جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تنها پرینتر ۵ بعدی ساخت ایران تولید شد

چاپگر

یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶:۰۰


شرکت «ابزارآفرین هوشمند پردیس» برای اولین بار در دنیا موفق به تولید پرینترهای ۵ بعدی شده اند.

تیک نیوز-  از عمر پرینترهای سه بعدی و تولید محصولات سه بعدی چند سالی می گذرد و حالا بعد از گذشت سال ها، محققان ایرانی موفق به تولید پرینترهای 5 بعدی شده اند که از سرعت بسیار بالاتری در مقایسه با انواع سه بعدی برخوردارند.
 
سمانه سلطانی، عضو شرکت «ابزارآفرین هوشمند پردیس» و اپراتور دستگاه های پرینتر به خبرنگار سیناپرس می گوید: دستگاه پرینتر 5 بعدی اختراع خود شرکت است و اولین باری است که در دنیا چنین دستگاهی ساخته می شود. در واقع، تفاوت بعد چهارم و پنجم این دستگاه ها با پرینترهای سه بعدی، در بُعد زمان است؛ به طوری که سرعت کار را بالاتر برده و کار پرینت را با دقت و ظرافیت بیشتری انجام می دهد. 
این پرینترها برخلاف انواع پرینترهای سه بعدی که در آنها با بالا بردن سرعت، کیفیت کار پایین می آید، با سرعت زیادی کار پرینت را انجام می دهند. 
به گفته او، شرکت ما تولیدکننده مواد اولیه پرینترهای سه بعدی و 5 بعدی است و خدمات و تولید پرینترهای سه و 5 بعدی را هم انجام می دهد. سرعت پرینترهای 5 بعدی، حدود 4 برابر پرینترهای سه بعدی است به طوری که اگر بخواهیم یک کار را با ظرافت بالایی پرینت کنیم، باید از نازل های ریز استفاده می کنیم که سرعت کار را پایین می آورد بنابراین، یک مجسمه کوچک را می توان بین 10 تا 15 ساعت پرینت کرد. 
 
سلطانی ادامه می دهد: اما در آن دسته از پرینت های سه بعدی که کیفیت خیلی برایمان مهم نباشد، می توان از نازل درشت تری هم استفاده کرد که سرعت کار را بالاتر می برد به طوری که کار را می توان طی 5 تا 10 ساعت تکمیل کرد. درواقع، سرعت کار دستگاه به آنالیز اولیه آن بستگی دارد. اما این زمان با پرینترهای 5 بعدی، تنها بین 2 تا 3 ساعت زمان می برد.
 
این اپراتور به سیناپرس می گوید: از آنجایی که این دستگاه برای اولین بار در دنیا مطرح می شود، ثبت داخلی و بین المللی شده است. ما ساخت اشیاء پرینت 5 بعدی را در حال حاضر در ابعاد 50 در 50 شروع کرده ایم؛ البته ابعاد بزرگ تری هم قابل پرینت هستند اما کوچک تر از آن ابعاد تولید نمی کنیم. 
 
در تولید پرینت های سه بعدی و 5 بعدی معمولا از مواد وارداتی استفاده می شود اما به گفته این عضو شرکت، اگر سازندگان، بیشتر از مواد تولید داخل استفاده کنند، هم به دلیل کیفیت و هم به دلیل قیمت مناسب تری می توانند آن را خریداری کنند. 
 
او درباره تفاوت قیمت مواد پرینترهای سه بعدی داخلی با خارجی اشاره می کند که یک رول مواد خارجی حدود یک میلیون تومان قیمت دارد در صورتی که مشتریان می توانند تنها با 400 هزار تومان یک رول را خریداری کنند که هم نظر مالی و هم از نظر کیفیت کار برای آنها مقرون به صرفه تر است.
 
نخستین نمونه پرینتر 5 بعدی که برای اولین بار در دنیا تولید شده، یکی از محصولات فناورانه و نوین دهمین دوره نمایشگاه اینوتکس 2021 بود که در پارک علم و فناوری پردیس به نمایش گذاشته شد.
منبع: سیناپرس
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو