پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

چندین هزار درگاه پرداختی به سوی کارت به کارت می‌روند

کارت به کارت

پنج شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰:۰۰


پرداخت‌یارها می‌گویند در پی بسته شدن درگاه‌های پرداخت به دلیل متصل نشدن پرونده مالیاتی به درگاه پرداخت، بخشی از صاحبان این درگاه‌ها اعلام کرده‌اند که از این پس ابزار کارت به کارت را جایگزین درگاه خواهند کرد.

تیک نیوز- جمعه هفته گذشته اقدامی ناگهانی پرداخت‌یارها و دارندگان درگاه پرداخت را غافل‌گیر کرد. درگاه پرداخت ۲۰۰ هزار پذیرنده فروشگاهی به دلیل نداشتن پرونده مالیاتی قطع شد و از سویی دیگر پرداخت‌یارها به اطلاع رسانی نشدن پیش از اقدام اعتراض کردند؛ با این‌حال روز شنبه مهران محرمیان و کاظم دهقان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که این فرایند در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
 
در روزهای بعد شاپرک در نامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یاری لیست پذیرندگانی را که پرونده مالیاتی‌شان به درگاه پرداخت متصل نشده بود، اعلام کرد. ۱۸۶هزار پذیرنده از زرین‌پال، ۵۱هزار پذیرنده از پی‌پینگ و هشت هزار پذیرنده از زیبال در این لیست حضور داشتند. شاپرک با اعلام این لیست هشدار آخر خود را اعلام کرد که چنان‌چه درگاه پرداخت این پذیرنده‌ها تا بعد از ظهر سه شنبه ۱۰ اسفند ماه به پرونده مالیاتی‌شان متصل نشود، قطع خواهند شد.
 
اما شاپرک در تعامل با شرکت‌های پرداخت‌یاری این مهلت را به یکشنبه ۱۵ اسفند ماه تمدید کرده است.
 
هزینه ترغیب، آموزش و اطلاع‌رسانی بر دوش پرداخت‌یارها
اما با وجود تمدید مهلت و اعلام لیست پیش از مسدود سازی درگاه‌ها، به نظر می‌رسد که اعتراض پرداخت‌یاران به قوت خود باقی است. آنها برای چندمین بار نسبت به تغییر رویکرد کسب‌وکارها از استفاده از درگاه به کارت به کارت هشدار داده‌اند.
 
احمدرضا منصوری، مدیرعامل پرداخت‌یاری پی پینگ در این رابطه به پیوست می‌گوید: «چند روز قبل یک لیست با حدود ۵۱هزار ترمینال به ما داده شد و ۴۸ ساعت به ما وقت دادند؛ در این دو روز گذشته در تمام مدت همکاران ما در حال پشتیبانی بودند؛ با این‌حال شب گذشته مدیرعامل شاپرک اعلام کردند که با توجه به مشکلات فنی و درخواست برخی از شرکت‌ها مطابق درخواست‌های انجام شده، غیرفعال سازی ترمینال‌ها مورد نظر غیرمالیاتی تا یکشنبه هفته آینده تمدید خواهد شد.»

احمدرضا منصوری مدیرعامل پرداخت‌یاری پی‌پینگ
 
 
او با اشاره به اینکه از سوی شاپرک اعلام شده بود که ۱۰ درصد پر تراکنش این درگاه‌ها بسته‌ خواهد شد، می‌گوید: «ما به این ۵ هزار ترمینال اطلاع‌رسانی کردیم. از برخی از آنها پاسخی دریافت نشد و ۱۵ درصد اعلام کردند که دیگر به درگاه‌ پرداخت‌شان نیازی ندارند و قصد دارند از این پس به جای استفاده از درگاه پرداخت از کارت به کارت کردن استفاده کنند.»
 
منصوری ادامه می‌دهد:‌ « حدود ۲۵ درصد از این ترمینال‌های پرتراکنش هم به پرونده مالیاتی متصل شده‌اند یا در حال اتصال هستند.»
 
او بر این باور است که در شرایط فعلی هزینه آموزش، ترغیب و اطلاع‌رسانی بر دوش پرداخت‌یارها افتاده است و این درحالی است که سایت سازمان امور مالیاتی تجربه کاربری خوبی ایجاد نمی‌کند.
 
مدیرعامل پی‌پینگ در این رابطه توضیح می‌دهد‌: «کسب‌وکارهای کوچک خانگی و مردم با ادبیات مالیاتی غریبه‌اند. هیچ اقدام آموزشی انجام نشده و مردم می‌ترسند و تصور می‌کنند که باید تمام پول خود را برای مالیات پرداخت کنند.»
 
دو تا سه هزار درگاه به سمت کارت‌به‌کارت می‌روند
مصطفی امیری، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال نیز در گفت‌وگو با پیوست با بیان اینکه ۳۸ هزار درگاه در روز پنج‌شنبه و جمعه مسدود شدند می‌گوید: «در روزهای بعد سعی شد که قبل از بسته شدن لیستی را در اختیار ما قرار بدهند تا به صاحبان درگاه‌ها اطلاع رسانی کنیم.»
 
او ادامه می‌دهد: «تا به امروز  قسمتی که احتیاج به درگاه پرداخت نداشته‌اند و اعلام کرده‌اند که می‌خواهند مسدود شوند عدد کوچکی بوده است. یعنی بررسی‌های ما نشان می‌دهد از مجموع۱۸۶هزار تا پذیرنده حدود دو تا سه هزار درگاه، اعلام کرده‌اند که درگاه پرداخت‌شان را نمی‌خواهند و به راحتی گفته‌اند که می‌خواهند از این پس کارت به کارت کنند.»
 
مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال
امیری در پایان تاکید می‌کند: «ما پیش از این هم به بانک مرکزی این را گوشزد کرده بودیم که استفاده کننده ممکن است به سمت ابزارهای جایگزین حرکت کند اما این هشدار جدی گرفته نشد؛ شک نکنید که در آینده آمار کلاهبرداری‌ها و اتفاقات ناگواری که توسط پلیس گزارش می‌شود، بیشتر به سمت ابزاری مانند کارت به کارت خواهد رفت.»
منبع: پیوست
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو