شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

برخي تعرفه‌هاي اينترنت پرسرعت افزايش يافت!

اينترنت پرسرعت

دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۴:۰۰


در حال حاضردرخواست راه‌اندازي خطوط پرسرعت اينترنت يا همان ADSL اين روزها به يکي از دغدغه‌هاي اصلي کاربران و متقاضيان در برخي مناطق کشور تبديل شده است.

به گزارش دنياي اقتصاد تا حدود چهار سال گذشته شرکت‌هاي ارائه‌دهنده سرويس‌هاي ADSL تنها تمرکز خدمات خود را روي سرمايه‌داران و شرکت‌ها و سازمان‌هاي بزرگ معطوف کرده بودند، اما حالا اوضاع به گونه‌اي ديگر است و هم‌اکنون حجم بالاي مشتريان شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت پرسرعت را کاربران خانگي تشکيل مي‌دهند. اما افزايش شرکت‌هاي ارائه‌دهنده سرويس اينترنت پرسرعت در کنار تنوعي که براي کاربران اينترنت به همراه دارد، گاه نيز باعث گمراهي آنها مي‌شود. چرا که تعدد در نرخ‌ها، انواع سرويس‌هاي ارائه شده، ميزان ترافيک و درنهايت پهناي باند ارائه شده علاوه بر اينکه ذهن متقاضيان دريافت ADSL را سخت مشغول خود مي‌کند، قدرت ارائه و تصميم‌گيري را نيز از آنها مي‌گيرد. علاوه بر تعدد تعرفه‌اينترنت پرسرعت، يکي از انتقاداتي که کاربران و اکثر فعالان حوزه اينترنت به آن اشاره دارند، بالا بودن قيمت سرويس اينترنت پرسرعت در مقابل سرعت و کيفيت آن است. به عنوان مثال در حال حاضر کاربران براي دريافت سرويس يک ماه اينترنت، با سرعت 128 kbp، با ترافيک مشخص بايد بين10 تا 30 هزار تومان پرداخت کنند. هزينه‌اي که در مقابل کيفيت و سرعت نه‌چندان زياد، از ديد کاربران بسيار بالا محسوب مي‌شود.

از کاهش قيمت چه خبر
تاکنون طرح‌هاي گوناگوني براي کاهش قيمت اينترنت از سوي نهادهايي همچون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، زيرساخت و ديگر بخش‌هاي مرتبط مطرح شده که برخي از اين کاهش قيمت اجرا و برخي ديگر نيز در انتظار به اجرا در آمدن است.
اولين کاهش قيمت روي سرويس اينترنت به سال گذشته باز مي‌گردد که از سوي شرکت ارتباطات زيرساخت اعمال شد.
به گفته محمود خسروي، مديرعامل اين شرکت، تخفيف 20 درصدي پهناي باند براي شرکت‌هاي PAP (خدمات دهنده اينترنت پرسرعت) در طول يک سال گذشته به صورت علي‌الحساب، در صورتحساب‌هاي شرکت‌هاي فعال در اين حوزه اعمال شده است.
همچنين وي تاکيد کرده بود که اين پايان تخفيف در اين حوزه نخواهد بود و تا پايان سال90، تخفيف ديگري براي شرکت‌هاي PAP در نظر گرفته خواهد شد؛ چرا که شرکت زيرساخت به دنبال راهکاري است تا اين سرويس را با قيمت مناسب‌تر به کاربران عرضه کند.


 


 

اما حالا يک ماه و نيم از آغاز سال جديد مي‌گذرد اما هنوز خبري از اجراي اين وعده زيرساخت شنيده نمي‌شود.
در شرايط وجود گراني محصولات مختلف در حوزه‌هاي گوناگون چندان دور از انتظار نيست که شرکت‌هاي PAP نيز تصميم به افزايش تعرفه‌هاي خود بزنند. اما در تماس با برخي از شرکت‌هاي خدمات‌دهنده اينترنت پرسرعت، برخي از اين شرکت‌ها تنها بين 5 تا 7 هزار تومان به قيمت سرويس‌هاي خود افزوده‌اند. مسوولان فروش برخي از شرکت‌هاي خدمات‌دهنده اينترنت پرسرعت اعلام مي‌کنند که از آنجا که قيمت سرويس اينترنت پرسرعت در کشور بالا است، اين سرويس در سبد خانواده‌ها جايي ندارد؛ بنابراين اين شرکت‌ها ناچار هستند با اين شرايط تنها درصد کمي به قيمت سرويس اينترنت پرسرعت خود اضافه کنند. همچنين از راه‌هاي ديگري نظير تعديل نيرو و... کسري بودجه خود را جبران کنند.
عبدالمحمد بيدختي نژاد، مسوول دبيرخانه شرکت‌هاي PAP در خصوص برنامه‌هاي اين شرکت‌ها براي کاهش قيمت سرويس اينترنت پرسرعت مي‌گويد: «تاکنون برنامه خاصي از سوي شرکت‌ها براي کاهش قيمت با توجه به شرايط روز جامعه در نظر گرفته نشده است، اما طي جلساتي که در آينده خواهيم داشت قطعا روي قيمت‌هاي نهايي تصميم‌گيري خواهد شد.» وي با اشاره به تخفيف در نظر گرفته شده توسط زيرساخت مي‌گويد: «کاهش قيمتي که زيرساخت براي اين حوزه در نظر گرفته بود چندان تاثيري روي قيمت نهايي اين سرويس نداشته است؛ چرا که تخفيف 20 درصدي زيرساخت روي پهناي باند تنها باعث کاهش 6 درصدي قيمت نهايي کاربران شده بود.» وي تاکيد مي‌کند که شرکت‌هاي فعال در زمينه اينترنت پرسرعت به دليل گراني موجود در جامعه سعي مي‌کنند، افزايش هزينه‌هاي خود را از راه‌هايي ديگر نظير تعديل نيرو يا درخواست تعامل با سازمان‌هاي مربوطه نظير زيرساخت و سازمان تنظيم مقررات جبران کنند.

کاهش قيمت در انتظار تکميل مراحل قانوني
در حال حاضر اکثر فعالان حوزه فناوري اطلاعات نسبت به بالا بودن قيمت سرويس اينترنت در کشور ابراز ناخرسندي مي‌کنند. براي مثال محمد سليماني، وزير پيشين ارتباطات و فناري اطلاعات که تا قبل از واگذاري تصدي وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات به تقي‌پور، کيفيت و قيمت اينترنت در کشور را مناسب مي‌دانست به تازگي در گفت‌وگويي اعلام کرده است، قيمت در حوزه اينترنت نسبتا بالا است که آن هم دليل بين‌المللي دارد؛ زيرا از خارج از کشور خريداري مي‌شود که بايد کاهش يابد.
از سوي ديگر تقي‌پور، وزير وزارت ارتباطات فعلي هم درباره زمان اعمال کاهش تعرفه اينترنت در کشور گفته است که اين موضوع در حال حاضر در کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات مطرح شده است و زماني که مسير قانوني‌اش طي شود، اعلام و اطلاع‌رساني خواهد شد.
رضا تقي‌پور درباره ميزان کاهش تعرفه اينترنت براي کاربران با بيان اينکه براي اين موضوع، مراحل ديگري نيز وجود دارد که بايد طي شوند، اظهار کرد: زماني که مراحل قانوني تکميل شود، اين مبحث اعلام خواهد شد.
وي تصريح مي‌کند که پيشنهاد کاهش 20 درصدي پهناي باند که توسط شرکت ارتباطات زيرساخت ارائه شد و ميزان تاثير آن در هزينه‌هاي کاربر نهايي به اين موضوع بستگي دارد که ترکيب هزينه‌ها در حال حاضر به چه صورتي است. براي اينکه پهناي باندي به دست کاربر برسد، سهم‌هاي مختلفي وجود دارد که بخشي از آن به زيرساخت مربوط است که ما سعي کرديم در حوزه زيرساخت کاهش را انجام دهيم.
وي اظهار کرده بود که ارائه اين تخفيف براي شرکت‌هاي ندا به اين مشروط است که مستنداتي به ما ارائه دهند که اين تخفيف را براي کاربرانشان ارائه مي‌کنند، يعني هر شرکت ندا که اين تخفيف را براي کاربران نهايي‌اش اعمال و اجرايي کند، مي‌تواند اين تخفيف را از ما بگيرد.در حالي مسوولان وزارت ارتباطات وقتي پاي کاهش قيمت اينترنت به ميان مي‌آيد از انجام وعده تخفيف خود ابراز رضايت مي‌کنند که به گفته مسوولان فروش يکي از شرکت‌هاي اعمال کاهش 20 درصدي اينترنت هزينه اوليه سرويسي که به مشتري داده مي‌شد، تغيير خاصي نمي‌کند زيرا 70 درصد هزينه‌هاي ديگر ارائه سرويس اين شرکت، هر سال رو به افزايش است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو