جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روابط علمی و فناوری ایران و افعانستان گسترش می یابد

ایران افغانستان

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰:۵۲


توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری مشترک میان ایران و افغانستان بررسی و زمینه‌های لازم برای آغاز فرآیند همکاری‌های مشترک فراهم شد.

تیک نیوز-سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با عبدالظاهر شکیب رییس آکادمی علوم افغانستان ضمن بررسی توسعه زیست‌بوم نوآوری مشترک دو کشور، محورها و سرفصل‌های برای شکل گیری همکاری و تعامل بر فناورانه بر اساس تفاهم‌نامه را بررسی کردند.

مهم‌ترین هدف این تفاهم‌نامه‌ دوجانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آکادمی علوم افغانستان که در مرحله نهایی قرار دارد، توسعه همکاری‌های علمی و فناوری، انتقال تجربه‌ها و زیرساخت‌ها و ارائه کمک‌ها کمک‌های توسعه‌ای در حوزه علم و فناوری است.

در این نشست معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دربرگیرندگی زبان فارسی در فضای مجازی و افزایش روزافزون نفوذ این زبان را فرصتی برای پیشرفت فناورانه یاد کرد و افزود: زبان فارسی، نهمین زبان اینترنت است که نسبت به جمعیت جهانی، نفوذ و دربرگیری قابل توجهی است. اکنون نیز استارتاپ‌های فارسی زبان جزو برترین‌های فضای وب هستند و این زبان می‌تواند زمینه مشترک همکاری‌های دو کشور برای رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق قرار بگیرد.

ستاری، با اشاره به ایجاد زیست‌بوم نوآوری مشترک میان ایران و افغانستان گفت: مدل‌ها و الگوهای موفقی که در رونق زیست‌بوم نوآوری ایران پیاده سازی شد، بر مبنای یک همکاری مشترک، قابلیت تعمیم و توسعه در کشور افعانستان را دارد. 

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که ایران در بومی سازی الگوهای نوآورانه و فناورانه موفق بوده است و می‌تواند این الگو را به کشور همسایه خود نیز انتقال دهد، ادامه داد: الگوهای موفق بسیاری در ایران پیاده شده است و توانسته است راه را برای پیشرفت دانشی، فناورانه و نوآورانه ایران هموار کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تاکید بر ایجاد پارک علم و فناوری مشترک ایران و افغانستان به عنوان فصلی تازه میان همکاری‌های فناورانه دو کشور گفت: الگوی موفق پیاده سازی زیست بومی منطبق با بوم و ویژگی های کشورمان، زمینه ساز رونق بیش از ۵هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هزاران شرکت خلاق و نوآور شده است. همچنین بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری در ایران، با اهداف توسعه‌ای مشترک، سازگار با محیط بومی در استان‌های مختلف بستری را برای خلق ارزش افزوده و اشتغال از ایده‌های نوآورانه و فناورانه فراهم می‌کنند. این الگو بر بستر یک پارک علم و فناوری مشترک قابل اجرایی شدن است.

ستاری از نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق دو کشور در افزایش تعامل‌های دو کشور گفت و ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق که در توسعه فناوری‌ها و خدمات عمومی فعالیت می‌کنند می‌توانند یکی از زمینه‌های انتقال دستاورد و تجربه‌های موفق ایران به کشور افغانستان باشند، همچنین در دیگر حوزه‌های دانشی و فناورانه که ایران در آن‌ها سرآمد است، فصل مشترک تازه‌ای در همکاری و تعامل دو کشور خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همکاری میان مراکز دانشی، پژوهشگاه‌ها ، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را از دیگر محورهای مهم همکاری‌های فناورانه و دانش‌بنیان دو کشور دانست و گفت: دولت‌ها در این مسیر باید پلی ارتباطی میان فعالان بخش‌های گوناگون زیست‌بوم نوآوری ایجاد کنند و بدون ایجاد خللی در مسیرشان، تعاملات این حوزه را گسترش دهند.

در ادامه این نشست، عبدالظاهر شکیب رییس آکادمی علوم افغانستان با اشاره به ظرفیت‌های همکاری علمی میان دو کشور گفت: آکادمی علوم افغانستان آماده است تا از تجربه‌های علمی ایران بهره ببرد. در این مسیر آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارزشمند بوده و این همکاری را برای توسعه تعامل میان مراکز علمی دو کشور ادامه می‌دهیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی همچنین وجود فصل‌های مشترک تاریخی و فرهنگی فراوان میان ایران و افغانستان را زمینه‌ای برای همکاری‌های علمی و فناورانه دانست و گفت: این دو کشور در زمینه‌های گوناگون تعاملی عمیق و غنی دارند و با استفاده از ابزار زبان مشترک، می‌توانیم روابط علمی و فناورانه دو کشور را بسط دهیم. 

منبع:ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو