با گسترش سرویس پیامک اپراتورهای مخابراتی در کشور و استفاده گسترده شرکتهای تبلیغاتی از این ابزاربرای جذب مخاطب بیشتر کار به جایی رسید که برخی مشترکان از دریافت پیامکهای تبلیغاتی ناراضی بوده و تمایلی برای دریافت این پیامکها نداشتهاند و خواستار قطع ارسال پیامهای کوتاه تبلیغی به تلفن همراه خود بودند.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طی دو سال گذشته تعدادی از شرکتها بعضا با گرفتن مجوز از مخابرات شمارههای بی نام را خریداری و پیامکهای تبلیغاتی خود را ارسال میکنند که دراین میان تبلیغات خدمات جدید بانکها و حراجهای فروشگاهها و غیره هم مشترکین را بیش از پیش دچار سردرگمی کرده است.
برخی معتقدند ارسال پیامکهای تبلیغاتی ناخواسته و متعدد برروی تلفن همراه مشترکان ایرانی، مغایر با حقوق شهروندان جامعه اطلاعاتی است و به اعتقاد کارشناسان توجه نکردن به نیاز کاربر دریافتکننده پیامک تبلیغاتی و بیتوجهی به فواصل منطقی ارسال پیامکهای تبلیغاتی، مهمترین عامل شکست اهداف تبلیغاتی ارسالکنندگان پیامکهای بازرگانی به شمار میآید.
پس از رسانهیی شدن جریان نارضایتی نسبت به ارسال پیامک انبوه، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با رویکرد رعایت حقوق مشترکان، تمامی اپراتورها را موظف کرد برای ارائه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاعرسانی، خبری، تبلیغاتی، بازی و سرگرمی و موارد مشابه، قبل از شروع ارائه خدمات و پس از تائید این کمیسیون، مجوزهای لازم را از مراجع ذیصلاح قانونی دریافت کرده و پس از تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ارائه خدمات را آغاز کنند.
براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تمامی اپراتورها باید ضمن اطلاعرسانی مناسب درباره نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کرده و قبل از هرگونه اقدام، راهکارهای اجرایی این کار را با رگولاتوری هماهنگ و تائیدیه لازم را دریافت کنند.براساس این مصوبه در هرگونه خدمات پیامکی محتوایی که برای مشترک هزینه ایجاد میکند، باید تعرفههای آن از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شود.
پس از این مصوبه اپراتورها دست به کار شده و اقداماتی از جمله ارسال پیامکی برای اعلام تمایل مشترک جهت دریافت پیامک را آغاز کردند. برخی از مشترکین پیامکی تحت عنوان تمایل برای دریافت و دریافت نکردن پیامکها از سوی اپراتورها به دستشان رسید، اما ابهام درباره این موضوع و اینکه چرا همچنان پیامکهایی برای برخی مشترکان ارسال میشود وجود دارد.
اکنون پس از اعتراضهایی مبنی بر اینکه چرا پیامک اعلام تمایل برای دریافت پیامک انبوه به دست برخی نرسیده و یا گلهمندی درباره اینکه چرا با وجود اعلام عدم تمایل هنوز هم برخی تبلیغات برایشان ارسال میشود به نظر میرسد این ماجرا با اظهارنظر اخیر مخابرات وارد مرحله جدیدی شده باشد زیرا در آخرین اطلاعیهی شرکت مخابرات ایران به مشترکان پیشنهاد شده است که پیامکهای تبلیغاتی را قطع نکنند.
در این رابطه مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که مشترکین برای قطع پیامکهای تبلیغاتی می توانند از تلفنهای ثابت به شماره 09129990 و از تلفنهای همراه با شماره 9990 تماس گرفته و پس از اتصال به اپراتور شماره تلفن خود را برای قطع پیامکهای تبلیغاتی به اپراتور بدهند. به این طریق پیامکی دریافت خواهند کرد که طبق دستورالعمل مندرج در آن می توانند نسبت به قطع پیامکهای تبلیغاتی شان اقدام کنند.
زارعیان با اشاره به شمارههای 8999 و 5005 و شمارههای دیگر گفت این شمارهها زمانی پاسخگوی نیاز مشترکین است که از این شمارههــا و یا دیگر شمارههای شرکت مخابرات برای آنها پیامک ارسال شده باشد. به این ترتیب مشترکین می توانند طبق دستورالعمل مندرج در این پیامکها شمارههای مورد نظر را ارسال کنند تا پیامکهایشان قطع شود.
او با بیان این موضوع که پیامکهای تبلیغاتی نسبت به تعداد مشترکین بسیار کم و شاید بتوان گفت حتی از یک پیامک در روز هم کمتر است زیرا تعداد پیامکهای تبلیغاتی 30 میلیون و تعداد مشترکین تلفن همراه 50 میلیون است، بیان کرد: توصیه میکنم مشترکین نسبت به قطع پیامکها اقدام نکنند زیرا این پیامها از طریق مؤسسات و ادارات مختلف ارسال می شود که به جز جنبه تبلیغاتی، جنبه اطلاعرسانی نیز دارد و حاوی اطلاعاتی از خدمات، امکانات و تسهیلات رفاهی و بانکی است.