یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

جزييات واگذاري سهام ارتباطات سيار ايران تشريح شد

فرابورس در انتظار همراه اول

آرام بنيار

دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰:۰۰


* «همراه اول» جذب 38 ميليون سهامدار را هدف گرفته است <BR> * سود امسال «همراه اول» 1100 ميليارد تومان پيش‌بيني مي‌شود<BR> * ارزش ذاتي سهام «همراه اول» 4600 تومان است

وايمکس نيوز - مديرعامل شرکت تامين سرمايه امين با تشريح ويژگي‌هاي عرضه 3 تا 5 درصد سهام شرکت ارتباطات سيار ايران (همراه اول) در فرابورس طي دو هفته آينده، از برنامه افزايش سرمايه حدود 800 ميليارد توماني اين شرکت بعد از حضور در فرا بورس خبر داد. 
شرکت ارتباطات سيار ايران در نوبت واگذاري سهام از طريق فرا بورس قرار گرفته و محمد آرام‌بنيار، مديرعامل شرکت تامين سرمايه امين به عنوان ارزش‌گذار اين شرکت، روز گذشته در جمع رسانه‌ها حاضر شد و ابعاد و ويژگي‌هاي اين شرکت 206 ميليارد توماني را تشريح کرد.

اهداف چهارگانه «همراه اول» از ورود به فرابورس
آرام‌بنيار با بيان اينکه مديرعامل شرکت ارتباطات سيار ايران (همراه اول) به دليل انجام مراحل پذيرش در فرابورس نتوانست در نشست مطبوعاتي حاضر شود، گفت: واگذاري و عرضه سهام اين شرکت در چند نکته و مورد قابل بررسي است. اولين بحث آن مربوط به هدف واگذاري شرکت همراه اول با در نظر گرفتن 38 ميليون مشترک است. در اين رابطه هدف همراه اول از حضور در فرابورس مشارکت عمومي و جلب 38 ميليون نفر به عنوان سهامدار با هدف توسعه سريع اين شرکت از طريق افزايش سرمايه است.
آرام با بيان اينکه جلب مشارکت 38 ميليون مشترک همراه اول ربطي به ودايع مشترکان ندارد، ادامه داد: هدف دوم اين شرکت از حضور در فرابورس شفافيت اطلاعات و نظارت بيشتر اين اپراتور است. به اين ترتيب که هر چند طبق قانون، نهاد ناظر اپراتورهايي مثل همراه اول سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي است، اما با ورود به بورس، سازمان بورس هم به عنوان ديگر ناظر اين شرکت خصوصا در مباحث مالي خواهد بود که منجر به افزايش شفافيت و نظارت اين شرکت مي‌شود. از طرف ديگر شرکت مخابرات ايران هم در بورس اوراق بهادار پذيرفته شده که بخش مهمي از دارايي‌هاي آن همين شرکت ارتباطات سيار ايران است.
اين مقام مسوول استفاده از معافيت مالياتي 10 تا 20 درصدي (حدود 700 ميليارد تومان) را به عنوان سومين هدف از ورود اين شرکت به فرابورس ياد کرد و افزود: با ورود اين شرکت به فرابورس و عرضه سهام آن که جزء جذاب‌ترين سهام‌هاست، امکان سهيم شدن عموم مردم در سودآوري آن فراهم مي‌شود. اين درحالي است که به رغم تقاضاي سرمايه‌گذاران حقوقي داخلي و خارجي براي خريد بلوکي سهام اين شرکت، در نظر است عموم مردم سهامدار آن باشند.

چرا فرابورس؟
آرام، حضور همراه اول در فرابورس را ناشي از دو دليل دانست و گفت: با توجه به حضور شرکت مخابرات در بورس اوراق بهادار و مالکيت همراه اول توسط آن، حضور همراه اول در بورس منجر به اثرگذاري دو برابري بر شاخص مي‌شد. در دنيا نيز چنين شرکت‌هايي در دو بورس مجزا پذيرفته مي‌شوند. دليل دوم هم مربوط به از ميان رفتن مرز بين شرکت بورس و فرا بورس است به طوري که اين دو بازار که از لحاظ ماهيت واحدند، در عمده کشورها در هم ادغام شده‌اند. اين در حالي است که بزرگ‌ترين و اولين فرابورس دنيا که همان نزدک (Nasdaq) در آمريکاست با حضور شرکتي مانند مايکروسافت معنا پيدا کرد. بنابراين پيش‌بيني مي‌شود با حضور همراه اول در فرابورس، اين بازار با جهش قابل توجهي مواجه شود و به عنوان بازاري بزرگ، پذيراي ساير شرکت‌ها باشد.

سودآوري 800 تا 1100 ميليارد توماني
مديرعامل شرکت تامين سرمايه امين در ادامه تشريح ابعاد و ويژگي‌هاي همراه اول، اطلاعات کلي اين شرکت را اعلام کرد.
به گفته آرام، سرمايه ارتباطات سيار ايران طبق آخرين مصوبه مجمع، 206 ميليارد تومان است که بعد از پذيرش در فرابورس، سهامداران شرکت در نظر دارند سرمايه اسمي را به حدود يکهزار ميليارد تومان از طريق صرف سهام افزايش دهند. همچنين در حالي سود 400 ميليارد توماني 6 ماه اول سال گذشته همراه اول در پايان سال به يکهزار و 25 ميليارد تومان رسيد که امسال درآمد اين شرکت حدود 4 هزار ميليارد تومان است.
به گفته وي، پيش‌بيني سود شرکت 800 ميليارد تومان بوده که در 6 ماهه اول 400 ميليارد تومان از آن پوشش داده شده است. اما انتظار مي‌رود تا پايان سال سودآوري همراه اول بين هزار تا هزار و 100 ميليارد تومان باشد. اين در حالي است که طبق برآورد موسسه حسابرسي و مشاور خدمات مالي خارجي «ارنست اند يانگ»، سودآوري شرکت همراه اول 10 درصد بالاتر خواهد بود.
به گفته آرام، ميانگين رشد درآمد همراه اول طي 5 سال آينده حدود 11 درصد برآورد شده است.
به گفته وي، در ارزش‌گذاري آن از طريق ضريب P/E، برآورد شده که در دنيا براي شرکت‌هاي مشابه 75/9 مرتبه است. همچنين طبق ارزش‌گذاري از روش EV/ EBITDA (ارزش شرکت تقسيم بر سود قبل از بهره‌، ماليات و کليه استهلاک‌هاي شرکت) اين ضريب براي شرکت‌هاي مشابه در دنيا 77/4 واحد است.
مديرعامل شرکت تامين سرمايه امين با بيان اينکه شرکت همراه اول، اولين و بزرگ‌ترين شرکت حاضر در فرابورس است که سهام آن به طور کاملا شفاف يعني با ارايه گزارش‌ها قبل از عرضه صورت مي‌گيرد، بيان کرد: ارزش‌گذاري، گزارش بر مبناي نظري و تئوريک و با ديدگاه بنيادي و با استناد به وضعيت سودآوري شرکت‌هاست. اين در حالي است که ارزش ذاتي براساس قدرت سودآوري و ايجاد پول بوده و پايه قيمت‌گذاري سهام است اما در بحث کشف قيمت، عرضه و تقاضا نقش بسزايي دارد، بنابراين با در نظر گرفتن همه شرايط و ويژگي‌هاي ارزش ذاتي سهام اين شرکت چهار هزار و 600 تومان است، اما پيشنهاد داده‌‌ايم عرضه اوليه سهام همراه اول با قيمت پايين‌تر از ارزش‌ذاتي آن باشد تا با ايجاد اين مشوق جلب مشارکت عموم مردم فراهم شود.

عرضه اوليه 3 تا 5 درصد سهام
وي در برابر اين سوال که چند درصد از سهام اين شرکت و طي چه زماني در فرابورس عرضه خواهد شد، گفت: با توجه به مصوبات موجود حداکثر 10 درصد از سهام آن قابل عرضه خواهد بود، اما در عرضه اوليه بين 3 تا 5 درصد از سهام شرکت همراه اول عرضه خواهد شد که با توجه به استقبال عموم مردم از اين شرکت، اين درصد از سهام جوابگو نخواهد بود، بنابراين به رغم تقاضاي خريد بلوکي توسط حتي سرمايه‌گذاران خارجي، از جمله يک شرکت اندونزيايي که به صورت مکتوب درخواست خود را به سازمان خصوصي‌سازي ارايه کرده، در نظر است سهام آن به صورت خرد واگذار شود.
به گفته آرام‌بنيار، ميانگين ضريب P/E شرکت‌‌هايي مانند همراه اول در دنيا در حالي 75/9 مرتبه است که اين نسبت با ضريب نفوذ تلفن همراه حدود صددرصد برآورد شده اما در ايران ضريب نفوذ تلفن همراه 75 درصد است. از طرف ديگر ارزش‌گذاري بر مبناي سودآوري نرخ سود بلند مدت و حداکثر 5 درصد بوده که در بدترين حالت 7 درصد است. همچنين در افق سودآوري شرکت ارتباطات سيار ايران، ارايه خدماتي مانند اينترنت پرسرعت، موبايل بانکينگ و خدمات تصويري ديده نشده است.
آرام در ادامه توضيحات خود به کارهاي انجام شده در خصوص آماده‌سازي و واگذاري همراه اول اشاره کرد و گفت: تهيه گزارش مبسوط و فهرست اموال و دارايي، ثبت اين شرکت به صورت سهامي عام نزد سازمان بورس و اداره ثبت شرکت‌ها، اخذ مجوز پذيره‌نويسي براي سهامي عام نزد سازمان بورس و سازمان ثبت شرکت‌ها، تکميل فرآيند پذيرش در فرا‌بورس (که بعدازظهر روز گذشته توسط هيات پذيرش اوراق بهادار بررسي خواهد شد) از جمله اقدامات انجام شده براي اين شرکت بود، بنابراين اگر شرايط خاصي پيش نيايد و پذيرش آن نهايي شود احتمالا چهارشنبه اين هفته جلسه معارفه همراه اول برگزار مي‌شود و در صورت نبود مشکل در زمانبندي تا دو هفته آينده سهام اين شرکت در فرا‌بورس عرضه خواهد شد.

سياست تقسيم سود و امکان استفاده از روش ثبت دفتري
وي در پاسخ به اين سوال که سال مالي همراه اول به همراه سياست‌ تقسيم سود اين شرکت چگونه است و آيا در عرضه سهام آن از روش ثبت دفتري استفاده خواهد شد يا خير، گفت: سال مالي شرکت همراه اول 29 اسفند بوده و سياست تقسيم سود بستگي به نظر مجمع و شرکت مخابرات دارد. در اين ميان هرچند طي سال‌هاي گذشته90 درصد از سود به دست آمده تقسيم شده ولي ما پيشنهاد داده‌ايم بخشي از سود سال مالي جاري شرکت براي افزايش سرمايه در نظر گرفته شود.
آرام ادامه داد: عرضه سهام همراه اول با استفاده از روش ثبت دفتري هم بستگي به نظر هيات پذيرش دارد اما شرکت تامين سرمايه امين آماده انجام اين روش است.
وي در واکنش به سوال ديگري مبني بر اينکه چرا هزينه مربوط به پروانه بهره‌برداري شرکت همراه اول از 600 ميليارد تومان در سال 87 به هزار و 200 ميليارد تومان در سال جاري رسيده، گفت: بخشي از اين افزايش هزينه مربوط به پرداخت اقساطي بوده و ناشي از صدور پروانه فعاليت شرکت است که در سال‌هاي آينده رخ نخواهد داد و شايد حداکثر 10 درصد باشد. اين درحالي است که با توجه به رشد درآمدهاي آتي و براساس اطلاعات موجود بسياري از هزينه‌ها جبران ‌شده و خصوصا پيش‌بيني مي‌شود پس از اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها بخش عمده‌اي از معاملات و ارتباطات اشخاص حقوقي و حقيقي از طريق خدمات شرکت همراه اول صورت گيرد که منجر به افزايش سودآوري آن مي‌شود.

مدل‌هاي ارزش‌گذاري 87 تا 98 هزار ميليارد ريالي همراه اول

در ميان توضيحات مديرعامل تامين سرمايه امين در خصوص ويژگي‌هاي شرکت همراه اول، مدير ارزش‌گذاري اين شرکت هم نکاتي را اعلام کرد.
فرازمند گفت: شرکت همراه اول نخستين شرکت ارتباطاتي فرا بورس و بورس است که حساسيت‌هاي خاص خود را داشته و ميزان قدرت چنين شرکتي به توليد جريانات نقدي براي سال آتي بستگي دارد. در اين ميان شرکت مخابرات ايران در حالي از طريق شرکت‌هاي استاني مخابرات و ارتباطات سيار (همراه اول) تغذيه مي‌شود که صددرصد از سهام شرکت همراه اول در اختيار شرکت مخابرات قرار دارد.
وي با بيان اينکه متغيرهايي مانند رشد نرخ اقتصاد و جمعيت از مهم‌ترين عوامل مؤثر در سودآوري شرکت همراه اول و فروش سيم‌کارت‌هاست، بيان کرد: در بررسي چنين شرکت‌هايي در دنيا از مدل جريانات نقدي استفاده شده است، بنابراين پيش‌بيني فروش سيم‌کارت‌هاي پيش و پس پرداختي شرکت همراه اول براي سال گذشته در حالي 40 ميليون سيم‌کارت بود که در سال 89 با در نظر گرفتن رشد جمعيت و افزايش ضريب نفوذ همراه اول، فروش سيم‌کارت‌ها به حدود 44 ميليون رسيده است. اين درحالي است که ضريب نفوذ تلفن همراه تا سال 1393 با احتياط صددرصدي در نظر گرفته‌ايم اما در بسياري از کشورها اين ضريب بيش از صددرصد است.
فرازمند ادامه داد: در درآمدهاي شرکت همراه اول سه متغير تلفن‌هاي دايمي، اعتباري و درآمد ناشي از ساير اپراتورها موثر است. همچنين سه متغير عملياتي، عمومي و اداري و سازماني (مربوط به شرکت زيرساخت بابت پروانه بهره‌برداري) در هزينه‌هاي آن نقش دارند، بنابراين با در نظر گرفتن اين موارد، رشد درآمدي شرکت طي 5 سال آينده 11 درصد و سود خالص 7 درصد در نظر گرفته شده است.
همچنين با استفاده از روش تنزيل جريانات نقدي، ارزش ذاتي شرکت همراه اول 98 هزار ميليارد ريال، با استفاده از روش P/E حدود 97 هزار ميليارد ريال و با روش ارزش شرکت به سود قبل از بهره، ماليات و ديگر استهلاک‌ها حدود 87 هزار ميليارد ريال برآورد شده است.
وي گفت: اين مبالغ مربوط به ارزش ذاتي کل سهام است که با توجه به عرضه خرد و اوليه سهام آن ممکن است درصدي از ارزش‌هاي ذاتي برآوردي کاسته شود.
 

منبع: خبرگزاري فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو