یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مخابرات یا زیرساخت

چه کسی از بستن قرارداد SLA طفره می‌رود

تزئيني

شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹:۰۰


ارتباطات بین شهری شرکت مخابرات هر از چندگاهی با قطع شدن فیبرنوری شرکت ارتباطات زیرساخت با اختلالات شدید به خصوص در مسیر تهران مشهد و بالعکس روبه‌رو می‌شود و گاهی رفع مشکل چند روز به طول می‌انجامد. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران دلیل قطعی‌ها را ضعیف عمل کردن پیمانکاران نگهداری از شبکه زیرساخت در اتصال مجدد شبکه و منعقد نکردن قرارداد SLA توسط زیرساخت عنوان می‌کند، اما مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت معتقد است مخابرات برای به دست آوردن سود بیشتر حاضر به دریافت سرویس‌ باکیفیت بالا نیست و همین عامل موجب شده تا مشترکان در شهرهایی که ترافیک سنگینی دارند با مشکل روبه‌رو شوند. در ادامه گفت و گوی فناوران با مدیران عامل این دو شرکت را می‌خوانید.

محمود خسروی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه مخابرات در حال حاضر از سرویس‌های نقطه به نقطه استفاده می‌کند، می‌گوید: از آنجا که مخابرات در لایه دو از زیرساخت سرویس می‌گیرد به همین دلیل با قطع شدن فیبر نوری مسیر تهران – مشهد به دلیل بالا بودن ترافیک این مسیر مشترکان با مشکل روبه‌رو می‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در سرویس‌های لایه دو مسیر پشتیبان وجود ندارد که از اختلالات مربوطه جلوگیری کنند‌ می‌افزاید: مسیر پشتیبان برای سرویس‌های لایه دو وجود دارد اما این مسیر محدود است و مخابرات برای انتقال تماس‌های ضروری از آن استفاده می‌کند.
خسروی می‌گوید: اگر مخابرات همان‌طور که قبل از خصوصی شدن از سرویس‌های لایه یک شرکت زیرساخت استفاده می‌کرد اکنون با این مشکلات روبه‌رو نمی‌شد و تنها دلیل این موضوع هم کسب سود بیشتر از محل کاهش هزینه‌ها بوده‌ است.
وی می‌افزاید: در حال حاضر شبکه زیرساخت از مسیرهای میناب، تربت و نیشابور ارتباطش با مسیر مشهد برقرار است و در صورت بروز مشکل در یک مسیر می‌توانیم ترافیک را از این مسیرها منتقل کنیم و مشکلی برای مشترکان ایجاد نشود.
وی می‌گوید: مخابرات متاسفانه با تغییر توپولوژی شبکه و هدایت ترافیک از مسیرهای دیگر و گرفتن سرویس نقطه به نقطه از شرکت زیرساخت باعث شده تا با کوچک‌ترین اختلال در شبکه امکان برقراری تماس‌های بین شهری با مشکل روبه‌رو شود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گوید: هم اکنون شرکت زیرساخت تصمیم به نوسازی شبکه فیبرنوری در مسیر قوچان-مشهد دارد که متاسفانه برخی ناهماهنگی‌ها موجب شده این موضوع با کندی مواجه شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون قرارداد SLA در بخش SDH "زیرساخت" توسط سازمان تنظیم مقررات به این شرکت ابلاغ شده،‌می‌افزاید: ما آمادگی کامل را برای بستن قرارداد SLA با مخابرات داریم و هیچ مشکلی در این باره وجود ندارد.
خسروی در پاسخ به این سوال که آیا بالا بودن تعرفه‌های قرارداد SLA موجب شده تا مخابرات از امضای آن امتناع کند، توضیح داد: در تنظیم تعرفه‌ها شرکت زیرساخت مسوولیتی به عهده ندارد و در این باره رگولاتوری تصمیم‌گیر است و پاسخ این سوال را خود مخابرات باید بدهد.
وی با این توضیح که در حال حاضر در خصوص سرویس‌های دیتا نیز مذاکراتی با سازمان تنظیم مقررات و شرکت مخابرات در حال انجام است، ادامه داد: موضوع ارایه خدمات دیتا به شرکت مخابرات دارای سرفصل مجزایی است که در صورت نهایی شدن مذاکرات آمادگی داریم که در این زمینه نیز قرارداد SLA را با مخابرات امضا کنیم.
وی با اشاره به اینکه تنها راه‌حل منطقی برای برطرف شدن این مشکل گرفتن سرویس‌های لایه یک شرکت زیرساخت است، می‌گوید: بهتر است مخابرات با پذیرفتن هزینه‌های مرتبط با این موضوع کیفیت خدماتی که به مشترکانش ارایه می‌کند را افزایش دهد.

 

رگولاتوری به موضوع قرارداد SLA پایان دهد
صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران معتقد است که شرکت زیرساخت به دلیل واگذاری نگهداری شبکه به پیمانکاران بخش خصوصی باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در حوزه ارتباطات بین شهری شده است.
وی می‌گوید: شرکت مخابرات در هیچ نقطه‌ای از کشور ارتباط بین شهری نقطه‌ به نقطه‌ای در شبکه تلفن ثابت نگرفته‌ است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت گاز در مسیر مشهد–قوچان در حال حفاری و لوله‌گذاری است، می‌افزاید: این موضع باعث شده با قطع شدن فیبرنوری در این مسیر و طولانی شدن زمان برقراری ارتباط مشکلات زیادی در بخش بین شهری در مسیرهای تلفن ثابت،‌ تلفن همراه و دیتا ایجاد شود و ما نیز جز عذرخواهی از مشترکان به دلیل ناتوانی در رفع اختلال کار دیگری از دست‌مان بر نمی‌آید.
مدیرعامل مخابرات در پاسخ به این سوال که زیرساخت مدعی است که مخابرات از امضای قرارداد SLA طفره می‌رود، توضیح داد: جالب اینجاست که موضوع کاملا بالعکس است چرا که در امضای قرارداد SLA مخابرات بیشتر از زیرساخت مشتاق است زیرا کسی که دچار زیان مالی جبران‌ناپذیر می‌شود مخابرات است نه زیرساخت، به همین دلیل این موضوع را از سازمان تنظیم مقررات پیگیری کرده‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.
وی می‌افزاید: تاکنون جلسات مکرری در این باره گذاشته‌ایم اما زیرساخت از ارایه SLA به مخابرات طفره می‌رود و همین موضوع باعث شده تا زیان‌های مالی فراوانی به مخابرات وارد شود که تمامی‌موارد را با ذکر جزییات به سازمان تنظیم مقررات ارایه داده‌‌ایم و توقع داریم این سازمان هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کند.
فیضی در پاسخ به این سوال که چرا قبلا ارتباطات بین شهری مخابرات تا به این اندازه دچار اختلال نمی‌شد، ‌ادامه داد: از بهمن ماه گذشته که موضوع نگهداری شبکه زیرساخت از شرکت مخابرات گرفته شد و به شرکت‌های پیمانکار واگذار شد عملا زمان برطرف کردن قطعی‌ها زمان بیشتری می‌برد و به این دلیل که مخابرات دارای 33 هزار نیروی متخصص بود برای جلوگیری از زیانی که به مخابرات تحمیل می‌شد سریع اقدام به رفع اختلال می‌کردیم.
فیضی با انتقاد از وضع موجود می‌گوید: مخابرات در بستن قرارداد SLA در تمامی‌زمینه‌ها از شبکه تلفن ثابت گرفته تا سرویس‌های دیتایی که از زیرساخت دریافت می‌کند استقبال می‌کند، و از رگولاتوری می‌خواهیم هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.
وی می‌افزاید: مخابرات هم‌اکنون با سازمان‌هایی که قصد دریافت SLA‌ از مخابرات را دارند تنها می‌تواند در ارتباطات درون شهری SLA بدهد و از آنجا که خود ما در ارتباطات بین شهری با زیرساخت SLA نداریم و در اختلالات به وجود آمده تصمیم‌گیر نیستم نمی‌توانیم در بخش بین شهری با هیچ ارگان و سازمانی قرارداد SLA داشته باشیم.
مدیرعامل در پاسخ به این ادعای مدیرعامل زیرساخت که مخابرات در دریافت سرویس‌های بین شهری خدمات لایه دو شرکت زیرساخت را برای کاهش هزینه‌هایش استفاده کرده است، می‌گوید: به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد و مخابرات در ارتباطات بین شهری همچون گذشته از سرویس‌های لایه یک شرکت ارتباطات زیرساخت استفاده می‌کند.

منیع: روزنامه فناوران اطلاعات

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو