یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

پنجمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات آغاز به کار کرد

مرکز تحقیقات مخابرات سه هفته دیگر پروژه‌هایش را برون سپاری می‌کند

تزئيني

شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۷:۰۰


پنجمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات (IST) صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات و نماینده ای از اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU) آغاز به کار کرد.

وایمکس نیوز – در ابتدای این مراسم محمود کمره‌ای، دبیر کمیته علمی سمپوزیوم  گفت: در کنفرانس امسال 555 مقاله دریافت شد که از این تعداد 203 مقاله توسط هیات داوران انتخاب شد.
وی افزود: هر مقاله توسط 5 داور مورد ارزیابی قرار گرفته است که با توجه به تعداد 275 نفری داوران می‌توان گفت که حدود 2 هزار و ششصد و بیست مقاله داوری شده داشتیم.
به گفته کمره‌ای بسیاری از مقالات که پذیرفته نشدند، به لحاظ کیفی مشکلی نداشتند و تنها به دلیل محدودیت زمانی سمپوزیوم در اولویت قرار نگرفتند.
وی گفت: از میان تمامی مقالات پذیرفته شده 8 مقاله به شکل پوستر درآمده‌اند و سایر مقالات در 40 نشست ارایه خواهند شد.
وی در مورد سخنرانان خارجی این سمپوزیوم گفت: 11 عنوان از 6 کشور برای سخنرانی در نظر گرفته شده بود اما 2 نفر از این سخنرانان به سمپوزیوم نرسیدند که با جایگزینی 2 عضو جدید تغییری در برنامه‌ها حاصل نشد.
وی یکی از موفقیت های سمپوزیوم بین المللی مخابرات را تداوم برگزاری آن عنوان کرد و گفت: از سال 2001 که اولین سمپوزیوم بین المللی مخابرات آغاز شد تا کنون هر دو سال یکبار بدون وقفه در حال برگزاری است و این تداوم نشان می دهد که برگزار کنندگان آن بر اساس یک هدف آنی تصمیم به برگزاری آن نگرفته اند.
وی در ادامه گزارشی از تعداد مقالات ارایه شده دوره های قبل را ارایه کرد و گفت: سال 2001 از میان 350 مقاله دریافتی 180 مقاله ارایه شد، در سال 2003 نیز از میان 400 مقاله دریافتی 165 مقاله ارایه شد.
کمره ای افزود: در سال های 2005 و 2008 نیز به ترتیب از میان 680 و 500 مقاله، 189 و 179 مقاله ارایه شدند.
وی در ادامه گفت: تعداد 203 مقاله پذیرفته شده امسال نیز حدود یک سوم مقالات ارسال شده است که این تعداد با استاندارد جهانی مطابقت دارد.

 

سه هفته دیگر پروژه های مرکز فراخوان می شوند
در ادامه برنامه مهدی اخوان بهابادی، قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در فناوری و امور بین الملل به اعلام تشریح برنامه‌های مرکز تحقیقات مخابرات پرداخت و گفت: سه هفته دیگر تمامی پروژه‌های تحقیقاتی مرکز طی یک فراخوان عمومی و برون سپاری می شوند.
 

اخوان بهابادی عنوان کرد: در حال حاضر پروژه‌های بسیاری در مرکز تحقیقات مخابرات ایران وجود دارد که قابل برون سپاری است. در گذشته نیز برون‌سپاری پروژه‌های مرکز تحقیقات مخابرات ایران در مقاطع مختلف اعلام می‌شد اما در سال جاری به علت ایجاد فرصت‌های یکسان و برقراری عدالت بیشتر تصمیم گرفته شد تمامی پروژه‌های مرکز به صورت یکباره اعلام فراخوان و برون‌سپاری شود.
 

دانشجویان 10 دانشگاه کشور برای انجام پروژه‌های مخابراتی بورسیه می‌شوند
قائم ‌مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل گفت: از ترم تحصیلی آینده نیز دانشجویان 10 دانشگاه کشور با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات، بورس تحصیلی دریافت می‌کنند.

قائم‌مقام وزیر ارتباطات و فناوری و امور بین‌الملل همچنین به توافق با 10 دانشگاه کشور برای ارائه بورس تحصیلی یکساله به دانشجویان تحصیلات تکمیلی خبر داد و افزود: مقرر شده که به صورت آزمایشی به دانشجویان 7 دانشگاه در تهران و 3 دانشگاه در شهرستان بورس تحصیلی یک ساله داده شود و در این مدت دانشجو با استفاده از کمک مالی مرکز تحقیقات مخابرات پروژه‌های مخابراتی مرکز را انجام می‌دهد.
وی ادامه داد: مبلغی که ماهانه به دانشجویان پرداخت می‌شود قابل توجه است و قابل مقایسه با مبالغ مشابه که در خارج به دانشجویان پرداخت می‌شود است.
 

راه‌اندازی فاز آزمایشی اپراتور چهارم در تهران
اخوان بهابادی گفت: هنوز تصمیم نهایی در خصوص اپراتور چهارم از هیأت دولت دریافت نشده ولی فعلاً تصمیم گرفته شده اپراتور چهارم در منطقه‌ای از شهر تهران به صورت پایلوت اجرا شود.

وی عنوان کرد: این پروژه قرار است به صورت آزمایشی برای تعدادی از مشترکان تهرانی اجرا شود و در آن از کمک بخش خصوصی استفاده خواهد شد و بخش خصوصی در این پروژه درگیر می‌شود.
قائم مقام وزیر ارتباطات در فناوری و امور بین‌الملل افزود: قرار است سرویس‌های قابل ارائه توسط این اپراتور در فاز آزمایشی ارائه شوند و فعلاً بحث کابل‌کشی و فیبر نوری مطرح نیست.
اخوان بیان کرد: در حال حاضر اقدامات اولیه و کارهای فنی شروع شده و پیش‌بینی می‌کنیم طی 5 الی 6 ماه آینده بتوانیم این پروژه را به صورت پایلوت افتتاح کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که نتیجه مذاکرات در هیأت دولت به کجا رسیده، گفت: جواب نهایی هنوز از هیأت دولت دریافت نشده و هنوز در این خصوص تصمیم کاملی اتخاذ نشده است.
 

ابعاد کاربردی سمپوزیوم مهمتر از خود آن است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم افتتاحیه پنجمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات با بیان اینکه هم اکنون در مرحله گذار از مخابرات سنتی به مخابرات مدرن هستیم، گفت: شرایط امروز ما ایجاب می کند که بیش از پرداختن به مباحث آکادمیک و علمی صرف برگزاری چنین کنفرانس هایی به دنبال نتایج کاربردی و عملی آن باشیم.
وی افزود: یکی از ابعادی که در کنفرانس های اینچنینی باید مورد توجه قرار گیرد پرداختن به مسایلی نظیر مدیریت استراتژیک در فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
تقی پور پیشنهاد کرد که نام کنفرانس را با حفظ سابقه و برند ازIST بهICT تغییر دهند تا تمامی ابعاد را پوشش دهد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز صحبت از ICT باید دو جانبه انجام شود به گونه ای که وقتی از نقش ICT در توسعه اقتصادی حرف می زنیم باید از تاثیر اقتصاد در ICT نیز صحبت کنیم.
وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات اساسا برای رشد و تعالی انسان آمده است، گفت: هم اکنون لکه سیاهی دامن این فناوری را آلوده کرده است، به طوری که سال 2009 را سال حفاظت از کودکان در برابر آسیب های اینترنتی نامیده اند.
تقی پور گفت: بنابراین باید تمامی تلاش خود را برای داشتن فضای مجازی پاک داشته باشیم.
 

 

چینی‌ها پر تعداد ترین میهمانان خارجی سمپوزیوم
پس از مراسم افتتاحیه پنجمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات در نشست کوتاهی به سوالات خبرنگاران پاسخ داده شد. در این نشست محمود کمره‌ای، دبیر کمیته علمی سمپوزیوم در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اطلاع رسانی قبلی حمدون توره، دبیرکل اتحادیه بین المللی مخابرات حضور ندارند، گفت: در آخرین روز پیش از آغاز سمپوزیوم موضوع ضروری برای ایشان پیش آمد که نتوانستند در این مراسم حضور داشته باشند و در عوض معاون خود را به این برنامه فرستاند.
وی در مورد اینکه به نظر می رسد چینی ها بیشترین میهمانان خارجی پنجمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات و سخنرانان آن باشند، گفت: دو سخنرانی که از کشورهای ژاپن و بلژیک دعوت شده بودند به برنامه نرسیدند که دو نفر جایگزین آنها شد.
کمره ای در ادامه گفت: 6 سخنران از چین و از شرکت های ZTE ، هوواوی به طور مستقل در این سمپوزیوم حضور دارند همچنین 2 سخنران از بلژیک و یک سخنران از انگلستان داریم که البته این دو سخنران هم از کشور آمریکا داریم که این دو ایرانی الاصل هستند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو