پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وبينار اقتصاد داده محور (Data-Driven Economy) دردانشگاه تربیت مدرس برگزار شد

امینی

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴:۲۸


وبینار "چارچوب اقتصاد داده محور" به همت گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس و گروه مشاوران مدیریت داده محور کسب و کار، در روز پنج شنبه ۲۷ آذر ماه ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰، برگزار شد.

تیک نیوز- گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس و گروه مشاوران مدیریت داده محور کسب و کار، در روز پنج شنبه 27 آذر ماه ساعت 18 الی 19:30، وبیناری را تحت عنوان "چارچوب اقتصاد داده محور" با سخنرانی دکتر مصطفی امینی پژوهشگر پسادکتری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و با حضور دکتر سعید توتونچی ملكي، پژوهشگر ارشد اقتصاد ايران و مدرس دانشگاه، برگزار کرد.

در این برنامه که سومین وبینار از سلسله وبینارهای مدیریت داده‌محور کسب‌وکار بود، سخنرانان و اعضای حاضر به بحث و گفت و گو در خصوص تعاریف و ویژگی های اقتصاد داده بنیان، بازارهای داده ای، اکوسیستم داده و شبکه و زنجیره ارزش داده پرداختند.

در ابتدای جلسه با ارایه گزارشی از ميزان حجم نقدینگی در ايران به شكل «داده»، ارایه شد و نقش حیاتی داده و جریان داده ها در نظام اقتصاديِ دوران انقلاب صنعتی چهارم تشریح شد.

پس از آن، با بیان ويژگي هاي نظام اقتصاد دیجیتال در دوران انقلاب صنعتي چهارم، محوریت داده و نقش آن در اين دوران مطرح شد. سپس انواع برنامه هاي گذار كشورهاي مختلف جهان از وضع موجود به وضع مطلوب در اقتصاد دیجیتال بيان شد. همچنين  تعریف اقتصاد دیجیتال در دوران انقلاب صنعتی چهارم و گونه‌شناسی اقتصاد دیجیتال در کشورهای مختلف (7 نوع اقتصاد دیجیتال)، با ارایه تجربیات و نمونه هایی کاربردی در ايران و هفت كشور ديگر توسط جناب دکتر توتونچی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه ماتریس سیاستگذاری برای اقتصاد دیجیتال بر اساس تکنولوژی، اکوسیستم، ظرفیت ها و صنعت و نحوه مهاجرت کشورها از یک نوع اقتصاد دیجیتال به نوعی دیگر تبیین شد و پس از تعریف اقتصاد داده محور (اقتصاد داده بنیان)، 5 ویژگی اصلی آن (فراگیر بودن خاصیت عدم تقارن اطلاعاتي ميان انسان و ماشين، صنعتي‌سازي يادگيري از طريق هوش مصنوعي، اقتصاد مبتنی بر پدیده‌ی "بیشترین برای برنده"، پیدایش اشکال جدیدی از تبادلات و دادوستدهای تجاری و پیدایش مخاطرات نظام‌مند جدید)، نقش‌های مختلف «داده» به عنوان سرمایه اصلی اقتصاد داده محور و عناصر سازنده اقتصاد داده محور تشریح شد. در انتهاي این جلسه با حضور ارزشمند جناب آقای پروفسور جعفر مهراد، فضای کسب و کار و وضعیت زیرساخت کشور مورد بررسي قرار گرفت.

شرکت در این سلسله وبینارها که به همت مرکز مطالعات مدیریت گروه مشاوره مطالعات علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود، برای عموم آزاد و رایگان بوده و برای کسانی که در این سلسه وبینارها حضور داشته باشند گواهینامه صادر می شود.

علاقه‌مندان می توانند جهت ثبت‌نام و جهت کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل TMUknowledgeschool@gmail.com مکاتبه نمایند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو