عقب‌افتادگي داريم که علت‌هاي متفاوتي دارد؛ يکي اينکه سرمايه‌گذاري در بخش اينترنت ثابت به دليل سياست‌هاي قيمتي به شدت کاهش پيدا کرده و FCPها سرمايه‌گذاري نمي‌کنند و برخي ريزش مشتري و برخي کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند
وي با اشاره به مشکلات اپراتورهاي ثابت، اظهار کرد: يکي از شاخص‌هاي توسعه ICT براي ايران، اينترنت ثابت است. فناوري اطلاعات ايران در نيروي انساني، شبکه و موارد ديگر خوب است، اما يکي از پايين‌ترين شاخصه‌هايمان اينترنت ثابت است. ما در اينترنت ثابت يک عقب‌افتادگي داريم که علت‌هاي متفاوتي دارد؛ يکي از علت‌هايش اين است که سرمايه‌گذاري در بخش اينترنت ثابت به دليل سياست‌هاي قيمتي به شدت کاهش پيدا کرده و اين‌که FCPها سرمايه‌گذاري نمي‌کنند و برخي ريزش مشتري و برخي کاهش درآمد و برنامه خروج از بازار دارند.

رئيس سازمان نصر با بيان اين‌که هنوز در اين زمينه به مدل برد-بردي نرسيده‌ايم، گفت: به هر حال قيمت اينترنت موبايل در ايران ارزان است. کيفيت خوبي هم دارد. اينترنت ثابت به اين خاطر که شبکه سيم مسي و کلا مراکز تلفن در اختيار شرکت مخابرات است، براي توسعه محدوديت دارد. از طرفي سرمايه‌گذاري مورد نياز براي 5G، عمدتا در اين زمينه است. اين‌ها گلوگاه‌هاي توسعه در بخش آي‌سي‌تي هستند؛ در اين باره در حال مذاکره با وزارتخانه هستيم، البته نظراتمان به هم نزديک نيست. اين موضوع از آن داستان‌هاست که همه درست مي‌گويند اما هيچ‌کس حاضر نيست که مصالحه کند.

قيمت اينترنت موبايل قابل رقابت نيست

اثني‌عشري با بيان اين‌که اپراتورهاي ثابت و شرکت‌هاي FCP يک دوران طلايي داشتند،‌ افزود: قبلا زمان زيادي صرف گرفتن يک خط براي اينترنت ثابت مي‌شد، از طرفي اينترنت ثابت تنها سرويسي است که شما پولش را زودتر پرداخت مي‌کنيد، آب، برق، گاز و حتي اينترنت موبايل را ابتدا مصرف و بعد هزينه‌اش را پرداخت مي‌کنيد. در برهه‌اي در زمان گذشته، دوران خوبي براي اينترنت ثابت وجود داشت و توسعه هم بود، اما با آمدن اينترنت موبايل و کيفيتي که داشت و قيمتش هم قابل رقابت نبود، شرايط تغيير کرد.

وي با انتقاد از نحوه قيمت‌گذاري در اپراتورهاي موبايل، بيان کرد: ‌همه جاي دنيا اينترنت موبايل براي کار مسنجرها و اي‌ميل مثل پيامک قيمت پاييني دارد، اما زماني که بخواهيد فايل دانلود کنيد، قيمت بالا مي‌رود، درحالي که در ايران همه‌ قيمت‌ها يکسان است. شرکت‌هاي FCP معتقدند اپراتورها روي ويس سود مي‌برند و روي ديتا قيمت‌ها را دامپ مي‌کنند، اما اپراتورها اين موضوع را تکذيب مي‌کنند. اين‌ها باعث شده يک کلاف سردرگم ايجاد شود و البته ما معتقديم لزوما با افزايش قيمت مساله حل نمي‌شود.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور ادامه داد: پيشنهاد ما اين است که تمام بازيگران از اپراتورهاي ثابت، اپراتورهاي موبايل، مخابرات، رگولاتوري و وزارتخانه روي يک سند جامع با هم به توافق برسند و هر کسي حاضر شود يک نقش را بپذيرد. اگر تعرفه‌ها را دوبرابر يا نصف کنيد، درصورتي که مخابرات حاضر نباشد در اين شبکه همکاري کند، اتفاقي نمي‌افتد. بنابراين لازم است همه بازيگران به يک تفاهم ملي برسند.

سيم مسي نمي‌تواند هشت مگابيت سرعت ارائه دهد

اثني‌عشري با اشاره به نقش مخابرات در ارائه تجهيزات به شرکت‌هاي FCP، اظهار کرد: مخابرات بخش زيادي از تجهيزات را در اختيار دارد و بحث انحصار نيست. ما يک شبکه مسي در کشور داريم که در اختيار مخابرات است. اگر بخواهيد از روي خط تلفن‌تان اينترنت بگيريد، مخابرات با استفاده از سيم مسي، اين ارتباط را ايجاد مي‌کند که اپراتور بتواند به شما اينترنت بدهد. اگر بخواهيد اينترنت با سرعت بالا مثل 8 مگابيت ارائه دهيد، بايد تا اولين کافوي نزديک خانه فيبر و از آن جا به بعد سيم مسي داشته باشيد، در حالي که شبکه سيم مسي در بسياري از موارد حتي يک مگابيت هم نمي‌تواند به شما سرعت بدهد.

وي با بيان اين‌که مخابرات فيبر نوري دارد و خيلي جاها هم از آن استفاده مي‌شود، افزود: منتهي رساندنش به تمام مشترکان و خانه‌ها هنوز ميسر نيست. در شهرستان‌ها هم شبکه فيبر وجود دارد، شهرداري هم شبکه فيبر دارد و دوربين‌ها و چراغ‌ها هم داراي شبکه فيبر اختصاصي شهرداري است، فيبر نوري را در اپراتورهاي اينترنت ثابت هم در چند شهر به صورت پايلوت اجرا کردند تا بتوانند با استفاده از امکانات مخابرات به مردم اينترنت پرسرعت بدهند.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور ادامه داد: شبکه فيبر نوري دست مخابرات است و فيبررساني شروع شده اما مشکل زياد است و در شهرها هم مشکلاتي وجود دارد که هنوز اجرايي نشده که بخشي مربوط سرمايه‌گذاري است، در مواردي هم اپراتورها پولشان را گذاشتند و تجهيزاتشان را آوردند اما پيچيدگي‌هاي اداري در سازمان‌ها از شهرداري ، مخابرات و رگولاتوري وجود دارد.

نگه‌داري از ديتاسنتر اصول خود را دارد

او با بيان اين‌که دستگاه‌هاي دولتي در مقاطع مختلف ديتاسنتر ايجاد کردند، گفت: نگه‌داري ديتاسنتر از نظر سرمايش، گرمايش و ايمني و آتش‌سوزي و محافظت‌هاي متخلف يک سري اصول دارد؛ هر اداره و وزارتخانه و بانکي براي خودش يک تعداد سرور خريده و زيرزمين اتاقي را هم پيدا کرده و ديتاي مردم آنجاست، در حالي که بسياري از سرورروم‌ها ايمني لازم را ندارند.

وي با بيان اين‌که با همکاري سازمان فناوري اطلاعات مواردي را درباره استاندارد مراکز داده تهيه مي‌کنيم، افزود: مي‌خواستند مراکز داده را به بخش خصوصي واگذار کنند. منتهي الان به دليل مشکلاتي که در طراحي وجود دارد، هزينه نگه‌داري مراکز داده، سرمايش و برق و نيروي انساني بالاست، درحالي که درآمد کمتري دارد و اگر رايگان هم به کسي بدهند، حاضر نيست بپذيرد. اين بدان معناست که مراکز داده بايد يک جا تجميع شوند.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور ادامه داد: پيشنهاد ما به وزارتخانه اين بود که مصوبه‌اي را در دولت بگيرند که خريد تجهيزات را براي دستگاه‌هاي دولتي ممنوع کنند و به صورت خريد خدمات باشد. اگر يک دستگاه دولتي نياز دارد که از يک مرکز داده استفاده کند، بخش خصوصي مراکز داده دارد که ظرفيت هم دارند و مي‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بيستون؛ طراحي براي توسعه صنعت فاوا

اثني‌عشري با اشاره به طراحي برنامه بيستون در سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور، بيان کرد: اين طرح،‌ برنامه توسعه صنعت فاواي کشور است. هدف ما اين است که تا 1401 اندازه بازار را دو برابر کنيم. براي اين کار، مشکلات بخش از شبکه و FCPها، سخت‌افزار و نرم‌افزار را بررسي کرديم و به اين نتيجه رسيديم که اگر بخواهيم بازار را دو برابر کنيم، مجبوريم موارد بسياري را در نظر داشته باشيم.

اينترنت نسل پنج،‌ اينترنت اشيا و داده‌هاي بزرگ و هوش مصنوعي از مواردي هستند که در چهار سال آينده شکل بازار را عوض مي‌کنند
وي ادامه داد: در بيستون 20 محور راهبردي تعيين کرديم که از استارت‌آپ‌ها شروع مي‌شود، مي‌خواهيم 500 استارت‌آپ را به پنج تا برسانيم که وارد بورس شوند، بحث‌هاي ديگري هم وجود دارد که يکي مربوط به ترندها و فناوري‌هاي آينده‌نگر که شامل 5G هم مي‌شود. اينترنت نسل پنج،‌ اينترنت اشيا و داده‌هاي بزرگ و هوش مصنوعي از مواردي هستند که در چهار سال آينده شکل بازار را عوض مي‌کنند.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور ادامه داد: آقاي جهرمي و فيروزآبادي سند بيستون سازمان را به صورت نمادين امضا کردند و قول دادند که آن را بررسي کنند و بخش دولتي هم اين برنامه را بپذيرد و تعاملي بين دولت و بخش خصوصي با يک هدف مشترک صورت بگيرد. ما مي‌خواهيم طي چهار سال آينده اين کار را انجام دهيم، اين برنامه به وزارتخانه رفته و رويش کار مي‌شود و ما هم اميدواريم زودتر تصويب شود که بتوانيم سريع‌تر جلو برويم.

داستان 10 ساله امضاي الکترونيک

اثني‌عشري با اشاره به موضوع امضاي الکترونيک بيان کرد: امضاي الکترونيک يک داستان 10 ساله دارد که چند باري براي آن تلاش شده اما شکست خورده است. وقتي شما مي‌خواهيد نامه‌اي براي يک سازمان بفرستيد، آن را مي‌نويسيد، امضا و فکس مي‌کنيد، سازمان هم آن را اسکن مي‌کند و در اتوماسيون اداري مي‌گذارد و براي جواب همين مراحل را طي مي‌کند. اين کار را مي‌شود با پروتکلي انجام داد که نامه در اتوماسيون ارسال شود و وقتي که شما نامه‌اي را براي سازمان فرستاديد، نسبت به اعتبار امضايش اطمينان وجود داشته باشد.

وي ادامه داد: البته در حال حاضر مرکز توسعه تجارت الکترونيک که مسوول امضاي الکترونيک است، اقدامات خوبي انجام داده است. ما با افتاي رياست جمهوري و سازمان امور استخدامي هم جلساتي داريم که در نرم‌افزارهاي اتوماسيون اداري، به شکل نرم‌افزاري يا سخت‌افزاري توکن يا کليدي تعريف شود که امضاي معتبر ديجيتالي داشته باشد. همکاران ما در حال تهيه نرم‌افزارهايشان هستند و همين حالا هم در اکثر سازمان‌ها اتوماسيون وجود دارد و از امضاي الکترونيکي استفاده مي‌شود.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور خاطرنشان کرد: بايد توجه داشت که تکنولوژي خيلي سريع عوض مي‌شود؛ مشکل ما با دولت، کندي کار است. يک اتفاق ساده که مي‌خواهد بيفتد، درگير بروکراسي است. مردم منتظر نمي‌مانند شما تصميم بگيريد؛ براي مثال ديديم که تاکسي اينترنتي را درست کردند و حالا دولت بايد به دنبال قانون‌گذاري برايش باشد؛ زيرساخت‌ها ايجاد مي‌شود، چون تکنولوژي يک سري الزامات دارد و اگر هم شما کاري نکنيد، مردم مي‌کنند.

شاخص آي‌تي سال گذشته، 6.4 درصد مثبت بود

اثني‌عشري با اشاره به نقش آي‌تي در توسعه اقتصاد کشور بيان کرد: رشد اقتصاد ملي سال گذشته، به صورت متوسط چهار درصد منفي بود، يعني اقتصاد ايران چهار درصد کوچک شد، درحالي که متوسط شاخص آي‌تي 6.4 درصد مثبت بود،‌ آن هم در شرايطي که وضعيت رشد فولاد، سيمان، خودروسازي، نفت، کشاورزي و همه چيز منفي بوده است و اين  اهميت آي‌تي‌ را نشان مي‌دهد.

رشد اقتصاد ملي سال گذشته، به صورت متوسط چهار درصد منفي بود، يعني اقتصاد ايران چهار درصد کوچک شد، درحالي که متوسط شاخص آي‌تي 6.4 درصد مثبت بود

وي در پاسخ به نقش استارت‌آپ‌ها در اقتصاد فناوري اطلاعات، اظهار کرد: سازمان نصر و نمايشگاه الکامپ در استارت‌آپ‌ها خلاصه نمي‌شوند؛ براي مثال سالن استارز، 25 درصد فضاي نمايشگاه است و 75 درصد شرکت‌هاي کوچک، متوسط و بزرگ هستند. ما هنوز هم معتقديم بخش بزرگي از گردش بخش آي‌تي در شرکت‌هاي متوسط و کوچک است و در عين حال استارت‌آپ‌ها با رشد سريع بالا مي‌آيند. البته اين‌طور نيست که همه کار را بتوان دست استارت‌آپ‌ها سپرد، بايد به همان اندازه که هستند بهشان توجه و به رشدشان نگاه کرد تا بتوانند نقش‌آفريني کنند.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور در ادامه با بيان اين‌که در همه جاي دنيا قاعده ريزش و رويش وجود دارد، گفت: يک سري شرکت هستند که نمي‌توانند با تغييرات  هماهنگ شوند و حذف مي‌شوند. مثلا IBM، سال‌ها بزرگ‌ترين شرکت آي‌تي بود و اکنون شرکت‌هاي کوچکي مثل اپل، گوگل و مايکروسافت بالا آمدند و اين‌ها هم يک دوره‌اي دارند.

صادرات سخت‌افزار داريم، اما به صورت محدود

اثني‌عشري با اشاره به صادرات تجهيزات رايانه‌اي در کشور اظهار کرد: با اختلاف نرخ ارز موجود، طبيعتا يکي از انگيزه‌ها و محورهاي ما در بيستون توسعه صادرات است. سال گذشته دو وزير عراق و افغانستان به سازمان نصر آمدند و درباره بسترهاي موجود براي صادرات، صحبت کرديم. در اين راستا يک ماه پيش نمايشگاهي در افغانستان برگزار شد، در آينده هم نمايشگاهي در عراق داريم و فرصت‌هايي وجود دارد که با تفاوت نرخ ارز بتوانيم، اقدام به صادرات کنيم. در حال حاضر صادرات سخت‌افزار از شبکه و رک و تجهيزات مخابراتي داريم، اما محدود است. اگر يک توليدکننده بداند محصولي برايش صرفه اقتصادي دارد، اقدام به توليد مي‌کند و سازمان و دولت هم از او حمايت مي‌کنند.

وي گفت: ما اکنون در برخي از صنايع مخابرات تحريم هستيم که زماني نبوديم، زيمنس اينجا بود، آلکاتل و نوکيا بودند، اما در فناوري اطلاعات از اول انقلاب تا الان تحريم هستيم؛ هيچ‌وقت در هيچ شرايطي قبل و بعد از برجام شرکت‌هاي بزرگ آمريکايي و اروپايي به ايران وارد نشدند، IBM سال 60 وقتي از ايران رفت، ديگر برنگشت؛ مايکروسافت، اپل و گوگل هيچ وقت در ايران نبودند و تمام اتفاقاتي که در آي‌تي در زمينه خدمات رخ داده، توسط خود مردم و بخش خصوصي ايجاد شده است.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور ادامه داد: ما نمونه‌هاي آمازون، يوتيوب، اوبر و گوگل‌پلي را در ايران داريم؛ مي‌توان کتاب گرفت، بليت خريد، سفر رفت، تئاتر رزرو کرد و همه‌اش در داخل انجام مي‌شود. اين‌ها محصولات بومي هستند، اما جذابيتشان براي بازار عراق، ترکيه، افغانستان و آذربايجان اين است که ما دانش فني مثلا شبکه توزيع فروشگاهي را در کشور خودمان داريم. هيچ کدام از اين سرويس‌ها خارجي نيست و کيفيت بعضي از اين خدمات با نمونه‌هاي خارجي‌اش تفاوت چنداني ندارد. توسعه‌دهندگان داخلي هم معمولا راه‌حل مشکلات را پيدا مي‌کنند؛ خصوصا درباره اندرويدي‌ها کمترين مشکلات وجود دارد.

 کسب‌وکارهايي که با يک دکمه خاموش مي‌شوند

اثني‌عشري با اشاره به مشکلات موجود براي کسب‌وکارهاي حوزه آي‌تي بيان کرد: مسائلي که مثلا براي vodها و وس وجود دارد، صفر و صدي نيست، يک سري شرکت‌ها کار سالم مي‌کنند، سرويس‌هايي هستند که مردم به آن‌ها نياز دارند و نمي‌شود گفت همه وس‌ها يا همه vodها بد يا همه استارت‌آپ‌ها خوب هستند، بلکه هر کدام بايد معيارهاي خودش را داشته باشد.

زماني که بخواهند مغازه‌اي را ببندند، بايد به افراد اخطار دهند و ابتدا براي چند روز تعطيل کنند و براي تعطيلي هميشگي بايد خلاف بزرگي وجود داشته باشد، اما کسب‌وکارهاي آي‌تي‌ را که گاهي 100 نفر در آنها کار مي‌کنند، مي‌توان با يک دکمه خاموش کرد
وي ادامه داد: يکي‌از مشکلات ما در سال گذشته فيلترينگ بود که اکنون در تعامل با دادستاني رفع شده است. زماني که بخواهند مغازه‌اي را ببندند، بايد به افراد اخطار دهند و ابتدا براي چند روز تعطيل کنند و براي تعطيلي هميشگي بايد خلاف بزرگي وجود داشته باشد، اما کسب‌وکارهاي آي‌تي‌ را که گاهي 100 نفر در آن‌ها کار مي‌کنند، مي‌توان با يک دکمه خاموش کرد.

رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور خاطرنشان کرد: زماني که يک کسب‌وکار آي‌تي به مدت دو روز فيلتر مي‌شود، کاربران اعتمادشان را به آن از دست مي‌دهند، يا در مواردي که سرور را خاموش مي‌کنند، رتبه وب‌سايت در الکسا پايين مي‌آيد. به هر حال بايد يک جايي اين مسووليت را بپذيرد، البته با شرايطي که اکنون ايجاد شده، ديگر يک قاضي يا مرجع نمي‌تواند به تنهايي حکم فيلترينگ دهد و اينها نکات مثبتي است که از تعامل صنف و نهادها ايجاد شده، هرچند هنوز هم مشکلاتي وجود دارد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو