یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

امکان مکالمه تصويري با تلفن ثابت

تلفن ثابت هوشمند

چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹:۰۰


رئيس پژوهشکده فناوري ارتباطات پژوهشگاه تحقيقات ICT از ساخت نمونه مهندسي پايانه تلفني مبتني بر IP تا پايان بهمن خبر داد و گفت: با اجراي اين پروژه، گوشيهاي تلفن اينترنتي که امکان مکالمه صوتي و تصويري را فراهم مي‌کند بومي مي‌شود.

دکتر صادق عباسي شاهکوه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پروژه ساخت پايانه تلفن اينترنتي در پژوهشکده فناوري ارتباطات پژوهشگاه تحقيقات ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار داشت: اين پروژه با هدف بومي سازي ساخت تلفن صوتي و تصويري در لايه هاي سخت افزاري و نرم افزاري مستقل، در حال انجام است و براساس پيش بيني هاي انجام شده تا پايان بهمن ماه نهايي خواهد شد.

وي با بيان اينکه در اين نوع گوشي ها امکان تبادل صوت و تصوير به صورت IP بيس و ديجيتالي ممکن مي‌شود، ادامه داد: استفاده از تلفن صوتي تصويري IP، نسبت به تلفن ثابت سنتي مقرون به صرفه است و امکان استفاده از شبکه اينترنت و امکان ايجاد امنيت آن بالا است.

عباسي شاهکوه با تاکيد بر اينکه در اين پايانه هاي تلفني انتقال صوت از طريق شبکه هاي TCP/IP و تکنولوژي VOIP ممکن مي‌شود، گفـت: اين گوشي ها با خطوط تلفن ثابت که هم اکنون در کشور وجود دارد، قابل استفاده است و در حال حاضر نيز نمونه آزمايشگاهي اين محصول ساخته و فاز نهايي سازي آن آغاز شده است.

وي با بيان اينکه پس از اتمام فاز نهايي اين پروژه، تجاري سازي آن برون سپاري مي‌شود، ادامه داد: چنانچه بخش خصوصي فعال در کشور تمايل داشته باشند اين طرح قابل واگذاري براي توليد انبوه و عرضه در بازار خواهد بود.

رئيس پژوهشکده فناوري ارتباطات پژوهشگاه تحقيقات ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه تاکنون امکان استفاده از تلفن اينترنتي براي مکالمه با خارج از کشور از طريق فناوري TDM و با تلفن هاي سنتي صورت مي گرفت، خاطرنشان کرد: سخت افزار اين تلفن جديد در ظاهر شبيه يک تلفن عادي است اما با داشتن آدرس IP مي تواند از طريق اينترنت مکالمه و تصوير را منتقل کند.

به گفته وي اين دستگاه تلفن شامل يک پردازنده مرکزي و واسط شبکه مناسب، براي اتصال به شبکه است و نرم افزار اين تلفن تصويري و صوتي که با زبان هاي C و JAVA نوشته شده کاملا ماژولار بوده و شامل ماژول هاي مديريت سخت افزار، پروتکل TCP/IP و پروتکل سيگنالينگ SIP است و به دليل ماژولار بودن سخت افزار و نرم افزار در اين پروژه، به سادگي مي توان با حذف دوربين و صفحه نمايشگر گرافيکي، يک تلفن صوتي مبتني بر IP ساخت.

دکتر عباسي شاهکوه ادامه داد: براي ساخت بخشهايي از سخت افزار اين محصول نياز به تکنولوژي هاي نوين چاپ بردهاي چندلايه و مونتاژ قطعات دارد که در صورت حمايت مراکز صنعتي و صرفه اقتصادي اين بخش نيز بومي خواهد شد و در صورت پشتيباني از سوي توليدکنندگان احتمالي، امکان صنعتي کردن نمونه مهندسي اين محصول و افزايش قابليتهاي آن وجود دارد.

به گزارش مهر، اصطلاح VOIP به معناي انتقال ترافيک صوت و تصوير روي شبکه ديتا و از طريق بسته هاي IP است. ايـن فرايند از طريق نمونه برداري سيگنال آنالوگ صدا، فشرده سازي و بسته بندي نمونه ها و سپس ارسال بسته ها بر روي شبکه براساس پروتکل IP از يک طرف و از طرف ديگر دريافت بسته هاي بازيافت داده هاي ديجيتال و بازسازي سيگنال آنالوگ صدا از آنها، امکان پذير مي شود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو