یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اختراع جديد و تحول بنيادين در ذخيره‌سازي اطلاعات

ibm

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸:۰۰


محققان IBM فناوري جديدي را ابداع کرده اند که ضمن افزايش ظرفيت ذخيره سازي اطلاعات به صورت ديجيتالي، ميزان انرژي برق مورد نياز براي اين کار را هم کاهش مي دهد.

به گزارش فارس به نقل از کامپيوترورلد، فناوري ياد شده که spintronics نام دارد مخفف سه کلمه spin transport electronics است. در اين شيوه از دستکاري شيوه چرخش طبيعي الکترون ها در درون ميدان مغناطيسي در ترکيب با مواد نيمه هادي براي ذخيره سازي و نگارش و قرائت اطلاعات با سرعت و کيفيت بهتر استفاده مي شود.

دانشمندان مي گويند با تغيير جهت گيري محور الکترون ها توانسته اند به آنها صفر يا يک را نسبت دهند و اين شيوه نوين را براي ذخيره سازي اطلاعات به کار بگيرند. به عنوان مثال اگر الکترون در محور رو به بالا قرار بگيرد يک بوده و اگر يک الکترون در محور رو به پايين باشد نسبت صفر به آن داده مي شود.

مشکل اين فناوري زمان بسيار اندک باقي ماندن الکترون در يک محور رو به بالا يا پايين است که از 100 پيکوثانيه فراتر نمي رود. هر پيکوثانيه يک هزارم يک نانوثانيه است و اين زمان بسيار کوتاه براي کامل کردن يک چرخه محاسباتي در رايانه ها مناسب نيست.

محققان کماکان در تلاش هستند با افزايش اين چرخه حيات به 30 برابر و رساندن آن به 1.1 نانوثانيه به کارگيري فناوري ياد شده را ممکن کنند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو