شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت:

20 هزار کیلومتر فیبرنوری با ساختار جدید بهره‌برداری می‌شود

خسروي

سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۴:۰۰


مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از وجود بیش از 46 هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور خبرداد و گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه 20 هزار کیلومتر فیبرنوری جدید در کشور کشیده می شود که دارای تکنولوژی و ساختار جدیدی خواهد بود.

وایمکس نیوز - محمود خسروی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه دسترسی خانوار به پهنای باند و افزایش ظرفیت شبکه انتقال از جمله برنامه های این شرکت برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه کشور است، گفت: براساس برنامه مصوب شده تعداد ظرفیت خطوط E1 که هم اکنون 360 هزار لینک است تا پایان این برنامه به بیش از 10 برابر ظرفیت فعلی و به چهار میلیون و 600 هزار لینک خواهد رسید.
وی با اشاره به افزایش شاخص ظرفیت شبکه که از 2 میلیون گیگابیت در ثانیه بر کیلومتر به 42 میلیون گیگابیت در ثانیه بر کیلومتر تا پایان برنامه پنجم توسعه می رسد، گفت: ظرفیت شبکه IP کشور نیز که هم اکنون 470 گیگابایت بر ثانیه است تا پایان برنامه پنجم به 2 ترابایت برثانیه افزایش خواهد داشت.
خسروی ظرفیت پهنای باند کشور را نیز 32 گیگابیت برثانیه عنوان کرد که تا پایان برنامه پنجم توسعه به 500 گیگابیت برثانیه می رسد و افزود: در بحث ترانزیت بین الملل نیز به رقم 40 هزار لینک STM1 تا پایان این برنامه خواهیم رسید.
در ایران استفاده از فیبر نوری از دهه‌ 70 شروع و اولین پروژه‌ آن با اجرای 700 کیلومتر فیبر نوری با 13 هزار کانال اجرا شده و طی برنامه‌های مختلف توسعه، رقم آن روز به روز توسعه یافته است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر ایران دارای 45 هزار کیلومتر فیبر نوری در شبکه‌ زیرساخت کشور است.
اهمیت به کارگیری فیبرنوری در شبکه‌ مخابراتی کشور به حدی است که مسوولان توسعه ارتباطی با هدف مطرح‌ کردن ایران به عنوان هاب منطقه در برقراری ارتباط با سایر کشور‌های همسایه، توانسته‌اند از طریق فیبرنوری با همه‌ کشور‌های همسایه ارتباط داشته باشند.
این شبکه هم اکنون امکان ارتباط شهری، بین‌شهری و بین‌الملل را برای هموطنان در قالب انتقال صوت، تصویر و دیتا فراهم کرده است.
از مزایای کاربرد فیبر نوری میتوان به انتقال حجم وسیع اطلاعات، پهنای باند وسیع، سادگی توسعه‌ ظرفیت، درجه اطمینان بالا و سهولت نگهداری، مصونیت در برابر تداخل و اثرات القایی، مقاومت بیشتر در برابر تغییرات دما و شرایط جوی، نبود همشنوایی، هزینه‌های اقتصادی پایین و به صرفه و ایمنی با درصد بالا در مقابل قطعی اشاره کرد. 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو