شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مسترکارت از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند

مسترکارت

جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱:۲۳


مسترکارت ساعاتی پیش از تصمیم خود برای پشتیبانی از ارزهای دیجیتال در شبکه خود خبر داد.

تیک نیوز- اگر این تصمیم، اجرای شود قطعا شاهد تحولی بزرگ در این عرصه خواهد بود و راه را برای رسمی‌تر شدن ارزهای مجازی و استفاده بیشتر از این ارزها در بازار هموار خواهد کرد. با این حال، مسترکارت اعلام کرد که تنها از ارزهای دیجیتال پشتیبانی خواهد کرد که بتوانند به برخی از پیش‌شرط‌ها جامه عمل بپوشانند.
 
به گفته این شرکت، این موارد شامل ثبات داشتن، حفظ حریم خصوصی و انطباق با قوانین مرتبط با پولشویی ‌می‌شوند. اما مشکل اینجاست که در حال حاضر، تعداد بسیاری ک‌می‌از ارزهای دیجتال، قادر به فراهم کردن شرایط مدنظر مسترکارت خواهند بود. حتی شاید این تعداد کم هم نتوانند به این پیش‌شرط‌ها عمل کنند.
 
بیت کوین، اولین ارز دیجیتال، به این منظور طراحی شد تا تحت قدرت دولت‌ها و دیگر نهادهای مالی مرسوم نباشد. شبکه بیت کوین از یک معماری غیرمتمرکز برخوردار است که هیچ دولتی قادر به دسترسی و نظارت به آن نیست.
 
اما بدون حمایت دولت‌ها، قیمت بیت کوین بی‌ثبات خواهد بود. کاربران در این شرایط و در مواقع ضررهای هنگفت، هک شدن‌ها و از دست دادن سرمایه خود، ن‌می‌توانند پیگیر حقوق از دست رفته خود شوند. شبکه بیت کوین از قوانین ضدپولشویی که شبکه‌های مالی مرسوم باید از آن پیروی کنند، تبعیت ن‌می‌کند.
از سویی دیگر، برخی طرفداران بیت کوین موارد ذکرشده را برتری‌های این ارز به نسبت سایر ارزها ‌می‌دانند. آن‌ها معتقدند که معماری باز بیت کوین و دست نداشتن دولت در این زمینه، موجب پیشرفت این ارز خواهد شد.
 
این مسائل، پیش پای ارز دیجیتال فیسبوک موسوم به لیبرا نیز وجود داشت، ارزی که بعدا به Diem تغییر نام یافت. در ماه‌های نخست رونمایی این ارز دیجیتال، مدیران لیبرا سعی داشتند تا هر دو جناح را حفظ کنند؛ بدین معنی که از یک طرف ‌می‌گفتند که شبکه لیبرا همانند لیبرا، باز و غیرمتمرکز خواهد بود و از طرفی دیگر، عنوان ‌می‌کردند که شبکه لیبرا از قوانین حاکم بر شبکه‌های مالی مرسوم، تبعیت خواهد کرد.
 
اما انجمن لیبرا هرگز توضیح نداد که این امر چگونه ممکن خواهد بود. برای مثال، اگر لیبرا یک شبکه باز است و هر کسی ‌می‌تواند در آن شرکت کند، پس قانون مربوط به احراز هویت کاربران قبل از ورود به این شبکه چگونه اجرا خواهد شد. مواردی از این دست، نشان ‌می‌دهند که ایجاد یک شبکه بلاک‌چین غیرمتمرکز و هماهنگ با قوانین مالی، عملا غیرممکن است.
 
اگرچه در ابتدا، شرکت‌های بزرگی به جمع حامیان لیبرا در انجمن لیبرا پیوستند اما طولی نکشید که مسترکارت در پی وجود این ابهامات از این انجمن کنار کشید. این شرکت با صدور بیانیه‌ای، شروط لازم برای حمایت از شبکه‌های ارزهای دیجیتال را اعلام کرد.
 
مسترکات پیشتر اعلام کره بود که تنها با ارزهای دیجیتالی وارد همکاری خواهد شد که بتوانند به تما‌می‌قوانین و شروط مطرح‌شده از سوی این شرکت از جمله مقابله با پولشویی، پایبند باشند. با این حال، مسترکارت اخیرا از تمایل خود برای پشتیبانی از برخی ارزهای دیجیتال خبر داد که ‌می‌تواند اقدام رو به جلویی باشد.
 
در همیرن رابطه، برخی از شرکت‌ها با صدور کارت‌هایی، این امکان را برای مشتریان فراهم کردند تا از طریق بیت کوین، پرداخت‌های خود را در شبکه مسترکارت انجام دهند. اما در حال حاضر، این پرداخت‌های بیت کوینی ابتدا باید به دلار یا دیگر ارزهای رایج تبدیل ‌می‌شود و بعد از آن به شبکه مسترکارت برای پرداخت راه یابد. در واقع، اگر کاربری تمایل داشته باشد تا پرداخت‌های خود را به صورت بیت کوین دریافت کند، ‌می‌بایست دلارها را به بیت کوین تبدیل و هزینه‌ای جداگانه را برای این کار پرداخت کند.
 
مسترکارت اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی، خریداران ‌می‌توانند بدون نیاز به تبدیل برخی ارزهای دیجیتال به ارزهایی چون دلار و یورو، به همان شکلی که تمایل دارند، دادوستد کنند.
 
اما بعید به نظر ‌می‌رسد که بیت کوین را بتوان در جمع ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده از سوی مسترکارت ببینیم، چرا که این ارز ن‌می‌تواند برخی از شروط و مقدمات بهره‌مندی از این امکان را رعایت کند. حال باید منتظر ماند و دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و چه سرنوشتی میان بیت کوین و مسترکارت رقم خواهد خورد.
منبع: آی‌تی‌ایران
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو