جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزیر ارتباطات در مراسم گشایش دوازدهمین تلکام

از بخش خصوصی باید حمایت شود

افتتاح تلکام

سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵:۰۰


دیروز بعدازظهر نمایشگاه بین‌المللی تلکام 2011 با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و اعضای کمیسیون صنایع و معادن افتتاح شد. رضا تقی‌پور که سفری استانی را پیش رو داشت یک روز پیش از شروع نمایشگاه از تلکام دیدن کرد.<BR> این دیدار در شرایطی اتفاق افتاد که تقریبا تمامی غرفه‌ها تکمیل بودند و مدیران ارشد شرکت‌ها نیز حضور داشتند.

شبکه ملی اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات درصد بزرگی از مشکل پهنای باند اینترنت کشور مرتفع خواهد شد، گفت: در حال حاضر مجموعه اقداماتی در جهت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات آغاز شده است.
وی افزود: مهلت دولت برای به ثمر رساندن و راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات تا پایان برنامه پنجم توسعه بوده است.
وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در سال اول برنامه هستیم پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم.
وزیر ارتباطات گفت: فاز اول این شبکه امسال به بهره‌برداری می‌رسد که طبق آن 20 هزار مدرسه‌ای که با سرعت k 128 به شبکه وصلند سرعت‌شان به mb/s2 می‌رسد.
تقی‌پور افزود: تا پایان برنامه پنجم هر بخش از شبکه ملی اطلاعات که تکمیل شد به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
وی در مورد حضور شرکت‌های خصوصی و دولتی در نمایشگاه تلکام گفت: از طرفی حضور شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان فناوری اطلاعات و غیره به عنوان سازمان‌های تابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه تلکام نشان از اهمیت و توجه دولت به صنعت ICT در کشور دارد.
وی افزود: از طرفی با توجه به آزادسازی و خصوصی‌سازی که اتفاق افتاده انتظار حضور بخش خصوصی در عرصه نمایشگاهی را نیز داریم و می‌دانیم که باید از این شرکت‌ها حمایت شود.
وی گفت: یکی از شرکت‌های مذکور می‌تواند اپراتور سوم باشد که قرار است شبکه‌اش به زودی رونمایی شود.
سید هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه خبری در تکمیل صحبت‌های وزیر و در مورد لزوم حمایت دولت از شرکت‌های خصوصی گفت: با توجه به اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات از دسته مقوله‌هایی است که سرعت تغییراتش بسیار زیاد است، افزایش نقش‌ حاکمیتی دولت می‌تواند کمکی باشد تا به رشد شتابان این صنعت نزدیک شویم.
وی افزود: در واقع باید به فکر مصرف‌کننده باشیم تا آنها بتوانند از فناوری‌های روز دنیا استفاده کنند.

تحریم؛ چالشی که به فرصت بدل شد
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد شرایط ویژه کشور ما از لحاظ تحریم‌ها گفت: با وجود اینکه تحریم‌های فعلی یکی از چالش‌های پیش روی صنایع از جمله صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است، اما با تدبیر خردمندانه می‌توانیم این تهدید و چالش را به فرصتی مناسب تبدیل کنیم.
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های دولت توجه به صنایع داخلی است، در این شرایط تحریم می‌توانیم تمرکزمان را بر تولید داخل معطوف کنیم.
سیدهاشمی گفت: مسلما با حمایت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از صنعت داخلی در شرایط تحریم فرصتی استثنایی برای تولید به وجود می‌آید و در کنار آن از اثر تحریم‌ها نیز کاسته می‌شود.

شورای رقابت یا رگولاتوری
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که بالاخره جایگاه قانونی شورای رقابت و رگولاتوری چگونه تعریف می‌شود، گفت: در این زمینه قانون به صراحت مرزها را مشخص کرده است.
وی افزود: در حوزه خدمات انحصاری شورای رقابت چارچوب قیمت‌گذاری را مشخص می‌کند و وظیفه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز تعیین قیمت بر اساس دستورالعمل نرخ‌گذاری شورای رقابت است.

آهنگ‌های پیشواز دون شان
تقی‌پور در مورد اینکه تکلیف آهنگ‌های پیشوازی که برخی اپراتورها به مشترکان‌شان معرفی می‌کنند و این آهنگ‌ها با فرهنگ اصیل ایرانی در تضادند، گفت: موضوع آهنگ پیشوازی که چندان در شان کاربر ایرانی نبوده تنها یک‌بار پیش آمده است و البته هیچ‌گاه پخش نیز نشد.
وی افزود: رسانه‌ها این موضوع را بی‌جهت بزرگ نکنند و دامن نزنند.
وزیر ارتباطات گفت: هر نوع آهنگی که توسط یک اپراتور به عنوان آهنگ پیشواز انتخاب می‌شود باید ابتدا مجوز دریافت کند، بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی در مورد آخرین وضعیت کنسرسیوم ایرانیان نت نیز گفت: سهامداران این کنسرسیوم تقریبا مشخص شده‌اند و دولت نیز با 20درصد سهم یکی از سهامداران این کنسرسیوم است.

هم‌کدشدن شهرهای استان‌ها از تهران آغاز می‌شود
وزیر ارتباطات در مورد طرح یکسان‌سازی کدهای شهرهای یک استان گفت: مباحث مربوط به یکسان‌سازی کدها را بیشتر از یک سال است که توسط مخابرات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دنبال می‌کنیم.
وی افزود: تهران به عنوان استان پایلوت این طرح در نظر گرفته شده است. و آغاز انجام یکسان‌سازی به زودی توسط استان تهران اعلام می‌شود.
وی در مورد اینکه آیا انجام چنین طرحی عادلانه است یا خیر، گفت: برخی تصور می‌کنند که مخابرات در انجام این فرآیند به دنبال افزایش تعرفه‌ها بوده در حالی که این تصور غلط است.
تقی‌پور گفت: در واقع یکسان‌سازی کدها و در نتیجه یکسان‌سازی تعرفه‌های هر استان راه‌حل نویی بوده که جایگزین هم تعرفه شهری و هم بین‌شهری شده است.
وی افزود: اگر پیش از این مخابرات تعرفه بیشتر برای ارتباطات بین شهری و تعرفه کمتر برای ارتباطات درون شهری در نظر می‌گرفت اما هم اکنون تعرفه متوسطی را برای تمامی ارتباطات اعم از داخل شهری و بین شهری در نظر می‌گیرد.
وی در مورد مراحل انجام کار نیز گفت: هماهنگی‌های فنی شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت در حال انجام است و به زودی زمان بهره‌برداری آن اعلام می‌شود.

میزبانی سایت‌ها در داخل کشور
تقی‌پور با بیان اینکه یک سال و نیم پیش بحث میزبانی سایت‌های دولتی در داخل کشور مطرح شد، گفت: هم اکنون میزبانی 97درصد سایت‌های دولتی در داخل کشور است.
وی افزود: در مورد شرکت‌های خصوصی هم این قاعده باید رعایت شود؛ برای این کار بخشنامه‌ای آماده شده که طبق آن شرکت‌های خصوصی نیز باید تا موعد مشخص میزبانی سایت‌های خود را به داخل ارجاع دهند.
وزیر ارتباطات گفت: اگر تا موعد تعیین شده شرکت‌های خصوصی میزبانی سایت‌های خود را به داخل ارجاع ندهند، نمی‌توانند از طریق این سایت‌ها به مشتریان‌شان سرویس بدهند.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو