شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رگولاتوری ۹۳ درصد درآمدهای وزارت ارتباطات را تامین می‌کند

سازمان تنظیم

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵:۴۷


کل درآمدهای دولت از محل فعالیت‌های وزارت ارتباطات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال جاری کمتر از ۹ درصد افزایش خواهد داشت که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نزدیک ۹۳ درصد این درآمدها را تامین می‌کند.

تیک نیوز- بررسی ردیف‌های درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد دولت از محل فعالیت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیرمجموعه‌هایش در مجموع اندکی بیش از ۸ هزار و ۴۶ میلیارد و ۱۲۴ میلیون تومان درآمد خواهد داشت که در این میان رگولاتوری ۹۲.۷ درصد این درآمدها را تامین می‌کند.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال آینده ۷۴۶۰ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که این درآمدها از ۵ محل خواهند بود. عمده این درآمدها از محل حق امتیاز شبکه و جریمه عدم انجام تعهدات است که به فعالیت اپراتورهای همراه و ثابت باز می‌گردد. همچنین در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است که دولت به هر پیامک تلفن همراه مبلغ ۱۰ ریال (۱ تومان) اضافه کرده و درآمد این افزایش را به قوانین حمایت از معلولان و کودکان خیابانی اختصاص دهد. این ردیف نیز در زیرمجموعه درآمدهای سازمان تنظم مقررات آمده است.
 
درآمدهای سازمان تنظیم مقررات/ارقام به میلیون ریال
پس از رگولاتوری، بیشترین درآمد دولت بابت سودی است که از سهامداری شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت می‌کند. شرکت زیرساخت که متولی شبکه مادر ارتباطاتی کشور است، به عنوان یک شرکت سودده دولتی، بخشی از سود خود را به حساب خزانه واریز می‌کند که این رقم برای سال آینده ۴۰۸ میلیارد و ۶۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده است. بدین ترتیب شرکت زیرساخت حدود ۵ درصد درآمدهای وزارت ارتباطات را تشکیل می‌دهد.
 
مجموع درآمدهای رگولاتوری و زیرساخت، حدود ۹۸ درصد درآمدهای دولت از وزارت ارتباطات است و زیرمجموعه‌های دیگر این وزارتخانه در کل حدود ۲ درصد درآمدها را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان پژوهشگاه فضایی نزدیک به یک درصد درآمدها را در اختیار دارد. پیش‌بینی شده است این پژوهشگاه سال آینده ۸۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.
 
پس از آن پست بانک است که با خروج از دایره زیان‌دهی، در سال آینده ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سود به دولت خواهد داد.
 
پیش‌بینی شده است پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی نیز هرکدام ۲۵ میلیارد تومان درآمد داشته باشند.
 
برای پارک علم و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۲۰ میلیارد تومان درآمد نظر گرفته شده و سود دولت از فرودگاه پیام کمتر از ۲ میلیارد تومان خواهد بود.
 
و در نهایت موزه ارتباطات قرار دارد که مانند سال‌های اخیر برای آن ۱۵ میلیون تومان درآمد در نظر گرفته شده است.
 
در یک نگاه کلی، درآمدهای دولت از محل فعالیت‌های زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات در سال آینده و به نسبت سال جاری کمتر از ۶۵۰ میلیارد تومان (۸.۷ درصد) افزایش خواهد داشت که رقمی به مراتب کمتر از تورم سالانه و افزایش ردیف‌های اعتباری این وزارتخانه است.
 
منبع: پیوست
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو