سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فرقانی، مومن‌بالله و حکیم‌جوادی معارفه و ریاضی و مهدیون تودیع شدند

تیک نیوز

شنبه ۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۱:۰۰


مراسم معارفه فرقانی به عنوان معاون وزیر و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت و مومن‌بالله به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و حکیم‌جوادی به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد.

وایمکس نیوز- عبدالمجید ریاضی، معاون پیشین و فناوری اطلاعات در مراسم تودیع خود با بیان اینکه در حوزه‌های مختلفی که فعالیت می‌کردم، مشکلات و چالش‌های فراوانی داشتیم، گفت: من در سه قسمت معاونت فناوری اطلاعات، دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات و مجری طرح‌های تملک و دارایی وزارتخانه مشغول فعالیت بودم که در حوزه اعتبارات طرح‌های تملک و دارایی در سال 84 که اعتبارش 600 میلیون تومان بود، در سال 85 به 17 میلیارد تومان یعنی حدود 30 برابر رشد کرد که با نیروی کم ولی علاقه‌مند در حوزه‌ها، برنامه‌هایی را انجام دادیم.
وی گفت: پیشنهاد تشکیل سازمان IT را در سال 85 به وزیر وقت ارتباطات ارایه دادیم و بعد از جلب موافقت ایشان برای ایجاد این سازمان با مشکلاتی روبه‌رو بودیم و سرانجام امروز شاهدیم که شرکت فناوری اطلاعات به سازمان تبدیل شده است.
وی افزود: تدوین لایه نظام مهندسی فناوری اطلاعات کشور نیز از دیگر کارهای ما بود که آن را به دولت ارایه دادیم و تصویب شد و امیدواریم به مجلس نیز رفته و آنجا هم تصویب شود.
وی سامانه مدیریت IT، تدوین سامانه مدیریت کسب و کار، تدوین دستورالعمل اجرای وب سایت‌ها و موارد دیگر را از دیگر کارهای انجام شده و یا در حال انجام برشمرد.
به گفته ریاضی تعریف و تعیین پروژه‌های پژوهشی در رشته‌های فناوری اطلاعات و ابلاغ آن به وزارت علوم، تشکیل شورای عالی IT دستگاه‌ها و استان‌ها و کارت هوشمند سوخت از دیگر پرو‍ژه ها عنوان کرد و گفت: کل قرارداد کارت هوشمند سوخت یکساله بود که حدود یکسال نیز روی زمین مانده بود که پس از آنکه این موضوع به وزارت ارتباطات تکلیف شد و بعد از آن به دبیرخانه ارجاع شد، شش ماه وقت دبیرخانه را گذاشتیم تا این موضوع را سرو سامان بدهیم و آن را نیز به انجام رساندیم.
ریاضی توسعه بانکداری الکترونیکی، پرداخت‌ها، همچنین تجارت الکترونیکی را از دیگر موارد انجام شده دانست و گفت: سال 87 مبلغ 600 میلیارد تومان خودرو به صورت الکترونیکی فروخته شد. در زمینه شبکه ملی اینترنت نیز کتابی را تدوین کردیم و در شبکه علمی کشور نیز در تهران به صورت پایلوت اجرا شد و شبکه ملی اینترنت نیز در دو استان به صورت پایلوت اجرا شده است.

سه سال صرف تعریف سازمان شد
سعید مهدیون، مدیرعامل سابق شرکت فناوری اطلاعات گفت: شرکت فناوری اطلاعات سال 82 براساس مصوبه شورای عالی اداری تشکیل شد و در سال 83 اساسنامه آن آمد و حوزه‌ فعالیتش شبکه بود.
سال 85 با توجه به بحث واگذاری مخابرات به بخش خصوصی تصمیم گرفته شد که در سال86 این شرکت از شرکت مخابرات منفک شده و روی وظایف جدیدش کار کند که این اتفاق از نگاه بیرونی خوشایند بود ولی از نگاه درونی بسیار سخت و دشوار بود.
وی افزود: مهمترین چالش آن زمان تعیین هویت جدید سازمان بود به طوری که باید ماموریت خودمان را در این فضا مشخص می‌کردیم و زمانی که این فضا و جایگاه سازمان نیز برای ما تعیین و روشن شد، ماموریت دیگری که داشتیم تعریف پروژه‌های جدید بود.
وی گفت: تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش و پرورش داشتیم که به سمت هوشمند کردن مدارس و الکترونیکی شدن آنها پیش برویم، چند استان پیشگام دولت الکترونیکی نیز تعیین شدند، تفاهم‌نامه‌ای نیز با جهاد کشاورزی برای توسعه فناوری اطلاعات در آن حوزه داشتیم.
مهدیون افزود: فعالیتی با بانک مرکزی پیرامون بحث شناخت موانع پرداخت الکترونیکی و راه کارها ارایه دادیم که منتظریم این موضوع در برنامه پنجم کلید بخورد.
وی گفت: در بحث اینترنت نیز مباحثی در زمینه آگاه‌سازی مردم از حقوقشان را انجام دادیم که یکی از آنها بحث سنجش کیفیت اینترنت بود تا در این زمینه کم‌فروشی صورت نگیرد .
وی گفت: بحث بعدی شاخص‌های برنامه چهارم بود که در طول برنامه به آن کم بها داده شد و در حوزه میزبانی خدمات ایران دات آی آر که حدود 850 خدمت روی آن ارایه می‌شود، تفاهم نامه‌ای با ایران مردم دات آی آر داریم که این خدمات به صورت یکپارچه در اختیار مردم قرار بگیرد.
مهدیون با بیان اینکه فعالیت‌های شکل گرفته در مقایسه با فعالیت‌هایی که در آینده باید انجام شود، بسیار کوچک است، گفت: پیشنهاداتی برای حکیم جوادی دارم و آن این است که اول باید توجه داشت فرآیند تبدیل شرکت به سازمان نمونه قبلی ندارد، بنابراین پیچیدگی‌هایی دارد که باید در زمان کوتاه انجام شود و به اعتقاد من کمتر از شش هفته باید این کار انجام شود که برنامه چهارم به اتمام می‌رسد.
وی افزود: همچنین نیاز به ساختار و تشکیلاتی داریم که با روح بزرگی که برای سازمان تعریف شده، قالبش هم در همان میزان شکل بگیرد و بعد از آن معتقدم این سازمان قابلیت دارد که بتواند سالیانه یک هزار میلیارد تومان سرمایه را مدیریت کند که تشکیلات سازمان موجود جوابگو نیست و باید پیشرفت بیشتری کنیم و به جهش 10 برابری در کوتاه مدت نیاز داریم که این سه سال مقدمه‌ای بود که خود را برای یک طوفانی بزرگ آماده کنیم.

رتبه خوبی در پهنای باند نداریم
فرقانی، معاون وزیر و رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت به همکاری و یکپارچگی و هماهنگی همه اعضا نیاز دارد و با توجه به این که ایران هجدهمین کشور دنیا از نظر وسعت است و در مرکز منطقه خاورمیانه و درمرکز اوراسیا قرار دارد، باید به این جایگاه توجه شود.
وی افزود: ما 74 میلیون نفر جمعیت داریم و از نظر تعداد کاربران اینترنت در منطقه رتبه دوم را بعد از ترکیه دارا هستیم و ایران بعد از پاکستان بیشترین درصد رشد را در 10 سال اخیر داشته ولی از نظر میزان تامین پهنای باند در رتبه‌های آخر قرار داریم.
وی با بیان اینکه با توجه به دسترسی که به آبهای آزاد داریم، موقعیت استراتژیکی منحصر به فردی را دارا هستیم و این موقعیت شرایط بالقوه‌ای را برای تبدیل ایران به خاک منطقه فراهم می‌کند، گفت: ولی این بالقوه بودن باید به فعلیت تبدیل شود.
وی گفت: تا به حال برای ترانزیت پهنای باند در منطقه خاورمیانه و خاور دور از فیبر دریایی استفاده می‌کردیم زیرا نیاز به تملک و رعایت قوانینی وجود ندارد. بنابراین باید با همکاری یکدیگر به دنبال توسعه ارتباطات بین‌المللی برای سال‌های آتی باشیم.
وی افزود: تا اوایل سال 2011، 5 پروژه مفید دریایی جدید به بهره‌برداری می‌رسد که اجرای این پروژه‌ها تحولاتی بزرگ در منطقه را ایجاد می‌کند و با توجه به طولانی بودن فیبرهای زیردریایی و سایر موارد باید اپراتورهای منطقه را وادار کرد به دنبال حل مشکلات خود از مسیرهای جایگزین باشند.
فرقانی با بیان اینکه آذربایجان و ترکیه سرمایه‌گذاری عظیمی را برای هاب مخابراتی منطقه شدن، انجام داده و آماده هستند که هاب شوند، گفت: ایران بهترین موقعیت را برای هاب مخابراتی خاورمیانه دارد که باید با سیاست‌های مدیریتی صحیح به این مهم دست یابیم.
وی افزود: وقتی صحبت از سرعت، کیفیت و دقت می‌کنیم و زمانی که مباحث امنیت شبکه مطرح می‌شود، همه به کیفیت کار شرکت ارتباطات زیرساخت بستگی دارد و زمانی که بحثی از قیمت خدمات به مردم مطرح می‌شود، باز به زیرساخت مربوط است و موضوعات دیگر از جمله حفظ منافع ملی نیز به زیرساخت مربوط است و در اینجا قابل انجام و اعمال است.
به گفته وی در گذشته کارهای خوبی انجام شده و برنامه‌های خوبی هم پیش‌بینی شده است ولی شرکت ارتباطات زیرساخت باید بتواند به سرعت پاسخگوی حجم عظیم تقاضاهای فعلی و آتی باشد.
وی گفت: سطح امنیت شبکه باید به سطح قابل قبولی برسد و نظارت خوبی باید انجام شود و ضوابط و مقررات و اعمال حاکمیت باید به خوبی صورت گیرد و باید به تعریف خوبی از همکاری و رقابت برسیم و به تسلط قانونی و علمی و حاکمیتی مورد انتظار دسترسی داشته باشیم.
وی گفت: از نظر فرصت‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور و مساله ارزآوری شرکت ارتباطات زیر ساخت باید از طرح‌های موجود حداکثر استفاده را بکند و لازم است نیازها و تقاضاهای موجود در سطح منطقه را شناسایی کرده، همچنین مشتریان تامین‌کنندگان مشخص و شناسایی کرده و مسیر حرکت در آینده را طراحی کنیم.
وی افزود: غفلت از این موضوع منجر به از دست دادن فرصت می‌شود و از طرفی شرکت ارتباطات زیرساخت در کوتاه مدت باید بتواند از ظرفیت‌های موجود سایر وزارت‌خانه‌ها مثل وزارت نیرو و یا نفت استفاده کند و لازم است در شرکت روندها نیز شناسایی و بررسی دقیقی روی آنها صورت بگیرد.
فرقانی گفت: تدوین و تنظیم آیین‌نامه جامع فناوری اطلاعات و اعمال قوانین در مدیریت شبکه از امور مهمی است که در میان مدت باید به آنها دست یابیم.
وی گفت: موضوع دیگر سرمایه‌های انسانی است و داشتن نیروی انسانی با انگیزه باید مورد توجه قرار بگیرد و موضوع دیگر استفاده از توان بخش خصوصی و بومی سازی فناوری اطلاعات است و اجرای همه برنامه‌ها در سایه یکپارچگی و تعامل در زیرساخت است.
تصمیمات زیرساخت قانونی نه دموکراتیک
صمد مومن‌بالله هم در این مراسم در ابتدای سخنان خود با بیان این که پست و مقام ذاتی نیست بلکه امانتی است که نزد ما قرار می‌گیرد، گفت: انتخاب فرقانی به عنوان رییس هیات مدیره زیرساخت انتخابی درست بود.
وی با اشاره به پروژه کور و سوپر کور شرکت زیرساخت گفت: این پروژه اردیبهشت‌ماه سال گذشته به نتیجه رسید و امسال نیز بخشی از آن زیر بار می‌رود.
وی با اشاره به پروژه دیتاسنتر ملی که RFP آن حدود یکسال و نیم به طول انجامید، گفت: این پروژه نیز از دیگر کارهای مهم در این حوزه محسوب می‌شود که باید به آن اهمیت داده شود.
مومن‌بالله با بیان اینکه تقویت تعامل مابین اپراتورها بسیار مهم است، گفت: سیاست‌گذاری که در حوزه شرکت ارتباطات زیرساخت باید وجود داشته باشد با راهبری هیات مدیره به جاهای خوبی رسیده و کارهای خوبی نیز انجام شده است.
وی گفت: تمامی تصمیمات زیرساخت برپایه قانون و تفهیم آن برای تمامی اعضا بوده است، در واقع نخواستیم از شیوه نظرسنجی و به صورت دموکراتیک عمل کنیم.
وی گفت: تجربه 22 ماهه به من آموخت که زیرساخت به جای سرعت و شتاب نیازمند استفاده از میانبرهاست. همچنین باید به سند باارزش چشم‌انداز 20 ساله به عنوان زیرساخت‌های بسیار مهم توجه کرد و حرکت از وضع موجود به آینده مطلوب باید به خوبی ترسیم شود.
وی با بیان اینکه باید استراتژی داشته باشیم که پایدار، اجرا شدنی و قابل دسترس باشد، گفت: در یک جامعه دانش‌بنیان باید 4 موضوع مدنظر قرار گیرد که شامل نظام انگیزش اقتصادی، نوآوری، آموزش و زیرساخت‌های فاوا است که در این زمینه ایران رتبه 65/5 درصد، ترکیه 92/4 درصد، عربستان 23/6 و امارات 59/8 را به خود اختصاص داده‌اند که اگر بتوانیم خود را با شاخص‌های جهانی تطبیق دهیم باید برای ارتقای این درصدها برنامه‌ریزی و تلاش بیشتری صورت بگیرد.

تنها با روحیه بسیجی در حوزه IT موفق می شویم
حکیم جوادی که به عنوان معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات منصوب شده است، گفت: امروز مصادف با سالروز شهادت بسیجی حسین فهمیده است که اگر بخواهیم ما نیز در حوزه فن‌آوری اطلاعات اقدامات جدی انجام دهیم جز با روحیه بسیجی نمی‌توانیم موفق شویم.
وی افزود: تعاملی جدی بین سازمان فناوری اطلاعات و زیرساخت و معاونت وزارت راهبردی وجود دارد و برای تحقق برنامه‌ها نیاز است با زیرساخت‌هایی که تعریف شده سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت انجام و برآورده شود.
وی گفت: یکی از مطالبات مقام وزارت در ارتباط با IT نقش فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی بود که کشورهای همسایه با سرعت به این حوزه نزدیک می‌شوند، چون یکی از شاخص‌های مهم خود را این موضوع قرار داده‌اند.
به گفته وی در بخش صنعت بین 100 شرکت برتر کشور 31 درصد تولید ناخالص ملی در 4 حوزه خلاصه می‌شود که نفت 16 درصد تولید ناخالص ملی را انجام می‌دهد، حوزه خودرو 1/9 درصد، حوزه بیمه 4/3 درصد و بانکداری نیز از دیگر حوزه‌هایی است که بخش مهمی از تولید ناخالص ملی را برعهده دارد. باید به این حوزه‌ها توجه بیشتری شود و نقش IT در آن ها تقویت شود.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو