یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

چرا مخابرات خصوصی بهتر از دولتی است؟

تزئيني

دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰:۰۰


مخابرات خود را برای جشن یک سالگی آماده می‌کند. البته یک سالگی از زمان تولد دوباره این شرکت که پس از ورودش به تالار شیشه‌ای رخ داد. این رخداد تاریخی چه به لحاظ رقم معامله خرید سهام و چه به لحاظ بزرگی و تاثیر در بورس می‌تواند روند ارایه خدمات مخابراتی را تغییر دهد.

سهام شرکت مخابرات ایران در سال گذشته با فروش 50 بعلاوه یک سهم رکورد تاریخی بر جای گذاشت. معامله هشت میلیارد دلاری مخابرات در تاریخ بورس کشور بی سابقه بوده است و پیش‌بینی می‌شود این رکورد کماکان دست نیافتنی باشد.
شرکت مخابرات ایران که چندین دهه با قوانین دولتی اداره می‌شد، با این معامله به جمع خصوصی‌ها پیوست و دوره جدیدی از فعالیت خود را آغاز کرد.
خصوصی شدن مخابرات با وجود برخی انتقادها، با گذر زمان، نشان داد که واگذاری امور به دست مدیران توانمند خصوصی، زمینه رونق کسب و کار و ارایه سرویس‌های نوین را فراهم می‌سازد.
در همین مدت محدود که از خصوصی‌سازی مخابرات ایران گذشته است تحولات چشم‌گیری را در حوزه ارایه سرویس‌ها و توسعه شبکه شاهد هستیم.

تدوین بسته سرویس‌های جدید ارزش افزوده یکی از همین تحولات به شمار می‌رود. همراه اول قصد دارد به غیر از سرویس اینترنت تلفن همراه، سرویس‌های جدیدی را همزمان با برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی تلکام2010 عرضه کند.
سیم‌کارت جدید با قابلیت‌های بالا یکی از این سرویسها است که بزودی رونمایی می‌شود.
همچنین مخابرات با خصوصی شدن از قید و بند قوانین دولتی خارج شده و برای اجرای ماموریت‌های خود زمان و هزینه کمتری را می‌پردازد. این یعنی پیشرفت سریع‌تر با هزینه کمتر.
خصوصی‌سازی مخابرات همچنین بر افزایش بهره‌وری کارکنان و مدیران مخابراتی تاثیر گذار بوده و با افزایش سطح دریافتی و نیز پیاده کردن نظام تشویق، بهره‌وری در میان کارکنان و مدیران بیش از پیش بالا رفته است.
یکی از برکات خصوصی شدن مخابرات، سهام‌دار شدن قشر عظیمی از مردم در قالب خرده سهامداران است. اکنون سهام مخابرات یکی از با ارزش‌ترین سهام‌های موجود در بازار سرمایه است و در طول مدت حضور مخابرات در بورس، در چند نوبت سود مناسبی به سهامداران پرداخت شده است.
همچنین با خصوصی‌سازی مخابرات دولت نیز از این بابت منتفع می‌شود. خریداران مخابرات با پرداخت‌های اقساط میلیاردی سهام خود برای خرید تمام سهام این شرکت موجب کمک بزرگی به دولت شده است.

بازنگری تعرفه‌ها
بازنگری تعرفه‌ها را نیز می‌توان یکی از موارد کلیدی پس از خصوصی‌سازی مخابرات به شمار آورد. شرکت مخابرات قصد دارد در حوزه تلفن همراه تعرفه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کند که در نهایت این مشترک باشد که سود ببرد. به همین منظور همراه اول به مشترکانی که بیش‌تر از سیم‌کارت همراه اول استفاده کنند اعتبار تشویقی خواهد داد. این طرح هم‌اکنون در حال بررسی است.
اینترنت نیز یکی از بخش‌هایی است که شرکت مخابرات پس از خصوصی‌سازی قصد توسعه این بخش را دارد. هم‌اکنون شرکت مخابرات استان تهران در کنار سایر شرکت‌های ارایه دهنده سرویس اینترنت به ارایه پورت‌های پرسرعت می‌پردازد که با آغاز روند خصوصی‌سازی این کار سرعت خواهد گرفت.
حضور در بازارهای بین‌المللی که تاکنون به دلیل دولتی بودن مخابرات کمتر احساس نیازی به آن می‌شد یکی دیگر از محورهای جدید فعالیت شرکت مخابرات پس از خصوصی‌سازی است. مخابرات قصد دارد برای افزایش کیفیت خدمات، با معرفی برند شرکت مخابرات ایران در دنیا با کسب تجربیات بیش‌تر در بازار بین‌المللی مخابرات حاضر شود.
ضمنا یکی از اصلی‌ترین نقاط مثبت خصوصی شدن مخابرات بحث مشتری مداری است. مشتری مداری در حوزه مخابرات دولتی شاید کمتر مورد توجه بود هم اینک بخش خصوصی عهده دار این شرکت شده و مشتری را شریک اصلی و صاحب مخابرات می‌داند و برای همین تمام همت خود را به کار می‌گیرد تا در حوزه مشتری مداری بیش از پیش فعال شود.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو