معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از اعلام ضرب الاجل 6 ماهه به اپراتورهاي موبايل براي رفع مشکلات کيفي شبکه شان خبر داد و گفت: بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد که شبکه اپراتورهاي موبايل از نظر ميزان مکالمات موفق، در 7 استان وضعيت مطلوبي ندارند.
حسن رضواني در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بررسي عملکرد 3 اپراتور فعال در کشور از نظر پوشش جمعيتي و کيفيت سرويس دهي در 9 ماهه ابتداي سال جاري اظهار داشت: بررسي هاي صورت گرفته بر مبناي شاخص هاي مدنظر در مصوبه 119 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات و نيز مفاد مندرج در پروانه فعاليت اپراتورهاي تلفن همراه بوده است و در اين راستا اپراتور اول و دوم از نظر ميزان پوشش دهي شبکه اي و نيز پوشش جمعيتي مطابق با پروانه فعاليت خود اقدام کرده اند.
انتقال ناموفق مکالمات اپراتور اول در 19 استان
وي با بيان اينکه اپراتور همراه اول از نظر پوشش جمعيتي 71 درصد روستاها و 85 درصد کل کشور، 89 درصد جاده هاي اصلي و 74 درصد جاده هاي فرعي و تمامي شهرها را تحت پوشش قرار داده است، ادامه داد: شبکه اين اپراتور براساس يکي از شاخص هاي مدنظر در زمينه "ميزان برقراري مکالمات موفقيت آميز" با آنچه که در پروانه و مصوبه فعاليت آن آمده است تفاوتهاي بارزي دارد به نحوي که اين شاخص در 7 استان وضعيت مطلوبي را نشان نمي دهد.
رضواني افزود: در اين راستا از نظر "ميزان انتقال موفق مکالمات"، اپراتور همراه اول در 19 استان وضعيت مطلوبي نداشته که اين رقم قابل توجه است. در همين حال شبکه اين اپراتور در يکي از استانها از نظر "ميزان قطعي در کانال هاي ترافيکي" که مربوط به قطعي کانال هاي بين اپراتوري – کال دراپ- ميشود وضعيت مطلوبي را نشان نمي دهد.
مکالمات ناموفق اپراتور دوم در 7 استان
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در مورد بررسي عملکرد اپراتور دوم تلفن همراه نيز به مهر گفت: پوشش جمعيتي و جاده اي اين اپراتور مطابق با شاخص هاي مدنظر در پروانه و مصوبه کميسيون تنظيم مقررات است و تاکنون 82 درصد از پوشش جمعيتي را تحت پوشش قرار داده است؛ اما بررسي شبکه اين اپراتور براساس شاخص "ميزان مکالمات موفقيت آميز" نشان مي دهد که وضعيت اين هم شبکه در 7 استان کشور مطلوب نيست.
وي "ميزان انتقال موفق مکالمات" اپراتور ايرانسل را در 4 استان مطابق با شاخص هاي مدنظر ندانست و اضافه کرد: شاخص "ميزان قطعي در کانال هاي ترافيکي" براساس مفاد مدنظر پروانه فعاليت و مصوبه کميسيون تنظيم مقررات مطلوب ارزيابي ميشود.
جدول بررسي کيفيت شبکه هاي فعال موبايل
اپراتور | همراه اول | ايرانسل | رايتل |
پوشش | 85 درصد | 82 درصد | مراکز استانها |
ميزان مکالمات موفقيت آميز | ناموفق در 7 استان | ناموفق در 7 استان | فاصله با شاخص هاي مدنظر |
ميزان انتقال موفق مکالمات | ناموفق در 19 استان | ناموفق در 4 استان | فاصله با شاخص هاي مدنظر |
ميزان قطعي در کانال هاي ترافيکي | ناموفق در يک استان | مطلوب | فاصله با شاخص هاي مدنظر |
فاصله فاحش اپراتور سوم نسبت به شاخص هاي مدنظر
رضواني کيفيت شبکه هاي فعال موبايل در کشور را نسبت به گذشته بسيار مناسب تر ارزيابي کرد و با بيان اينکه موضوع ارسال موفق پيامکهاي متني، صوتي و تصويري و سرويس اينترنت اين اپراتورها نيز براساس شاخص هاي مدنظر مورد بررسي قرار مي گيرد در مورد عملکرد اپراتور سوم تلفن همراه نيز به مهر گفت: از آنجايي که اين اپراتور ابتداي فعاليت خود است فاصله فاحشي با شاخص هاي مدنظر در پروانه فعاليتش دارد، بايد نسبت به بهينه سازي شبکه اش اقدام کند.
به گفته معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي هم اکنون اين اپراتور 50 شهر و تمامي مراکز استان را تحت پوشش قرار داده و در 16 شهر سيم کارت به فروش مي رساند که اين عملکرد بايد به ثبات برسد.
تذکر به مخابرات براي رفع مشکلات تاليا
وي با بيان اينکه شبکه تاليا نيز به عنوان يکي از شبکه هاي فعال و روشن در کشور در قالب شبکه مخابرات ايران مورد بررسي قرار گرفته است ادامه داد: در زمينه فعاليت اين پيمانکار مخابرات نيز تذکراتي به مسئولانش داده شده است.
جريمه يک تا 3 ميليارد توماني براي اپراتورهاي موبايل
رضواني با تاکيد براينکه معاونت نظارت بر عملکرد سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به صورت کلي بر عملکرد اپراتورها نظارت دارد تصريح کرد: نتايج بررسي هاي انجام شده به اپراتورهاي موبايل اعلام شده و اين سازمان با ارائه ضرب الاجل 6 ماهه از اپراتورها خواسته است که مشکلات مدنظر را رفع کنند.
وي با تاکيد براينکه برابر پروانه اپراتورها موظف به تمکين تذکرها و ابلاغيه هاي رگولاتوري هستند به مهر گفت: براساس مفاد پروانه چنانچه اپراتورها نسبت به تذکرهاي ارائه شده اقدام نکرده و مشکلات کيفي شبکه هاي خود را رفع نکنند جرايم مالي يک ميليارد تا 3 ميليارد تومان برايشان درنظر گرفته شده است.