یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

گزارش اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور برای سال‌های2011-2010

تیک نیوز

دوشنبه ۱۱ دی ۱۲۷۸ - ۰۰:۰۰:۰۰


اداره توسعه ارتباطات (BDT) متعلق به اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد، در یازدهمین نسخه از روندهای تحول ارتباطات دوربرد را عرضه کرده است. این گزارش یکی از بخش‌های اصلی گفت‌و‌گوی همیشه‌جاری مابین ITU/BDT و قانونگذاران فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در جهان است. مضمون این نسخه از روندها، «توانمندسازی دنیای دیجیتال فردا » می باشد که برگرفته از سمپوزیوم جهانی سال 2010 برای قانونگذاران (GSR)است .این سمپوزیوم در دسامبر سال گذشته در داکار پایتخت سنگال برپا شد.


روندهای جهانی ارتباطات و اطلاعات(قسمت اول)
وایمکس نیوز - نسخه امسال روندهای تحول ارتباطات دوربرد حاوی 9 فصل است که این تلاش‌ها و فرصت‌ها را در ساخت دنیای دیجیتال فردا بررسی می‌کند تا توان بالقوه پهن‌باند را برای ایجاد جامعه اطلاعاتی جهانی امن و ایمن به کار گیرد.

- فصل اول تصویری کلی از روندهای بازار ICT و قانونگذاری برای ICT ارائه می‌کند تا برای فصل‌های بعدی زمینه‌سازی کند.
- فصل دوم به بررسی تأثیر پهن‌باند بر اقتصاد می‌پردازد. این فصل شواهدی ارائه می‌دهد و در عین حال پیچیدگی‌های شرایط تأثیرگذاری پهن‌باند را معرفی می‌کند.
- فصل سوم بر قانونگذاری ICT برای اقتصاد دیجیتال متمرکز است. در این زمینه، خط مشی‌های انتخابی قانونگذاران و سیاستگذاران برای تسهیل راه‌اندازی فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات بر اساس رویکردی چندجانبه، بررسی می‌شود.
- فصل چهارم به بررسی مسائل مربوط به سیاستگذاری و قانونگذاری در زمینه مدیریت تغییر سیستم‌ها به دیجیتال و سهام سیستم‌های دیجیتالی می‌پردازد.
- فصل شش به نقش قانونگذاری ICT در پرداختن به حملات رخ‌داده در فضای سایبر نظر می‌اندازد.
- فصل هفتم ارتباط بین تغییر آب‌و‌هوا‌، بخش ICT و قانونگذاری می‌پردازد.
- فصل هشتم "تصاویری" از جامعه اطلاعاتی فراهم می‌کند که در آن‌ها ماهیت جامعه اطلاعاتی و چگونگی تأثیر آن بر تحول بهینه تمامی جنبه‌های زندگی نشان داده می‌شود.
- فصل نهم بر اساس مطالب مندرج در فصول قبلی نتیجه‌ای ارائه می‌کند.
خلاصه‌ای از روندها و قوانین ICT
فصل مقدمه روندهای ارتباطات دوربرد در سال جاری خلاصه‌ای از روندهای اصلی بازار و قانونگذاری را در بخش ICT ارائه می‌کند. به رغم کاهش رونق اقتصاد جهانی‌، در مجموع، بخش ICT به رشد خود ادامه داده است و این رشد تا حد زیادی ناشی از تداوم ظهور بازارهای جدید بود. عاملان اصلی این رشد عبارت بودند از بخش‌های موبایل و خدمات داده‌های موبایل، که اپلیکیشن‌ها و محتوای موبایل دیجیتال را نیز شامل می‌شود. با آن که بازارهای رشدیافته موبایل در شرف رسیدن به حد اشباع‌اند، اشتراک خدمات بی‌سیم همچنان در کشورهای در حال توسعه به رشد خود ادامه می‌دهد. به علاوه، گردانندگان و ارائه‌کنندگان خدمات در بازارهای رشدیافته در حال تطبیق دادن الگوهای حرفه‌ای خود هستند تا بتوانند به نیازهای روزافزون خدمات داده موبایل پاسخ گویند. احتمالاً نسل دیجیتال از تلفن‌های هوشمند خود و ابزارهای جدید موبایل – مانند کنسول‌های بازی و تبلت‌ها برای اتصال به اینترنت، شبکه های اجتماعی، و محتویات ویدئویی تولید شده توسط کاربران آنلاین- بیش‌تر استفاده می‌کنند و از این رو فشار بیش‌تری بر گردانندگان خدمات موبایل وارد می‌سازند تا آن‌ها خدمات سرعت بالا را در هر زمان و در هر مکانی ارائه کنند.
در کل، بازارهای ICT دنیا روزبه‌روز رقابتی‌تر می‌شوند و خدمات درگاهی بین‌المللی، خدمات لوپ بی‌سیم محلی، و بازار 3G را در بر می‌گیرند. اما خدمات مبتنی بر خطوط تلفنی ثابت همچنان از لحاظ رقابتی از سایر بخش‌های ICT عقب باقی مانده‌اند. با این حال، درصد کشورهایی که بازار خطوط ثابت خود را برای رقابت باز گذاشته‌اند افزایش یافته است، اگرچه تعداد خطوط ثابت به ازای هر صد نفر از ساکنان در 10 سال گذشته نسبتاً ثابت باقی مانده است.. این موضوع در تضاد با رشد چشمگیر تعداد مشترکان تلفن همراه به ازای هر 100 نفر ساکن و نیز رشد خدمات پهن‌باند موبایل در 10 سال گذشته است.
در حالی که میزان متوسط نفوذ خدمات پهن‌باند موبایل در کشورهای در حال توسعه 5.4 مشترک به ازای هر 100 ساکن است، این میزان 10 برابر رقم مربوط به کشورهای توسعه یافته است که 51.1 مشترک به ازای هر 100 نفر است. راه‌اندازی شبکه‌های پهن‌باند موبایل 3G سرعت بالا مانند سیستم‌های وایمکس و اخیراً HSPA+ و LTE یقیناً به گسترش بیش‌تر خدمات پهن‌باند موبایل در سطح جهان کمک خواهند کرد. اقدامات قانونگذاری‌ای که در کشورهای منتخب صورت گرفته است، مانند صدور مجوز خدمات 3G نیز به افزایش رشد نفوذ پهن‌باند موبایل کمک خواهد کرد. این اقدامات قانونگذاری در سطح صنعت با حرکت به سوی توسعه نسل بعدی سیستم‌های 4G (IMT Advanced)تکمیل شده است.

کشورهای در حال توسعه همچنان در زمینه پهن‌باند (سیمی) ثابت عقب‌تر از دیگر کشورهایند. در این کشورها تعداد محدود تلفن‌های ثابت ایجاد امکان ارائه خدمات پهن‌باند را از طریق xDSL محدود می‌کند. اگرچه میزان اشتراک رو به فزونی است، میزان نفوذ کم‌تر از یک درصد در افریقا، برای مثال، نشان‌دهنده مشکلاتی است که در کنار افزایش دسترسی به اینترنت سریع و دارای ظرفیت بالا در منطقه مذکور وجود دارد. تمایز شدید بین کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته در میزان نفوذ پهن‌باند و نرخ دسترسی به اینترنت نشان‌دهنده نیاز به تضمین این نکته است که کشورهای در حال توسعه از جامعه اطلاعاتی دیجیتالی حذف نشده‌اند.
بر اساس استطاعت استفاده از ICT، مردم کشورهای توسعه‌یافته همچنان، در مقایسه با مردم کشورهای در حال توسعه، میزان کم‌تری از درآمد خود را (1.5 درصد) صرف خدمات ICT می‌کنند. (17.5 درصد). بیش‌ترین تفاوت در قیمت‌های نسبی در بازار پهن‌باند دیده می‌شود که در آن مقایسه منطقه‌ای قیمت‌ها برای خدمات پهن‌باند ثابتنشان‌دهنده تمایزی شدیدی است که به ویژه مابین افریقا و سایر مناطق وجود دارد.
یکی از روندهای قابل‌توجه به چگونگی تأثیر ITC‌ بر روش ارتباط مردم با هم مرتبط است. مشخصه زندگی در "دهکده جهانی" دسترسی به اینترنت در همه جا و در همه زمان‌هاست. به علاوه، اپلیکیشن‌های موبایل‌، شامل خدمات مبتنی بر وب‌، به‌طور چشمگیری به ایجاد تغییر در روش تجربه آنلاین کاربران کمک کرده است. به علاوه، کاربردهای تجاری آن‌ها، از جمله اپلیکیشن‌های موبایل (برای مثال، بانکداری موبایل)، می‌تواند بر توان جمعیت‌های روستایی و فقیرتر در کشورهای در حال توسعه در مشارکت در اقتصاد تأثیری چشمگیر بگذارد.(پایان قسمت اول)


 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو