شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

هشدار چین به اروپا بابت تحریم هواووی و زدتی ای

china

یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷:۰۰


در پی گزارشی که اتحادیه‌ی اروپا انتشار داد و از احتمال تحریم سازندگان تجهیزات مخابراتی چین خبر داد هونگ لی ،سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین به اتحادیه‌ی اروپا هشدار داد چنین کاری را انجام ندهد

وایمکس‌نیوز- هونگ لی در نشستی مطبوعاتی گفت: هر تحریمی بی‌شک بر سرمایه‌گذاری‌ها و تجارت عادی اثر می‌گذارد و به همکاری‌های‌مان در این حوزه آسیب می زند.
گفته شده است که طبق تحقیق و تفحص راجع به هواووی و زدتی‌ای که هنوز ادامه دارد این شرکت‌ها بر خلاف مقررات اتحادیه‌ی اروپا و پیمان‌های سازمان‌جهانی تجارت(WTO) از پشتیبانی دولت چین برخوردار هستند.
هونگ به منافع تجاری چشم‌گیر شرکت‌های ارتباطات بی‌سیم اروپا در چین اشاره کرد که به طور ضمنی نشان‌گر آن است که اگر تجهیزات‌سازان چینی هدف تحریم قرار گیرند چین نیز مقابله به مثل خواهد کرد.
اوا بیورلینگ ،وزیر بازرگانی سوئد نیز چندی پیش هشدار داده بود که تحقیق و تفحص کمیسیون اروپا ممکن است به منافع تجهیزات‌سازان اروپایی لطمه بزند. بیورلینگ گفته بود حتی اگر ثابت شود که اتهامات مربوط به حمایت دولت چین از شرکت‌های چینی درست باشد مذاکره کردن راه بهتری برای حل و فصل این مشکل است تا اعمال تعرفه‌های وارداتی در مورد محصولات چینی.
کمیسیون اروپا اعلام کرده است که شواهد بسیار موثقی دارد که این دو شرکت به علت دریافت یارانه از دولت چین قادر به ارایه محصولات ارزان در اروپا هستند اما بعید است که حداقل تا اواسط سال آینده‌ی میلادی تصمیمی علیه این دو شرکت چینی اتخاذ شود.
این در حالی است که هر دو شرکت زدتی‌ای و هواووی از دیرباز دریافت هر گونه کمک از دولت چین را تکذیب کرده‌اند گرچه بانک‌های چین در اعطای وام به سازندگان تجهیزات دست‌ودل‌باز هستند.
میزان وام زدتی‌ای از بانک‌های چین به 25 میلیارد دلار بالغ شده است که برای شرکتی با فروش سالانه‌ی 9 میلیارد دلار مبلغ خیلی زیادی است. هواووی هم وام‌های کلانی از بانک‌های چین دریافت کرده است که وام 30 میلیارد دلاری از بانک توسعه‌ی چین از جمله‌ی آن‌ها است.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو