شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

در نشست اتحادیه صادر کنندگان خدمات مهندسی مطرح شد؛

سپردن صفر تا صد پروژه‌ها به چینی‌ها خطرناک است

تیک نیوز

دوشنبه ۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۰:۰۰


نایب رییس هیات مدیره اتحادیه صادر کنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران گفت: یکی از اشکالات فعلی صنعت مخابراتی کشور سپردن کار از ابتدا تا انتها به خارجی ها به ویژه چینی ها آن هم بدون انتقال تکنولوژی است، در حالی که با توجه به پتانسیل های موجود باید تمامی مراحل مهندسی به متخصصان داخلی واگذار شود.

وایمکس نیوز- حسن طالبی نژاد با بیان این مطلب گفت: آنچه مسلم است این است که کشو ما در زمینه تولید محصولات مخابراتی با بسیاری از کشورهای پیشرفته امکان رقابت را ندارد و باید بسیاری از فناوری های مورد نیاز را وارد کند که موضوعی کاملا اقتصادی است، اما ما خودمان باید مراحل مهندسی کار شامل طراحی، مشاوره، نظارت، نگهداری، بهینه سازی و پشتیبانی را به دست بگیریم.
وی افزود: در واقع اشکالی هم که هم اکنون اتفاق افتاده این است که فروشندگان تجهیزات به کشورمان مسوول امور مهندسی تجهیزات هم می شوند، بنابراین اگر در مقطعی از زمان با اشکالی مواجه شویم کاملا متکی به فروشندگان خارجی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد از امور مهندسی توسط خارجی ها انجام می شود و متخصصان داخلی تنها در لایه های دست دوم و بالاتر مشغول به کارند، گفت: یکی از اهداف اصلی اتحادیه در این خصوص شناساندن و معرفی پیمانکاران و مشاوران متخصص داخلی به کارفرمایان و قانون‌گذاران برای اصلاح رویه موجود است.
عباس فرهادیه، نایب رییس هیات مدیره نیز در این مورد گفت: با اطمینان می گویم که هیچ کار مهندسی نیست که توسط نیروهای داخلی قابل انجام نباشد و اگر از نیروهای داخلی استفاده شود به بخشی از اهداف دولت که ایجاد شغل و کاهش بیکاری است دست می یابیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بیشترین بخش تجهیزات مخابراتی از کشور چین وارد می شود، گفت: اینکه تجهیزات از کدام کشور وارد می شود تا حدود زیادی به سیاست های کشور و تا حدی هم به اپراتورها وابسته است.
رحیم زاده عضو دیگر اتحادیه نیز در پاسخ به این سوال که آیا همکاری با چینی ها در نتیجه تحریم هاست، گفت: علت موفقیت چینی ها برای تسخیر بازار ایران اقدام آنها به استفاده از شیوه دامپینگ است و هدفشان از دامپینگ خارج کردن رقیب داخلی از عرصه بوده است نه رقبای سایر کشورهای خارجی که این مساله با تحریم ها که موضوع نسبتا تازه ای نیست ارتباطی ندارد.
وی افزود: در اتحادیه به دنبال شناساندن عواقب معامله با چینی ها برای کارفرماها هستیم چراکه نگاهی اجمالی به آنچه چینی ها کردند و مقایسه کیفت محصولاتی که امروز ارایه می‌دهند با 5 سال پیش نگاه کارفرماها را نسبت به معامله ارزان با چینی ها تغییر خواهد داد.
فرهادیه نیز گفت: در زمینه حمایت از تولیدات داخلی قوانین صریح و قابل قبولی وجود دارد (قانون 51 درصدی) وجود دارد و لازم است اتحادیه حساسیت‌ها را نسبت به اجرای کامل و صحیح این قانون بر انگیزد.
 

اهداف کوتاه مدت اتحادیه
فرهادیه در مورد اهداف کوتاه مدت اتحادیه گفت: شناخت پتانسیل‌ها و نقاط ضعف و قوت اعضای فعلی اتحادیه برای رسیدن به برآوردی کلی از آنچه شرکت های داخلی قادر به انجام آنند یکی از اهداف اتحادیه تا شش ماه آینده است.
وی افزود: هدف دیگر اتحادیه ارتباط با سازمان های تاثیرگذاری مانند مرکز پژوهش ها و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخش قانون‌گذاری، رگولاتوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات ایران و مخابرات‌های استانی و شرکت ارتباطات سیار ایران در بخش اجرایی مد نظر است تا بتوانیم نظرات مشاوره ای خود را در وضع و اجرای قوانین انتقال دهیم.
فرهادیه در مورد بازارهای هدف مخابراتی کشور گفت: بسیاری از مبادلات تجاری کشورها بر اساس توافقات سیاسی و رسمی روسای آنها انجام می شود که از این نظر بخش خدمات مهندسی مخابراتی کشورمان از این توافقات غافل مانده است.
وی افزود: کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان به دلیل دیژگی های خاصی که دارند از اصلی ترین بازارهای هدف کشورمان به شمار می روند.
طالبی نژاد نیز در تشریح امتیازات این کشورها و نوع خدماتی که متخصصان داخلی می توانند به این کشورها صادر کنند، گفت: همسایگی این کشورها از هزینه های صدور خدمات به آنها می کاهد، از طرفی این کشورها به دلیل شرایط جنگ نیاز زیادی به دریافت خدمات دارند و نیز کار کردن با کشورهایی در این سطح نوعی تمرین و کسب تجربه برای متخصصان ما محسوب می شود که می‌توانند در آینده از این تجربه‌ها برای کشورهای پیشرفته تر استفاده کنند.
وی افزود: مهارت‌های ویژه متخصصان ایرانی در کنار هزینه‌های پایین انتقال خدمات مجموعه دارایی‌های با ارزش کشورمان برای صدور به این کشورها است.
عضو هیات مدیره اتحادیه در مورد تاثیرات هدفمند کردن یارانه ها بر وضعیت شرکت‌های مخابراتی، گفت: هنوز روال اجرایی هدفمند کردن یارانه ها مشخص نیست، تا بتوانیم تاثیرات آن را ارزیابی کنیم اما اگر هم با هدفمند کردن یارانه‌ها دستمزدها و هزینه‌های تردد نیروی انسانی افزایش یابد تاثیر محسوسی بر روند کاری شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی نخواهد داشت.
گفتنی است اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران در حال حاضر 80 عضو در سراسر کشور دارد که 65 درصد این شرکت‌ها تهرانی و مابقی از سایر شهرستان ها هستند.
همچنین هزینه عضویت شرکت در اتحادیه مبلغ ثابت 600 هزار تومان به علاوه سالانه 300 هزار تومان است و تنها محل درآمد اتحادیه از طریق این حق عضویت‌ها است.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو