شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

وزير ارتباطات:

افزايش سرعت اينترنت در راه است

تقي پور

دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۹:۰۰


وزير ارتباطات با اشاره به اينکه هم‌اکنون پهناي باند اينترنت بين‌الملل کشور 270 stm1 (معادل 270 ضربدر 155 مگابيت بر ثانيه) است از آزادسازي پهناي باند داخلي و افزوده شدن آن به اينترنت کشور با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات خبر داد.

رضا تقي‌پور در گفت ‌و گو با فارس، در پاسخ به اين سوال که آيا در شبکه ملي اطلاعات دسترسي به سايت‌هاي خارجي مسدود خواهد شد، اظهار داشت: سرويس اينترنت کماکان به عنوان يک سرويس در شبکه ملي اطلاعات خواهد بود، اما نه به عنوان اسکلت و شاکله اصلي اين شبکه.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: دسترسي به اينترنت کماکان ادامه خواهد يافت؛ اما براي دسترسي‌هاي داخلي، اين شبکه همچنان از ويژگي‌هايي برخوردار است.
 هم و غم وزارت ICT براي راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات
تقي‌پور گفت: مدنظر ما بيشتر مزيت‌هاي شبکه ملي اطلاعات، از جمله کاهش هزينه، افزايش سرعت و افزايش امنيت است و بيشتر روي جنبه اثباتي اين طرح در حال سرمايه‌گذاري هستيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح کرد: ضمن اينکه مشوق‌هايي نيز پيش‌بيني کرده‌ايم تا کسب و کارهاي زيادي بتوانند در داخل کشور فعال شوند؛ از جمله کسب و کارهاي فروش الکترونيکي.
 پهناي باندي که با شبکه ملي اطلاعات خالي شود، به کاربران داده مي‌شود

خبرنگار فارس پرسيد: پهناي باند فعلي اينترنت کشور چقدر است و راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات از منظر آمار و ارقام، چه تاثيري بر هزينه‌هاي مصرفي در بخش اينترنت خواهد داشت؟
تقي‌پور در اين خصوص، گفت: هم‌اکنون پهناي باند داخل کشور 470 گيگابيت بر ثانيه و پهناي باند اينترنت بين‌الملل 270 stm1، (معادل 270 ضربدر 155 مگابيت بر ثانيه) است که براي پهناي باند بين‌الملل به خارجي‌ها اجاره مي‌دهيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تصريح کرد: با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات بخش زيادي از پهناي باند اينترنت بين‌الملل که درگير دسترسي هاي داخلي است، آزاد مي‌شود و بنابراين اين ظرفيت، با هزينه قبلي، در اختيار کاربراني که نياز به اينترنت (پهناي باند بين‌الملل) دارند، قرار مي‌گيرد.
 "شما" برند شبکه ملي اطلاعات

فارس گفت: نامي که براي شبکه ملي اطلاعات انتخاب شده، از نگاه کاربران عادي تا حدي امنيتي و اطلاعاتي است و شايد همين نام است که ديدگاه ها را نسبت به اين پروژه، حساس کرده است.
تقي‌پور در اين خصوص گفت: واژه‌ هاي اطلاعات و سرويس هاي اطلاعاتي، متفاوت هستند و بهتر است از رسانه‌ها بخواهيم که در اين زمينه فرهنگ‌سازي کنند تا بين Information (اطلاعات) و Inteligence (سرويس‌هاي اطلاعاتي و امنيتي) تفاوت قائل شوند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطر نشان کرد: ضمن اين که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در بيش از 90 کشور، به همين نام است.
وي ادامه داد: ان‌شاءالله با توجه به اينکه نام شبکه ملي اطلاعات، در قانون برنامه پنجم نيز آمده است، مختصر نام شبکه ملي اطلاعات، "شما" يک برند خواهد شد و جا خواهد افتاد.
 وعده افزايش سرعت اينترنت با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات

خبرنگار فارس پرسيد: وعده افزايش سرعت اينترنت کاربران خانگي به کجا رسيد؟
تقي‌پور در اين خصوص، گفت: افزايش پهناي باند تا حدود 10 تا 12 برابر در شبکه ملي اطلاعات اتفاق خواهد افتاد.
وي گفت: با راه‌اندازي اين شبکه، پهناي باند در اختيار کاربر خانگي افزايش خواهد افتاد؛ اما هنوز زمان تحقق اين وعده فرا نرسيده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو