یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ارائه سرويسي مشابه "گوگل ارث"

راه‌اندازي موتور جستجوي بومي تا آخر سال

حکيم جوادي

یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴:۰۰


معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از ايجاد و آغاز به کار موتور جستجوگر بومي تا پايان امسال خبر داد و گفت: اين موتور جستجو قابليت ارائه خدمات ارزش افزوده اي همچون بازيهاي رايانه اي و سرويسي مانند "گوگل ارث" را نيز خواهد داشت.

علي حکيم جوادي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرين وضعيت راه اندازي موتور جستجوي ملي در کشور از اتمام فاز اجرايي پروژه در بخش فني و نرم افزاري خبر داد و اظهار داشت: موتور جستجوي بومي که پيش بيني مي شود تا پايان سال راه اندازي و در اختيار کاربران قرار گيرد، مشکلي به لحاظ فني و نرم افزاري نداشته و هم اکنون مراحل پاياني راه اندازي را مي گذراند اما محدوديت هايي از لحاظ سخت افزاري وجود دارد که زمان راه اندازي اين پروژه را اندکي با تاخير روبرو کرده است.

وي با بيان اينکه با راه اندازي موتور جستجوگر بومي، بازار کسب و کار ايميل هاي بومي نيز رونق خواهد گرفت، افزود: در برنامه داريم که در کنار موتور جستجوگر بومي سرويس هاي ارزش افزوده اي مانند بازيهاي رايانه اي و موضوعاتي مشابه سرويس "گوگل ارث" را نيز در اختيار کاربران قرار دهيم.

حکيم جوادي تاکيد کرد: سرويس موتور جستجوي ملي که تا پايان سال رونمايي مي شود هم اکنون توسط يک شرکت بخش خصوصي در حال انجام و در مرحله تدارک تامين تجهيزات است و به موازات آن نيز تعدادي از نخبگان دانشگاه صنعتي شريف در حال راه اندازي يک موتور جستجوگر هستند که در صورت اتمام، آغاز بکار اين موتور جستجو را نيز امسال خواهيم داشت.

به گزارش مهر، براساس نتايج تحقيقات منتشر شده به دليل نبود موتور جستجوگر جامع و کارآمد ايراني در کشور، کاربران ايراني روزانه به طور ميانگين 5 بار در گوگل جستجو مي‌کند و ميانگين ساليانه تعداد دفعات جستجو در گوگل توسط کاربران ايراني يکهزار و 825 بار اعلام شده است.

کل سود موتور جستجوي گوگل در سال 2011 حدود 36 ميليارد دلار بوده که سود اين موتور جستجو از کاربران ايراني در سال گذشته، 443 ميليارد تومان – البته با قيمت دلار 1600 توماني - تخمين زده شده است.

در اين بررسي ها مشخص شده که 40 درصد کليک کاربران ايراني روي لينک هاي تبليغاتي ظاهر شده در نتايج جستجو است و 7.3 بار تعداد دفعاتي است که کاربران ايراني در سال بر روي لينک هاي تبليغاتي کليک مي‌کنند. براين اساس ميانگين درآمد گوگل به ازاي هر کليک بر لينکهاي تبليغاتي 1.04 دلار و ميانگين درآمد ساليانه گوگل از هر کاربر 7.3 دلار است و در مجموع اين موتور جستجو از کاربران ايراني طي يک سال277 ميليون دلار درآمد کسب کرده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو