یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

IMها جايگزين SMS مي‌شوند

im

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱:۰۰


سرويس پيام کوتاه يا SMS هنوز سرويس کليدي اپراتورهاي تلفن همراه دنيا براي انتقال پيام محسوب مي‌شود و موتور محرک ترافيک شبکه‌هاي آنها را تشکيل مي‌دهد اما پيام‌رسان‌هاي فوري (Instant Messaging) به تدريج جاي آنها را خواهند گرفت.

به گزارش عصر ارتباط، پيام کوتاه به دليل استقبال گسترده از آن و هزينه پايين آن حداقل تا سال 2016 همچنان يکي از منابع اصلي درآمدي اپراتورها محسوب مي‌شود.
اپراتورهاي تلفن همراه ايران نيز رقم چشمگيري را در ارسال پيام کوتاه ثبت کرده‌اند بطوريکه مجموع پيام‌هاي کوتاه تبادل شده در در شبکه روزانه نزديک به يک ميليارد پيامک مي‌رسد. در اين ميان ايرانسل روزانه 750 ميليون پيامک در شبکه خود تبادل مي‌کند و سهم همراه اول نيز 450 ميليون است. درحالي که اپراتورهاي تلفن همراه کشور هيچ رقم مشخصي از درآمدهاي خود از محل اين سرويس اعلام نکرده‌اند اما بيزينس مانيتور رقم 80 درصدي از درآمدهاي ديتاي اپراتورهاي را به اين سرويس اختصاص داده است.

درحالي که هر پيام کوتاه ارسالي در شبکه تلفن همراه کشور را به طور متوسط 10 تومان درنظر بگيريم، درآمد حاصل از آن به 12 ميليارد تومان خواهد رسيد و از سوي ديگر پيش‌بيني مي‌شود درآمد حاصل از پيام کوتاه در دنيا تا سال 2016 در مجموع به 127 ميليارد دلار برسد که 5/16 درصد بيش از درآمد 1/109 ميليارد دلاري اپراتورها از محل اين سرويس در سال 2011 خواهد بود.

ايران يکي از کشورهاي با ضريب بالاي استفاده از سرويس پيام کوتاه در منطقه خاورميانه محسوب مي‌شود و در دنيا نيز چين، هند و فيليپين سردمداران ارسال پيام کوتاه هستند اما در مجموع ترافيک پيام کوتاه ارسالي در سال 2011 به 9/5 تريليون رسيد و پيش‌بيني مي‌شود اين ميزان مجموعا در سال 2016 به 4/9 تريليون برسد.

پيام کوتاه همچنان سرويس مسلط بازار براي توليد درآمد اپراتورهاي تلفن همراه محسوب مي‌شود و عليرغم رشد نرخ ضريب نفوذ تلفن همراه و کاربرد روزافزون برنامه‌هاي کاربردي ارسال پيام‌هاي فوري در سال‌هاي 2010 و 2011 اما رشد پيام کوتاه همچنان وجود خواهد داشت و در زمان پيش‌بيني شده بيشترين نرخ رشد را نيز خواهد داشت.

هرچند گزارش‌ها حاکي از آن است که از برنامه‌هاي کاربردي عرضه شده استقبال زيادي شده و ترافيک بالايي از پيام‌هاي متني را نيز به خود اختصاص داده و در اين ميان به ويژه در کشورهاي کره جنوبي و هلند جايگزين ترافيک پيام کوتاه شده‌اند، اما در همين حال اطلاعاتي نيز وجود دارد که از رشد ترافيک و درآمد اپراتورها از محل سرويس پيام کوتاه در بازارهاي توسعه يافته و درحال توسعه حکايت مي‌کند.

براي مثال در سال 2010 از 226 اپراتور بررسي شده توسط اينفورما، 221 اپراتور افزايش ساليانه در ترافيک پيام کوتاه خود را تجربه کردند که شامل اپراتورهاي بازارهاي توسعه يافته از جمله اپراتورهاي فرانسوي شامل Bouygues Telecom با 3/121 درصد رشد، SFR با 4/55 درصد رشد، orange با 7/53 درصد رشد و اپراتورهاي Rogers Wireless و Bell Mobility کانادا به ترتيب با رشد 4/54 و 1/40 درصدي و اپراتور 3دانمارک با 1/43 درصد رشد مي‌شود.

اجراي استراتژي‌هايي شامل برنامه‌هاي همگرا موجب شده تا کندي رشد اين سرويس براي اپراتورهاي تلفن همراه در بازارهاي اشباع شده، دو تا سه سال به تاخير بيفتد اما در نهايت کاهش ترافيک پيام کوتاه و درآمدهاي آن نيز اجتناب‌ناپذير است.

عليرغم پيش‌بيني‌ها براي کاهش ترافيک پيام کوتاه در دنيا اما يک شکل متحد جهاني براي کاهش ترافيک و درآمدهاي پيام کوتاه در جهان وجود ندارد و فاکتورهايي همچون استراتژي‌هاي قيمت‌گذاري اپراتورها و ضريب نفوذ گوشي‌هاي هوشمند و باند پهن موبايل در يک بازار در ميزان سرعت و ميزان توسعه اين جايگزيني اثرگذار است.

زنجيره خدمات ارزش افزوده پيام کوتاه تلفن همراه همچنان سرويس‌هاي منحصربه فردي را در اختيار مشترکان قرار مي‌دهد که برنامه‌هاي پيام‌دهي مبتني بر IP هنوز امکان جايگزين شدن با آنها را ندارند.

پيام کوتاه سرويسي با بيشترين ضريب نفود در جهان است که در تمامي گوشي‌هاي با قيمت پايين و امکانات کم تا گوشي‌هاي هوشمند وجود دارد اما برنامه‌هاي کاربردي ارسال پيام تنها در گوشي‌هاي هوشمند امکان اجرا دارند.

از سوي ديگر، پيام کوتاه را مي‌توان به مشترکان ميان شبکه‌هاي مختلف يک کشور يا به صورت بين‌المللي به دليل امضاي توافقنامه اينترکانکشن ميان اپراتورها ارسال کرد.

پيام کوتاه يک سرويس قابل اعتماد براي برقراري ارتباطات است چراکه اپراتورها سرمايه‌گذاري پايدار و منحصربه فردي براي زيرساخت اين سرويس کرده‌اند تا از ارائه سرويس با بالاترين زمان سرويس‌دهي اطمينان داشته باشند.

در همين حال پيام کوتاه گران‌تر از برنامه‌هاي کاربردي رايگان است که عرضه شده‌اند. هرچند که اپراتورها طرح‌هايي را ارائه مي‌کنند که شامل باندل تعداد زيادي پيام کوتاه يا به صورت نامحدود است و فرض بر اين است که آنهايي که مشترک اين طرح‌هاي تعرفه‌اي مي‌شوند، بخش اعظمي از اين سرويس را استفاده مي‌کنند و در نتيجه هزينه نهايي آنها نيز به صفر نزديک است.

استفاده از اين برنامه‌هاي کاربردي در ميان کاربران تلفن همراه ايران نيز رواج يافته است و اپراتورها نگران کاهش درآمد خود از محل اين سرويس هستند اما طبق پيش‌بيني اينفورما هنوز بازار ايران با رشد استفاده از پيام کوتاه مواجه است و در دو سال گذشته ميزان تبادل پيام کوتاه در شبکه‌هاي تلفن همراه کشور تقريبا دو برابر شده است.


دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو