چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حرف های عمو مردکی درتله کام ۲۰۲۱

تله کام ۱۴۰۰

سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴:۲۳


تله کام ۲۰۲۱ با همه کوچکی نسبت به بیست و یک دوره پیشین خود به پایان رسید. آنچه احتمالا از این نمایشگاه باقی مانده است تا اثربخشی این نمایشگاه مهم حوزه مخابرات را به تصویر بکشد لزوما نه رویدادهای برگزاری است که حرف های غیررسمی بازدید کنندگان آن در گفتگوهای میان فردی هم می تواند باشد.

تیک نیوز- اگر چه میزان صحت و یا تحقق موضوعات این گفتگوها چندان روشن نیست اما می شود از برخی مطالب، نگرانی ها، امیدها و احساسات فعالان این عرصه را از این سخنان به روشنی دریافت.

همیشه در موضوعات غیرواقعی آمیخته باواقعیت حقایقی وجود دارد که آینده های نه چندان دور آنها را از یکدیگر تفکیک می کند.

سایت خبر تیک نیوز با گرد آوری برخی مطالب مطرح شده در گفتگوهای غرفه داران و بازدید کنندگان بیست ودومین نمایشگاه تله کام که درستی و یا نا درستی آنها چندان روشن نیست اما گذشتن از کنار آنها را نیز چندان عاقلانه نمی داند با عنوان "حرف های عمو مردکی " واگویه می کند. امید آنکه گره ای از مسایل مبطلابه این حوزه بگشاید.

موضوع اول: اینترنت استارلینک

وبسایت استارلینک پوشش اینترنت در کشور عراق را رسما اعلام کرده و امکان خرید این سرویس برای ساکنین در مناطق جغرافیایی آن امکان پذیر شده است.

این موضوع از دیگر جهت به آن معناست که ساکنین بخشی از جغرافیای ایران که نزدیک به این منطقه هستند نیز می توانند هم اینک به این سرویس دسترسی داشته باشند.

از دیگر سو با توجه به اهداف پروژه استارلینک دیر یا زود تمام نقاط زمین تحت پوشش ماهواره های استارلینک قرار خواهند گرفت واین یعنی آغاز رقابت در فضای کسب و کار حوزه ای که تاکنون معنای رقابت را چندان درک نکرده اند.

و این درحالیست که شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنت در ایران نه تنها در اندیشه به صرفه سازی خدمات خود برای مشتریان نیستند بلکه با انواع روش های ممکن در صدد همراه سازی متولیان امر برای افزایش تعرفه ها هستند.

به نظرمی رسد در این بین شرکت های سپ ایران به دلیل نزدیکی با خدمات استارلینک در معرض تهدید بییشتری باشند و مدیران این شرکت ها به خوبی از آن آگاه هستند و نمی توانند نگرانی خود را پنهان کنند.

اما متولیان امر چه می گویند؟

استفاده از خدمات اینترنت استارلینک را برای مردم مفید می دانند یا مضر؟

گواینکه رویکرد های این موضوع در دنیا متفاوت است ولی عمدتا به این مساله که تبعات امنیتی دارد اتفاق نظر دارند

 

موضوع دوم : قاچاق تلفن همراه از ایران به کشورهای همسایه

علارغم بحران ارزی کشور سالانه تعداد پرشماری تلفن همراه از مجاری قانونی و با ارز نیمایی وارد کشور می شود که ارزش آن را تا 2.5 میلیارد دلار ذکر کرده اند.

اما آنچه در گفتگوهای " عمومردکی " شنیده می شود این است که تعداد قابل توجهی از گوشی های تلفن همراه وارداتی به جای توزیع در بازارکشور به طور مستقیم به کشورهای همسایه قاچاق می شود .

این اقدام دو سر سود در آمد هنگفتی نصیب وارد کنندگان گوشی با ارز نیمایی می کند که میزان حساب کتاب آن برعهده مسولان امر و متولیان نظارت براین امر است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو