پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

احراز هویت غیرحضوری با کمک هوش مصنوعی

احراز هویت

شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱:۴۶


پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان در دانشگاه تهران موفق به طراحی سامانه احراز هویت غیرحضوری با کمک هوش مصنوعی شدند.

تیک نیوز- طرح تحقیقاتی «احراز هویت افراد از راه دور با تشخیص چهره و تشخیص زنده‌بودن تصویر» توسط محققان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران اجرا شد.
 
هادی ویسی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران و مجری طرح گفت: با این روش، ارائه بسیاری از خدمات در حوزه‌هایی نظیر انتظامی، بانک‌ها، دفاتر بیمه و… به صورت اینترنتی و از راه دور ممکن خواهد شد و دیگر ضرورتی برای مراجعه حضوری افراد برای دریافت خدمات از این دفاتر وجود نخواهد داشت.
 
وی ضرورت انجام این طرح در دوران کرونا را بیشتر دانست و افزود: با شیوع کرونا، موضوع احراز هویت دچار تغییر و تحول شد و افراد از ترس ابتلا به این ویروس، تمایل کمتری به حضور در دفاتر خدماتی دارند. به همین دلیل طرح تحقیقاتی «احراز هویت افراد از راه دور با تشخیص چهره و تشخیص زنده‌بودن تصویر» با این رویکرد اجرا شد که در این کسب‌وکارها، مسأله احراز هویت به صورت غیرحضوری و اینترنتی انجام شود.
 
استاد دانشگاه تهران و متخصص هوش مصنوعی درباره روند انجام این کار گفت: برای انجام احراز هویت غیرحضوری، دو کار اصلی باید انجام شود. ابتدا اطمینان از تأیید هویت افراد است که با تطبیق دادن عکس چهره متقاضی (سلفی) با عکس مرجعی از آن فرد (که می‌تواند از مراجع رسمی مانند ثبت احوال گرفته شود) امکان‌پذیر می‌شود و در مرحله دوم، تشخیص زنده بودن تصویر است که برای این کار روش‌های مختلفی در هوش مصنوعی وجود دارد؛ از جمله اینکه یک ویدئو از متقاضی گرفته و محتوای آن تحلیل می‌شود و یا اینکه متنی تصادفی به او نشان داده و محتوای آن تحلیل و از وی خواسته می‌شود آن متن را بخواند. یا در زمان‌های خاصی از ضبط ویدئو پلک بزند و یا جهت سر خود را تغییر دهد.
منبع: خبرگزرای صداو سیما

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو