جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دهمين کنفرانس فناوري اطلاعات و دانش افتتاح شد

کنفرانس

چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹:۰۰


دهمين کنفرانس فناوري اطلاعات و دانش (IKT 2019) سه شنبه دهم ديماه با سخنراني معاون نوآوري و فناوري وزير ارتباطات و رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات با هدف انتقال تجربه و دانش افتتاح شد.

تيک نيوز- ستار هاشمي معاون نوآوري و فناوري وزير ارتباطات با اشاره به فرصت ها و تهديدهاي هوش مصنوعي در جهان گفت: مطالعه درباره هوش مصنوعي توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات به جهت گيري مسير تکامل اين دانش کمک مي کند.
وي افزود: هوش مصنوعي در راستاي اهدافي است که در کنفرانس فناوري اطلاعات و دانش مدنظر قرار داده شده است.
هاشمي با تاکيد بر اينکه حجم داده در دنيا به دلايل مختلف به صورت شگفت انگيزي در حال رشد است، اظهار کرد: اين موضوع در کنار پلتفرم‌ها و بسترهاي پردازش داده مي‌تواند به عنوان مزيت رقابتي شرکت‌هاي دنيا و کشورها قرار گيرد.
وي تاکيد بر اهميت داده ها و محاسبات افزود: بسياري از انديشمندان در دنياي امروز انقلاب صنعتي چهارم را معادل عصر معادلات مي‌دانند و در صورتي که بخواهيم به صورت مصداقي به اتفاقات اين عرصه نگاه کنيم به آمار شگفت‌انگيز رشد داده مي‌رسيم.
معاون فناوري و نوآوري وزير ارتباطات ادامه داد: در هر دقيقه در جهان شاهد، ارسال 188ميليون ايميل، دانلود 39 هزار برنامه کاربرديو انتشار 55 هزار پست اينستاگرام هستيم و بر اساس آمار در سال 2020 متوسط توليد داده هر کاربر در ثانيه 7/1 مگابايت خواهد بود که اين اعداد شگفت‌آور است.
هاشمي گفت: اين آمار اهميت نياز به هوش مصنوعي را دوچندان مي کند و بايد آن را بررسي کنيم زيرا در اين شرايط شاهد چالش هوش مصنوعي عليه هوش مصنوعي خواهيم بود.
وي با اشاره به نفوذ هوش منصوعي در زندگي امروز تصريح  کرد: مديريت حمل و نقل هوشمند و ترافيک، يادگيري ماشين، خودروهاي خودران، دستاورهاي هوشمند و سنجش از راه دور نشان مي‌دهد که هوش مصنوعي تا چه اندازه در زندگي بشر نفوذ پيدا کرده است.
معاون فناوري و نوآوري وزير ارتباطات با اشاره به مطالعات موسسه مک کينزي گفت: طبق نتايج اين مطالعات، تا سال 2030 عوامل هوشمند مي‌توانند جايگزين 30 درصد نيروي انساني فعلي جهان شوند.
وي افزود: در مطالعه ديگري نيز با موضوع تاثير هوش مصنوعي در اقتصاد تا سال 2030 مشخص شد که 7/15 تريليون دلار ميزان توليد ناخالص داخلي جهاني از حوزه هوش مصنوعي تامين مي‌شود که از اين ميزان تنها دو درصد سهم خاورميانه است.
 
آمادگي پژوهشگاه ارتباطات براي پذيرش نيازهاي پژوهشي دانشگاه ها

 
وحيد يزدانيان رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات از آمادگي پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات براي پذيرش اعلام نيازهاي پژوهشي دانشگاه ها خبر داد.
يزدانيان با اشاره به سياست هاي آتي پژوهشگاه ارتباطات گفت: اين پژوهشگاه از يک سو داراي چارچوب ها و هنجارهاي دانشگاهي نظام علمي و تحقيقاتي کشور است و از سوي ديگر به عنوان بازوي پژوهشي وزارت ارتباطات، نماينده ارائه خدمات به فعالان بخش ICT کشور  محسوب مي شود.
وي با تاکيد بر ارتباط بين پژوهشگاه ارتباطات، دانشگاه ها و انجمن هاي علمي و پژوهشي افزود: يکي از دلايل ميزباني و پيشگامي پژوهشگاه براي برگزاري دهمين کنفرانس فناوري اطلاعات و دانش، تحقق توسعه پايدار است و ما به دنبال تشريک مساعي هستيم.
رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد به استفاده از ظرفيت دانشگاهيان، گفت: استفاده از طرفيت  دانشگا ها را سرلوحه کار خود قرار داده  و انجام بخشي از پروژه را به دانشگاه ها واگذار مي کنيم.
يزدانيان با اشاره به اساتيد نخبه و پژوهشگران نمونه در اين مرکز، تصريح کرد: ما دنبال تمامي فعاليت هاي پژوهشي نيستيم زيرا نظام وزارت ارتباطات يک نظام حمايتي است و پژوهشگاه نقش حمايت از اين زيرنظام‌هاي پژوهشي را دارد.
وي همچنين با اعلام اينکه در حال حاضر زيرساخت لازم براي فعاليت‌هاي حمايتي مهيا شده است، افزود: شرکت هاي تابعه وزارت ارتباطات و فعالان حوزه پژوهشي بايد به ما اعلام نياز کنند تا سياست هاي پژوهشي ما به آن سمت برود و ما بتوانيم در اين حوزه کمک کنيم.

 
بر اساس اين گزارش، دهمين کنفرانس فناوري اطلاعات و دانش IKT 2019) از نهم تا دوازدهم دي ماه به مدت چهار روز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار مي شود. انجمن فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران و دانشگاه صنعتي اميرکبير، اين کنفرانس را با همکاري يکديگر برگزار مي‌کنند.
هدف از برگزاري اين همايش، رشد و توسعه دانش و فناوري اطلاعات و انتقال آخرين تجارب و دستاوردهاي پژوهشي و صنعتي در اين زمينه و فراهم کردن بستري مناسب براي توسعه‌ زمينه‌هاي مطرح شده در کنفرانس است.
 اولين سري از کنفرانس‌هاي سالانه فناوري اطلاعات و دانش با نام اختصاري (IKT) از سال 1382 کار خود را  آغاز کرد. اين کنفرانس با برگزاري نزديک به بيست کارگاه آموزشي و پنل عصر روز پنجشنبه 12 دي ماه به کار خود پايان  مي دهد.
 همچنين در حاشيه اين کنفرانس فعالان اين حوزه به مدت سه روز با راه‌اندازي غرفه‌هاي مخابراتي و فناوري اطلاعات، آخرين دستاوردهاي دانش در اين حوزه را در معرض ديد علاقمندان قرار مي دهند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو