دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

روندهای جهانی ارتباطات و اطلاعات(قسمت چهارم)

قانونگذاری برای ICT در اقتصاد دیجیتالی

جرايم رايانه اي

چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲:۰۰


در اینجا راه‌های احتمالی‌ را معرفی می‌کنیم که قانونگذاران و سیاستگذاران می‌توانند برای تسهیل راه‌اندازی ICT از آنها بهره بگیرند. گزینش و کاربرد ICT در دهه آینده و پس از آن رونق خواهد یافت زیرا خدمات و اپلیکیشن‌های تحت پشتیبانی پهن‌باند نه فقط در دسترس مشتریان قرار خواهد داشت بلکه در جهت نیازهای مشتریان و برای آن‌ها مقرون‌‌به‌صرفه نیز خواهند بود. <BR>

وایمکس نیوز - راه‌اندازی پهن‌باند و قدرت تغییردهندگی آن به منزله عاملی توانمندساز برای رشد اقتصادی و اجتماعی در اقتصاد دیجیتالی متمرکز شده است.
در این مقال موضوع فراهم کردن امکان دسترسی به شبکه‌‌ها و خدمات و دلایل خاص برای برنگزیدن ICTها در اکوسیستم پهن‌باند می‌پردازیم. اکوسیستم پهن‌باند مستلزم لایه‌هایی از شبکه‌ها، خدمات، اپلیکیشن‌ها و کاربران چندگانه و دارای ارتباط متقابل است. مسایلی همچون محیط‌زیست، امنیت و حریم خصوصی داده‌ها، حفظ حق انحصاری اثر، بهداشت و آموزش همگی در این سیستم تلفیق شده‌اند.
به منظور توسعه اکوسیستم پهن‌باند، سیاستگذاران باید همچنان مثل گذشته بر فراهم کردن شبکه‌های دسترسی رقابتی (برای مثال، خطوط سیمی و شبکه‌های پهن‌باند بی‌سیم) متمرکز باشند زیرا این شبکه‌ها همچنان خطوط اصلی پیونددهنده اجزای دیگر در اکوسیستم اند.
اما سیاستگذاران باید به تسهیل تامین و ترویج تقاضا برای خدمات و اپلیکیشن‌های پهن‌باند نیز توجه کنند. اتصال به شبکه‌های پهن‌باند تقاضا برای خدمات و اپلیکیشن‌هایی همچون تلویزیون مبتنی بر پروتکل اینترنت (IPTV) و پروتکل اینترنت صوتی (VoIP)، رایانش ابری و ویدئوی آنلاین را افزایش خواهد داد. پرداختن به تقاضاهای اکوسیستم پهن‌باند مستلزم ابزار جدیدی برای سیاستگذاران است و باید مبتنی بر شناخت کامل دلایل گزینش نشدن پهن‌باند و ICTها باشد. شناخت دلایل گزینش خدمات پهن‌باند برای طراحی سیاست‌های مناسب جهت ترویج توسعه خدمات پهن‌باند و ICT در دهه آتی ضروری خواهد بود.
از آنجا که بازارهای ICT رقابتی‌تر می‌شوند، قانونگذاران از قانونگذاری "پیش از وقوع" به سمت "قانونگذاری پس از وقوع" گرایش می‌یابند. این نکته به ویژه در مورد بازارهای پهن‌باند صادق است که پیوندهای مختلف زنجیره ارزشی ممکن است تحت فشارهای رقابتی متعددی قرار داشته باشند.
برای ترویج دسترسی و گزینش ICTها، لازم است سیاستگذاران این نکته را در نظر بگیرند که آیا باید قوانین معطوف به آینده و خاص، بخش مربوط (قوانین پیش از وقوع) را برای اشاعه یا ممانعت از فعالیت‌های خاص مد نظر قرار دهند، یا باید برای جبران عواقب رفتارهای خاص ضد-رقابتی، بر قانون رقابت متکی باشند (قانونگذاری پس از وقوع).
سیاستگذاران براساس پیشرفت سریع فناوری و شناسایی روزافزون ارزش رقابت، بیش از پیش به قوانین "پس از وقوع" روی آورده‌اند تا بازار ابداعات را رونق بدهند و این در حالی است که قانونگذاری هدفمندِ "پیش از وقوع" برای پرداختن به اشتباهات خاص رخ‌داده در بازار، به ویژه در زمینه لایه فیزیکی پهن باند، مدنظر قرار گرفته است.
یکپارچگی مدام اجزای درون بخش ICT قانونگذاران را با دشواری‌های تازه‌ای در زمینه ادغام افقی و عمودی خدمات و اپلیکیشن‌های آنلاین مواجه کرده است. ماهیت اکوسیستم پهن‌باند مستلزم همکاری قانونگذاران ICT در حوزه‌های میان‌بخشی است. از آنجا که ICTها با تمامی مسایل عمده اجتماعی و اقتصادی- از جمله محیط زیست، جرایم سایبری و امنیت، آموزش، بهداشت و بانکداری- رابطه ای تعاملی و متداخل دارند، دولت‌ها باید وظیفه هماهنگ‌سازی برای دستیابی به منافع مختلف را به عهده گیرند تا اهداف بزرگ، مانند ترویج سیاست‌های جهانی محیط زیست الکترونیکی و توجه به امنیت فراملی سایبری، حاصل شوند.
برای این منظور، لازم است چهارچوب‌های قانونگذاری آنقدر گسترده باشند که به قانونگذار ICT امکان پرداختن به مسایل مرتبط و متداخل را بدهند و در عین حال امکان آن را برای قانونگذاران فراهم کنند که بر ترویج ابداعات و توسعه بخش ICT متمرکز باقی بمانند.
به علت نیاز به همکاری‌های گسترده‌تر میان‌بخشی، قانونگذاران ICT با مسوولان قانونی‌ که مسوولیت بخش‌های دیگر را به عهده دارند (برای مثال بانکداری، محیط زیست و بهداشت) همکاری می‌کنند تا این اطمینان حاصل شود که منافعICT ها به همه اعضای جامعه می‌رسد.
به دلیل تاثیر ICTهای تلفیق‌شده بر تمامی بخش‌های دیگر، قانونگذاران ICT در جایگاه خاصی قرار دارند که می‌توانند از رسیدن منافع ICTها به تمامی بخش‌های اقتصادی اطمینان حاصل کنند.
قانونگذاران ICT باید از تاثیر تصمیمات خود بر سایر جنبه‌های جامعه آگاه باشند. همکاری روزافزون میان سیاستگذاران و مبدعان این عرصه در دهه آینده برای حصول منافع بالقوه و فواید ICT برای مشتریان و کل جامعه بسیار کلیدی خواهد بود.

 

منبع: روابط عمومی و اموربین الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو