یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

فجر جايگزين گوگل مي‌شود

گوگل پلاس

جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳:۰۰


اسم پيشنهادي براي موتور‌جست‌وجوي ملي «فجر» به معناي فراهم‌کنندگان جويش‌گر رايانه‌اي انتخاب شده است.

وايمکس نيوز- زمان واقعي راه‌اندازي اين موتور جست‌وجو شهريورماه امسال درست زماني است که وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات وعده راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات- اينترنت ملي- را داده است.

زماني موتورهاي جست‌وجوي گوگل و ياهو نوعي غول اطلاعات محسوب مي‌شدند و حتي به ذهن کاربران هم خطور نمي‌کرد که اطلاعات موتور موردنظر خود را از طريق غير اين دو سايت تامين کنند. اما اکنون چند سالي است که کشورهاي مختلف به راه‌اندازي موتور جست‌وجوهاي ملي دست زده‌اند و در اين ميان موفقيت‌هاي متعددي هم به دست آورده و گاه به رقابت جدي با اين دو سايت پرداخته‌اند. اکنون موتور جست‌وجوي ملي چين که با نام «بايدو» فعاليت مي‌کند، دهمين سايت پربازديد دنيا محسوب مي‌شود و طبق تحقيقات اخير صورت گرفته، موتور جست‌وجوي «بينگ» که متعلق به مايکروسافت است، سايت‌هاي «ياهو» و «گوگل» را از نظر دقت پشت سرگذاشته و از آنها پيشي گرفته و در شرايطي که سال گذشته ميزان دقت و موفقيت گوگل کمتر از 68 درصد بود، اين موتور جست‌وجو موفقيت 80 درصدي خود را به رخ اولين موتور جست‌وجو دنيا کشيده است.

به گزارش خبر آنلاين، علاوه بر اين موارد کشوري مثل ترکيه تاکنون 36 موتور جست‌وجوي اختصاصي براي خود طراحي کرده و حداقل از نظر تعداد موتور جست‌وجوهاي ملي يکي از کشورهاي پيش‌رو محسوب مي‌شود. مروري بر همين چند تجربه کوتاه به خوبي نشان مي‌دهد که امکان طراحي سايت‌هايي به منظور رقابت با دو ابر جست‌وجوگر دنيا وجود دارد، اما قطعا اين کار نيازمند دانش و عزمي جدي است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو