يکي از مهمترين مشکلاتي که تعدادي از کاربران وايمکس ايرانسل مطرح ميکنند، سردرگمي آنها بعد از پرداخت مبلغ اتصال به اين سرويس بهخاطر تاخير در راهاندازي آن از سوي اپراتور مربوطه است به طوريکه در برخي موارد فعالسازي اين سرويس بيش از يکماه هم به طول انجاميده است.
به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وايمکس مخفف عبارات Worldwide Interoperability for Microwave Access است و به معناي دستيابي گسترده و جهاني به امواج مايکرويو و به گونهاي است که از قابليت تعامل و تقابل داخلي برخوردار باشد.
تابستان 86 بود که سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام کرد که در حال مطالعات اوليه جهت صدور مجوز وايمکس در کشور است؛ پس از اتمام مطالعات اوليه، تهيه متن پروانه، اسناد مزايده و تصويب اين امر در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، انجام روال قانوني براي برگزاري مزايده و واگذاري مجوز، در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در هشتم تيرماه 87، با انتشار متن پروانه رسماً فراخوان خريد اسناد مزايده از سوي سازمان تنظيم مقررات انجام شد و هماکنون، پس از انجام مراحل برگزاري مزايده، اپراتورهاي ارايهدهنده اين سرويس در تمامي استانهاي کشور مشخص شده و پروانه فعاليت آنها صادر شده است که ايرانسل يکي از اپراتورهاي داراي مجوز است.
اما تعدادي از مشترکان وايمکس عنوان ميکنند از روزي که براي ثبت نام وايمکس ايرانسل اقدام کردند تا زمان دريافت مودم يک ماه و نيم طول کشيده که برخي از نمايندگي فروش وايمکس دليل اين تاخير را تمام شدن مودم در آن مقطع زماني عنوان کردهاند.
همچنين تعدادي از کاربران وايمکس ايرانسل عنوان ميکنند که ايرانسل در هر روز از ماه که به خريد سرويس اقدام ميشود تا پايان همان ماه، هزينه يکماه کامل را از کاربر کسر ميکند.
به عنوان نمونه يکي از کاربران به خبرنگار ايسنا گفت: وقتي فروردين ماه به ثبت نام اقدام کرده، با بيش از يکماه تاخير، اين سرويس در ارديبهشت برايش نصب شده است و تا روز اول خردادماه، هزينه دو ماه وايمکس از او کسر شده است. به اين معني که ماههاي فروردين که کاربر فقط توانسته در چهار روز پاياني ماه از سرويس استفاده کند، يک ماه محاسبه شده و هزينه دو ماه را از او کسر کردهاند.
يکي ديگر از مشکلات که هماکنون کاربران و متقاضيان وايمکس ايرانسل با آن مواجه هستند، دسترسي به مرکز تماس مشتريان اين اپراتور و سيستم پاسخگويي اين شبکه است که گفته ميشود به صورت شبانهروزي پاسخگوست اما برخي کاربران عنوان ميکنند که مدت زماني براي پاسخگويي اپراتورهاي اين مرکز در انتظار هستند و از طرف ديگر نداشتن تسلط کافي تعدادي از اپراتورها براي پاسخگويي و حل مشکلات از ديگر مواردي است که کاربران نسبت به آن شکايت دارند.
تعدادي از خريداران و استفادهکنندگان سرويس وايمکس ايرانسل نيز عنوان ميکنند که برخي نمايندگيهاي فروش وايمکس ايرانسل در رابطه با موضوع ثبت نام و يا زمان دريافت سرويس با آنها همکاري نميکنند و اين موضوع باعث شده تا متقاضيان اين سرويس براي دريافت آن زمان زيادي در انتظار بمانند.
همچنين تعدادي از خريداران وايمکس از دريافت مبالغ اضافه از سوي برخي کارشناسان وايمکس و نصابان آن مواردي را سخن گفته و ميگويند بابت نصب مودم چندين بار به نصاب هزينه پرداخت کردهاند. اين در حالي است که طبق اعلام شرکت ايرانسل نبايد هيچ گونه مبلغي بابت نصب و راهاندازي سرويس در محل از خريدار اخذ شود.
به گزارش ايسنا سرعت پايين اين سرويس از ديگر مواردي است که توسط کاربران وايمکس ايرانسل عنوان ميشود و اختلالاتي که هر از گاهي به وجود ميآيد هم بعضا مشکلساز شده است.
همچنين تعدادي از خريداران وايمکس عنوان ميکنند که ايرانسل ابتدا مودم داخلي ارزان قيمت را به ما پيشنهاد کرده اما در زمان نصب به دليل عدم پوششدهي تغيير موضع داده و نوع مودم ديگري را به ما پيشنهاد کردند که به ناچار بايد نسبت به خريد آن با هزينه بيشتر اقدام ميکرديم.
اما ايرانسل درباره مشکلاتي که مشترکان وايمکس هنگام تماس با مرکز تماس مشتريان و سيستم پاسخگويي ايرانسل دارند؛ به علاوه مدت زماني که براي تاخير هنگام پاسخگويي و بعضا عدم تسلط تعدادي از اپراتورها براي پاسخگويي مسايل فني مواجهند اعلام کرد: مرکز تماس ايرانسل بزرگترين مرکز تماس خاورميانه است. صدها کارشناس زبده و آموزش ديده ايرانسل که به طور برنامهريزي شده دوره هاي بازآموزي مربوطه را ميگذرانند 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته و 365 روز سال از طريق شماره 700 براي تماس از خطوط ايرانسل و 09377000000 براي تماس از ساير خطوط براي مسائل مربوط به شبکه تلفن همراه و 707 براي تماس از خطوط ايرانسل و 09377070000 براي مسائل مربوط به شبکه وايمکس ايرانسل به متقاضيان و مشترکين پاسخ ميدهند.
بنا بر اعلام، با هدف کنترل و بالا بردن کيفيت خدمات، کليه مکالمات مرکز تماس ايرانسل ضبط ميشود. از اين رو اگر مشترکي به هر دليل در مورد تماس خود با اين مرکز انتقاد يا پيشنهادي داشته باشد موضوع با ارائه زمان تماس به صورت قابل پيگيري است.
ضمنا بايد توجه داشت که تماس با اين شمارهها يکي از شيوههاي دريافت اطلاعات يا اعلام و پيگيري مشکلات مشترکين است چرا که تماس با مرکز خدمات مشتريان ايرانسل از طريق پست الکترونيک، سيستم کنترل حساب اينترنتي و همينطور مراجعه به مراکز خدمات ايرانسل در سراسر کشور نيز قابل انجام است.
بنا بر اعلام ايرانسل، طبق بررسي هاي انجام گرفته بر روي گزارشات سيستم مديريت مرکز تماس ايرانسل، مشخص شده که بيش از 80 درصد مشکلات و اختلالاتي که مشترکين وايمکس ابراز ميکنند به علت دستکاري تنظيمات مودم وايمکس و يا مشکلات مربوط به رايانه کاربر بوده است.
ايرانسل درباره شکايتي که برخي از متقاضيان ايرانسل از انتظار طولاني براي دريافت سرويس وايمکس دارند هم اعلام کرد: براساس برنامهريزيهاي انجام گرفته و بهينهسازي فرآيند تحويل، در حال حاضر حداکثر 48 ساعت پس از پرداخت هزينه اشتراک، نصاب براي تکميل ثبتنام و نصب سرويس به نشاني اعلامي توسط مشترک اعزام ميشود. اگر مورد خاصي مد نظر است با ارائه شناسه وايمکس به سرعت قابل پيگيري وضعيت و علت تاخير احتمالي است.
اما درباره شکايتي که از پرداخت چند باره مبالغ براي نصب مودم داشتند عليرغم اعلام رايگان بودن اين کار هم ايرانسل خاطر نشان کرده است هيچگاه ادعايي مبني بر نصب و راهاندازي رايگان مودم نبوده و در کليه اقلام تبليغاتي و اطلاعرساني و نيز وب سايت ايرانسل صراحتا هزينه نصب و راهاندازي مودم ذکر شده است. لازم به ذکر است که ايرانسل بخشي از هزينه نصب و راهاندازي را به پيمانکار مربوطه ميپردازد.
ايرانسل تاکيد کرد: در مواردي که مشترک تقاضاي اعزام مجدد نصاب را داشته باشد به مشترک هزينه اعزام مجدد نصاب اعلام و پس از توافق و رضايت مشتري نصاب اعزام ميشود و بابت يکبار اعزام نصاب فقط يکبار هزينه از مشترک گرفته ميشود نه چند بار. البته کليه فايلهاي راهنما چه به صورت ويدئوي راهنماي تنظيمات و چه دفترچه راهنما و يا بروشور راهنما از طريق وبسايت ايرانسل قابل دسترسي است و برخي موارد مهم نيز از طريق ايميل براي مشترکين ارسال ميشود. (بارگذاري وبسايت ايرانسل، پورتال وايمکس ايرانسل و پورتال کنترل حساب اينترنتي و وبسايت بانکهاي عامل از طريق وايمکس بدهکار يا قطع شده هم ممکن است)
اما پاسخ ايرانسل درباره شکايت برخي از مشترکان از سرعت پايين سرويس وايمکس و وجود برخي اختلالات در برخي از برهههاي زماني، اين بود که پهناي باند از زيرساخت تامين ميشود؛ تنها در يک مورد خاص به علت اختلال در شبکه وايمکس ايرانسل بخشي از مشترکين اعتباري وايمکس اين شرکت با اختلال چند ساعته مواجه شدند که هزينه مدت زمان قطعي کاملا به کاربران مسترد گرديد و طي اطلاعيه اي رسمي ضمن تشريح موضوع از مشترکيني که با اين اختلال مواجه شده بودند رسما عذرخواهي شد.
بنا بر اعلام ايرانسل موضوع با اعلام شناسه وايمکس و تماس با مرکز تماس شبانه روزي وايمکس ايرانسل قابل بررسي و پيگيري است. با اين وجود ايرانسل به کاربران توصيه کرده است که به هيچ عنوان تنظيمات مودم را دستکاري نکرده يا از اپليکيشنهاي نامناسب استفاده نکنند.
پاسخ ايرانسل درباره شکايت برخي از مشترکان براي سردرگمي آنها جهت انتخاب مودم با هزينه بيشتر يا کمتر هم اين بود که در وب سايت ايرانسل توضيحات کامل درباره مودمها به همراه فايلهاي راهنما ارائه شده است. همچنين در هنگام ثبت نام و زمان تاييد پوشش مشترکين از مرکز تماس با مشترک تماس گرفته ميشود و در صورتي که مودم انتخابي مشترک پاسخگوي نياز وي و يا متناسب با محل مورد نظر مشترک از نظر پوششدهي نباشد، راهنماييهاي لازم توسط کارشناسان آموزش ديده مرکز تماس جهت انتخاب مودم مناسب به مشترک ارائه ميشود.
ايرانسل همچنين درباره اينکه برخي از مشترکان از اينکه فعالسازي اين سرويس برايشان بيش از يکماه به طول انجاميده و برخي ديگر بابت اينکه با وجود تاخير در نصب و راهاندازي مودم و سرويس، هزينه بيش از زمان استفاده برايشان محاسبه شده است خاطر نشان کرد: نحوه محاسبه هزينه اشتراک ماهانه سرويس وايمکس ايرانسل به صورت روز شمار است، يعني هزينه اشتراک از زمان ثبت نام فقط به تعداد روزهاي باقي مانده تا آخر ماه براي وي محاسبه ميشود.
همچنين در مواردي پيش ميآيد که زمان ثبت نام مشترک در روزهاي پاياني ماه انجام ميشود براي مثال 29 ماه و مشترک فقط هزينه اشتراک دو روز را پرداخت ميکند اما نصب مودم و فعالسازي حساب به ماه بعد موکول ميشود، در چنين شرايطي از مشترک درخواست ميشود که ما به تفاوت روزهاي باقي مانده ماه جديد را نيز پرداخت