یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بزرگترين کلاهبرداران پيامکي کشور دستگير شدند

پيامک

شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۳:۰۰


رييس پليس فتاي استان زنجان جزييات بزرگترين کلاهبرداري پيامکي کشور را تشريح کرد.

سرگرد نصرت الله اميري با بيان اين مطلب گفت: چندي قبل ماموران پليس فتا اقدام به رصد سايت ها و شبکه‌هاي اجتماعي به منظور جرم يابي کردند که در يک سايت با ارايه يک شماره حساب براي واريز وجه به منظور دريافت جايزه مسابقه پيامکي روبرو شدند. با بررسي بيشتر کارشناسان پليس فتا مشخص شد اين سايت جعلي بوده و فعاليت اين افراد کلاهبرداري است.

وي افزود: اين افراد در شبکه‌هاي ماهواره‌اي اقدام به تبليغات کرده و با استفاده از ارايه زيرنويس در شبکه‌هاي ماهواره اي فارسي زبان طعمه‌هاي خود را شناسايي مي‌کردند ضمن اينکه آنها افراد مختلف را شناسايي کرده و با ارسال پيامک‌هاي دسته جمعي مدعي برنده شدن اين افراد در مسابقات پيامکي مي‌شدند.

اميري ادامه داد: در بررسي‌هاي بيشتر مشخص شد اين افراد تحت عنوان برنده شدن در مسابقه پيامکي با افراد تماس گرفته و براي دريافت بسته هديه بايد 30 هزار تومان هزينه پست به حساب اين افراد واريز شود. اين کلاهبرداران براي جلب اعتماد مخاطبان پس از مدتي اقدام به ارسال بسته‌هاي هديه به مالباختگان مي‌کردند که 4 هزار تومان بيشتر ارزش نداشت.

وي افزود: سرانجام ماموران پليس فتاي زنجان توانستند اين دو کلاهبردار را در استان البرز شناسايي و دستگير کنند.

به گفته اميري، از کلاهبرداران تا کنون 15 شماره حساب شناسايي شده است که آنها پس از واريز وجه اقدام به انتقال پول به حساب‌هاي ديگر مي‌کردند تا رديابي نشوند. ضمن اينکه هيچ کدام از شماره حساب‌ها و شماره تلفن‌ها به نام افراد نبوده و آنها فرد ديگري را قرباني کرده و با پرداخت مبالغ اندکي به نام آنها حساب باز کرده و يا با استفاده از مدارک مفقود شده افراد اقدام به افتتاح حساب مي‌کردند.

وي با بيان اينکه اين متهمان حدود 28 سال سن دارند عنوان کرد: هم اکنون در حال پيگيري ساير شماره حساب‌ها هستيم تا ساير مالباختگان شناسايي شوند.

رييس پليس فتاي استان زنجان با بيان اينکه تاکنون 121 ميليارد تومان از حساب‌هاي اين کلاهبرداران کشف شده است گفت: اين افراد از 4 ميليون نفر کلاهبرداري کرده‌اند.

وي افزود:‌ به تمامي پليس‌هاي فتاي استان‌هاي کشور اعلام کرديم که اگر پرونده اي در اين رابطه وجود دارد به پليس فتاي زنجان ارسال شود.

اميري به شهروندان هشدار داد، شناسايي هويت افراد در فضاي مجازي امکان پذير نيست و نبايد به راحتي به هر فرد اعتماد کرد. مالباختگان چرا از خود نپرسيدند که چگونه بدون شرکت در مسابقه‌اي برنده شده‌اند. کلاهبرداران بيشتر به سراغ افراد ساده لوح و بزه ديدگان بي‌انگيزه مي‌روند چرا که اين افراد مي‌گويند 30 هزار تومان ارزش پيگيري کردن يا سفر به استان ديگري را ندارد.

منبع :90ICT

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو