جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا خبر داد:

درآمد ماهانه شش ميلياردي سايت‌هاي شرط بندي فوتبال در ايران

تزئيني

یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴:۰۰


معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا، با اشاره به آسيب‌ها و تهديدات فضاي مجازي، گفت: سايت‌هاي شرط بندي فوتبال در ايران ماهانه شش ميليارد تومان درآمد دارند.

وايمکس نيوز -  در نشستي که با موضوع آسيب‌ها و هشدارهاي فضاي مجازي در حاشيه هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها برگزار شد، سيدمحسن ميربهرسي، افزود: در شرايطي که فضاي مجازي با يک ميليارد و نيم انسان برخورد داريم بايد ملاحظات ايمني را رعايت کنيم.
به عنوان مثال فيسبوک داراي 700 ميليون مشترک است که در آن رفتارهاي افراد را مي‌توان دنبال کرد و مورد سوءاستفاده قرار داد. زيرا در حالي که به اشتراک‌گذاري اطلاعات شخصي در ايران بيشتر از ديگران است رمال‌ها هم مي‌توانند از اين اطلاعات شخصي سوء استفاده کنند.
وي با تاکيد بر اينکه مردم نسبت به تهديدهاي فضاي مجازي آشنايي ندارند گفت: وقتي مبلغي از حساب هموطنان کم مي‌شود اين را يک اختلال سيستم بانکي مي‌دانند و با اين عدم‌آگاهي نمي‌دانند که بايد به دادسراي جرايم رايانه‌اي مراجعه کنند. حتي رسانه‌ها با وجود اين شرايط به هيچ وجه به اين مقولات نمي‌پردازند.
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با اشاره به نظر کارشناسان مبني بر اينکه ضريب نفوذ به اينترنت در آمريکاي شمالي بيش از 75 درصد و امارات نزديک به اين رقم است، گفت: کارشناسان معتقدند ضريب نفوذ به اينترنت در ايران 43 درصد است که حتي به نظرم اين ضريب در کشور کمتر نيز هست.
ميربهرسي گفت: زماني که در کشور تجارت الکترونيکي وجود نداشت از پايانه‌هاي ATM هيچ جرمي در اين بستر رخ نمي‌داد اما وقتي اين دستگاه‌ها ايجاد شدند بستر اين نوع جرايم هم فراهم شد.
وي درباره انگيزه‌هاي جرايم سايبري گفت: 80 درصد جرم‌هاي سايبري با رويکرد اقتصادي و با انگيزه‌هاي مالي رخ مي‌دهد و بيش از 96 درصد از افراد آنلاين دنيا حداقل يک بار در معرض جرايم اينترنتي بوده‌اند که 80 درصد قربانيان آنلاين بين 18تا 31 سال سن داشتند.
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با بيان اينکه جرم از بين نمي‌رود بلکه منتقل مي‌شود افزود: شکل سنتي جرم به شکل مدرن منتقل مي‌شود. براي مثال اگر يکي از جرايم فروش دستگاه جاسوسي، دوربين و سيستم شنود باشد.اين دستگاه‌ها در فضاي مجازي تبليغ و خريد و فروش مي‌شود. بنابراين مجرم بدون اين که رويت شود آن را به فروش مي‌رساند.
وي ادامه داد: برخي سايت‌ها در عرض 48 ساعت کالاي ثبت نشده را به منزل شما مي‌رسانند. بنابراين سوال پيش مي‌آيد که اين کالاهاي ضدفرهنگي از طريق پست چگونه منتقل و همچنين مسايل مالي آن از طريق بانک‌ها انجام مي‌شود.
ميربهرسي با اشاره به رويکرد پليس فتا عنوان کرد: رويکرد پليس فتا يک رويکرد اجتماعي است به اين معني که هر چيزي که منجر به وجود آمدن احساس تهديد در مردم بشود پليس فتا سعي مي‌کند از طريق فرايندي اين احساس امنيت را ايجاد کند.
وي در مورد فروش کالاهاي بهداشتي و پزشکي در فضاي سايبري گفت: اين کالاها از مبادي سازمان نظام پزشکي و سازمان‌هاي بهداشت و درمان عبور نکرده‌اند و صلاحيت لازم را ندارند.
وي با اظهار اميدواري نسبت به رسيدگي به پرونده‌هاي کالاهاي غيرمجاز تبليغ شده در فضاي مجازي گفت: رسيدگي به پرونده‌هاي کالاهايي که از سازمان‌هاي نظام پزشکي عبور نکرده‌اند در ايام اخير در جغرافياي بين‌المللي با موضوعيت تهديدات خريد و فروش دارو صورت گرفته است که به طور مستقيم به بهداشت مردم دنيا ارتباط داشت و همزمان در 84 کشور دنيا اين عمليات انجام شد که بازتاب‌هاي بين‌المللي آن نيز به زودي مطرح خواهد شد.
ميربهرسي يکي ديگر از آسيب‌هاي فضاي مجازي را اعتياد کودکان به اين فضاها عنوان کرد و گفت: اعتياد به چت در شرايطي که فرد بعد از قطع ارتباط دچار بيماري‌هاي روحي مي‌شود از ديگر آسيب‌هاي فضاي مجازي است.
وي افزايش نرخ چاقي و تبليغ داروهاي غيرمجاز نظير داروهاي ترک اعتياد از ديگر آسيب‌هاي فضاي مجازي دانست و گفت: همين تهديدات باعث ممانعت خانواده از ورود کودکان به فضاي مجازي مي‌شود و لازم است در اين زمينه نيز با 11 ميليون دانش‌آموز صحبت شود. زيرا عدم شناخت از اين فضا مانع آموزش دهي والدين به فرزندان نيز مي‌شود.
به گفته ميربهرسي يکي از تجارت‌هاي که با نرخ بسيار بالا انجام مي‌شود تجارت جذب مغزهاست که اين نوع سواستفاده در کشورهاي در حال توسعه منجر به عدم توسعه اجتماعي متناسب در دنيا شده است.
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا ادامه داد: در اين فضا هويت مجرم پنهان است و به همين لحاظ احساس امنيت مي‌کند براي مثال درآمد سايت‌هاي شرط بندي فوتبال ماهيانه 6 ميليارد تومان است بنابراين جرم‌ها در اين فضا جرم‌هاي کلان است و هويت اصلي مجرم در فضاي مجازي ايران مخفي است.
وي دليل زيادبودن اين جرم‌ها را عدم توسعه اجتماعي ايران متناسب با دنيا عنوان کرد و گفت: بيشترين ميزان جرايم در سال‌هاي اخير مربوط به برداشت‌هاي غيرمجاز از حساب‌هاي بانکي است. مجرمان اين فضا به دليل احساس امنيت زمان زيادي را صرف مي‌کنند حتي بيشترين پرونده‌هاي موجود در اين خصوص مربوط به هک ايميل يا سواستفاده از خطوط ADSL است که از اين طريق فرد به اطلاعات شخصي نيز دسترسي پيدا مي‌کند.
معاون اجتماعي پليس فتاي ناجا با اشاره به کلاهبرداري‌هاي يارانه‌اي گفت: برخي صفحه خود را شبيه سايت بانک طراحي مي‌کنند و با اخذ رمز کارت اعتباري حساب کاربر را تخليه مي‌کنند و از اين طريق مبالغ زيادي را اخذ مي‌کنند که اين اتفاق نهايتا منجر به بي‌اعتمادي مردم مي‌شود.
وي با بيان اينکه اکنون کلاهبرداري‌هاي کارت به کارت بانکي بسيار زياد شده است افزود: يکي از جديدترين پرونده‌ها نيز فروش اطلاعات به مراکز رقيب طالب اطلاعات هستند و از ديگر جرايم نيز جرايم عليه مقدسات اسلامي است که مخالفان نظام اسلامي به اين جرايم و جرايم عليه عفت و اخلاق عمومي روي آورده‌اند.
معاون پليس اجتماعي پليس فتا گفت: از طريق «ترمينيشن» نيز اين امکان داده شده است که بدون نياز به مخابرات با خارج از کشور ارتباط برقرار بشود که آسيب‌هاي اين نوع ارتباط شنود مکالمات خارجي است.
وي افزود: جعل رايانه‌اي از ديگر سواستفاده‌هاي فضاي مجازي براي به کارگيري اسناد عليه افراد است که با تغيير داده‌هاي ديجيتالي از طريق هويت‌هاي پنهان اسنادي را منتشر مي‌کنند که نهايتا منجر به بي‌اعتمادي مردم نسبت به سيستم دولتي مي‌شود.
ميربهرسي با بيان اينکه هکرها هر 39 ثانيه يکبار يک کامپيوتر را مورد حمله قرار مي‌دهند افزود: تاکنون 222 هزار ويروس رايانه‌اي شناخته شده وجود دارد که منجر به عوض کردن کامپيوتر در 108 ميليون خانواده شده است.
وي عنوان کرد: همچنين نرم‌افزارهايي وجود دارد که با يک تماس موبايل مي‌تواند موبايل شما را مورد کنترل قرار دهد و از طريق موبايلتان فيلم و عکس بگيرند يا به عنوان يک وسيله شنود استفاده کنند.
منبع:‌ خبرگزاري ايسنا
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو