جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

خدمات ويژه مخابراتي چيست؟

شماره تلفن

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶:۰۰


سرويس‌هاي ارائه‌شده به مشترکان تلفن ثابت شامل انتظار مکالمه، شماره‌گيري سريع، انتقال مکالمه، سرويس انتقال مکالمه از خط اشغال به خطوط ديگر و سرويس بيدارباش مي‌شود که صاحب امتياز تلفن مي‌تواند براي برقراري آن‌ها اقدام کند.

تيک نيوز- در سال‌هاي اخير برخي خدمات ويژه مخابراتي در شرکت مخابرات راه‌اندازي شده است که استفاده از اين خدمات منوط به درخواست مشترک و وجود امکانات فني مورد نياز در مرکز مخابراتي مربوط است. اين سرويس‌ها به صاحب امتياز تلفن و يا قائم‌مقام قانوني وي واگذار مي‌شود.

برخي از سرويس‌هاي ويژه مخابرات را مي‌توان از طريق مراجعه به مرکز مخابراتي مربوطه يا مراجعه به پرتال مخابرات ايران و بخش "مخابرات من" فعال کرد.

انتقال مکالمه يا دايورت کردن ( Call diverting )

مشترکان با اين سرويس مي‌توانند هنگامي که با تلفن شما تماس گرفته مي‌شود، مکالمه را به يک خط ديگر ثابت يا همراه منتقل کنند و عمل دايورت کردن را انجام دهند. اين سرويس با هر دستگاه تلفن دکمه‌اي مجهز به سيستم تن انجام شدني است.

براي اين کار شما بايد کد # شماره مورد نظر*21* و يا # شماره مورد نظر*57* را دردستگاه تلفن وارد کنند. بعد از زدن اين کد صدايي که مي‌شنويد فرق خواهد کرد، اين يعني اينکه خط شما دايورت شده است. براي غيرفعال کردن اين سرويس نيز بايد گوشي را برداريد (در اين حالت باز همان صداي مخصوص شنيده مي‌شود) و بعد #21# و يا #57# را وارد کنند. در صورتي که مجدد صداي بوق مخصوص را شنيديد، گوشي را قطع کرده و مجدد روشن کنيد. در اين حالت خط شما کاملا از حالت دايورت خارج شده است.

سرويس انتظار مکالمه يا پشت خطي ( Call waiting )

هنگام مکالمه، وقتي شخص ديگري به شما تلفن مي‌زند، صداي بوق ضعيفي به گوشتان مي‌رسد و شما را آگاه مي‌کند، شما مي‌توانيد با کمک اين سرويس مکالمه اول خود را موقتاً قطع و با شخص ثالث صحبت کنيد، پس از خاتمه مکالمه يا در حين مکالمه مي‌توانيد مجدداً با شخص اول به صحبت خود ادامه دهيد.

براي استفاده از اين سرويس شما بايد بهنگام شنيدن صداي بوق ضعيف با فشار دادن دکمه "Flash" در تلفن‌هاي ديجيتال و با "قطع و وصل کردن" در تلفن‌هاي آنالوگ با نفر سوم تماس برقرار کنيد. براي بازگشت به گفت‌وگوي اول مي‌توانيد همين کار را تکرار کنيد.

شماره‌گيري سريع ( Speed dealing )

براي اجتناب از وقوع اشتباه در شماره‌گيري و صرفه جويي در وقت با دادن شماره‌هاي دورقمي به حافظه مخابرات مي‌توانيد از اين سيستم بهره ببريد. اين سرويس با هر دستگاه تلفن دکمه‌اي مجهز به سيستم تن انجام شدني است.

بر اين اساس، براي استفاده از اين امکان بايد اين دستور را به کار ببريد: براي ايجاد کد دو رقمي، ابتدا # شماره مورد نظر* کد دو رقمي *51* را شماره‌گيري کنيد، بعد از وارد کردن اين دستور حالا شما مي توانيد بعد از برداشتن گوشي با زدن کد دو رقمي** شماره‌اي را که قبلا به آن داده‌ايد را شماره‌گيري کنيد.

براي حذف يک شماره از يک کد دو رقمي و تغيير آن مي توانيد از دستور # کد دو رقمي *51* استفاده کنيد. براي غير فعال کردن همه اين کدهاي دورقمي بايد از کد #55# استفاده کنيد.

انتقال مکالمه از خط اشغال به خطوط ديگر ( Call forwarding)

براي اين‌که تماس‌گيرندگان با بوق اشغال مواجه نشوند، مي‌توانيد يک يا چند شماره تلفن خود را به مرکز تلفن مربوط اعلام کنيد که درصورت اشغال بودن هر يک از شماره‌ها ارتباط به طور خودکار به شماره‌هاي بعدي منتقل شود. اين سرويس با هر دستگاه تلفن دکمه‌اي مجهز به سيستم تن انجام شدني است. براي استفاده از اين حالت بايد بعد از برداشتن گوشي کد #43* را بزنيد. براي غيرفعال کردن اين حالت بايد کد #43# را وارد کنيد.

سرويس بيدارباش (Wake Up)

با اشتراک اين سرويس زنگ تلفن در ساعت مشخص‌شده به صدا درمي‌آيد. اين سرويس با هر دستگاه تلفن دکمه‌اي مجهز به سيستم تن انجام شدني است. براي استفاده از اين حالت بايد ابتدا *55* را بزنيد بعد بترتيب ساعت و دقيقه را وارد کنيد و در آخر # را بزنيد. مثلا اگر مي‌خواهيد در ساعت 14:38 تلفن زنگ بزند ، کد 1438#*55* را مي‌زنيد. براي غير فعال کردن اين سرويس بايد کد #55# را وارد کنيد.

سرويس نمايشگرشماره CallerID

در اين سرويس شما کافي است يک دستگاه شماره انداز يا يک تلفن مجهز به نمايشگر شماره تلفن را استفاده کنيد و با استفاده از آن مي‌توانيد شماره را دريافت کنيد. اين سرويس نيازي به کد فعال‌سازي ندارد.

دايورت بعد از 5 زنگ

با استفاده از اين سرويس شما مي‌توانيد کاري کنيد تا بعد از 4 بار زنگ خوردن گوشي و جواب ندادن به گوشي در زنگ 5 ام تلفن دايورت شود روي شماره اي ديگر. براي استفاده از اين سرويس شما بايد از کد # شماره موردنظر *65* استفاده کنيد. طبق معمول براي غير فعال کردن اين امکان بايد کد #65# را وارد کنيد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو