جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

سامسونگ تراشه دو هسته‌ای ARM A15 برای رایانه‌های لوحی را عرضه می‌کند

سامسونگ

دوشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۷:۰۰


شرکت سامسونگ الکترونیکس عرضه نخستین نمونه‌های تراشه دو هسته‌ای ARM کورتکس A15 برای رایانه‌های لوحی گران قیمت را عرضه کرد.

وایمکس نیوز -پردازنده 2 گیگا هرتزی اگزیونس 5250 بر اساس فناوری کم‌مصرف 32 نانومتری ساخته شده است و کارایی آن دو برابر خانواده قبلی این تراشه‌ها به نام کورتکس ARM است که 1.5 گیگاهرتزی است.قرار است این پردازنده در اواسط سال 2012 به تولید انبوه برسد.
اگزیونس 5250 برای نمایشگرهای دارای توان تفکیک 2560 x 1600 (WQXGA)طراحی شده است که نشانگر اهمیت گذار فناوری پیشرفته‌ نمایشگرها به سوی توان‌ تفکیک بالاتر و وضوح بیشتر است. پهنای باند حافظه دو برابر شده است و معادل12.8Gbyte/s است که برای پردازنده پشتیبان نمایشگرهای دارای توان تفکیک WQXGA الزامی کلیدی است.
برای بیشینه‌سازی کارآیی‌های توان در سطح سامانه‌ها، واسط درگاه نمایش(eDP) را در اگزیونس 5250 تعبیه کرده‌اند که سازگاربا فناوری خودبازآوری دریچه(PSR) است که در کنترلگر زمان‌بندی (T-CON) به کار می‌رود. فناوری امکان می‌دهد تا بتوان تصاویر ثابت را به طور مستقیم از حافظه میانگیر قاب در T-CON بازآوری کردو بنابراین در مواردی مانند خواندن صفحات ثابت وب یا کتاب الکترونیکی نیازی به ارسال مکرر دستورهای بازآوری توسط پردازنده‌ کاربردی نخواهد بود.
قابلیت‌های نگاره‌پردازی 3 بعدی این پردازنده هم شامل پشتیبانی برجسته‌سازی در بازی‌های 3بعدی قوی، ارایه واسط کاربری و پخش ویدیوی 3 بعدی می شود.
درون این پردازنده پردازشگر سیگنال تصویر باقابلیت پشتیبانی از تصاویر دارای توان تفکیک 8 مگاپیکسل در سرعت 30 قاب در ثانیه، موتور سخت‌افزاری ویدیویی 60 قاب در ثانیه پروضوح برای ضبط و پخش ویدیوی دارای توان تفکیک 1080p ،واسط HDMI 1.4و واسط‌های افزاره‌ راه‌اندازی از قبیل SATA ، UART ، USB و درگاه‌های بیرونی مانند USB3.0، eMMC4.5و eSD3.0.هم تعبیه شده است.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو