دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

ابلاغ آيين نامه مقررات رومينگ ملي به اپراتورهاي موبايل

حسن رضواني

یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲:۰۰


معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از ابلاغ آيين نامه مقررات برقراري رومينگ ملي به اپراتورهاي تلفن همراه کشور خبر داد و گفت: نحوه تعامل اپراتورها در شبکه هاي يکديگر براي برقراري ارتباط مشترکانشان در اين آيين نامه تشريح شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رومينگ ملي خدمتي است که با استفاده از آن، يک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختيار مشترکان اپراتورهاي ميهمان قرار مي دهد و با انعقاد موافقتنامه از اپراتور ميهمان، هزينه دريافت مي کند. در اين حالت هنگامي که مشترک اپراتور ميهمان، از محدوده پوشش دهي شبکه موضوع پروانه خود خارج مي شود، بصورت خودکار طبق اين مصوبه امکان برقراري ارتباط و دريافت خدمات تعريف شده از طريق شبکه اپراتور ميزبان را دارد.

براين اساس اپراتور ميزبان اپراتوري است که در منطقه تحت پوشش خود، توانايي ارائه خدمات رومينگ ملي به ساير اپراتورها را دارد و اپراتور ميهمان اپراتوري است که براي توسعه محدوده پوشش دهي خود از محدوده پوشش و خدمات شبکه اپراتور ميزبان استفاده مي کند.

حسن رضواني در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينکه مقررات و ضوابط ارائه خدمات رومينگ ملي در کشور به تصويب کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات رسيده اظهار داشت: براساس اين آيين نامه اپراتورهاي موبايل فعال در کشور مي توانند در مناطقي که شبکه شان پوشش کافي ندارد از شبکه هاي يکديگر براي برقراري ارتباط مشترکانشان استفاده کنند.

وي تسريع در توسعه و ارتقاء کيفي خدمات تلفن همراه و کاهش قيمت تمام شده شبکه ها و استفاده بهتر از زيرساخت هاي موجود در کشور را از جمله اهداف تدوين اين طرح برشمرد و گفت: طبق اين آيين نامه هريک از اپراتورهاي موبايل موظفند رومينگ ملي را براي هر اپراتور داراي پروانه طبق موافقتنامه اي که مبتني بر مذاکرات فني و تجاري لازم است، ارائه کنند که اين مذاکرات بايد در طول 60 روز کاري از تاريخ درخواست اپراتور ميهمان به اتمام رسيده و پيش نويس موافقتنامه، به امضاي طرفين برسد.

رضواني با تاکيد براينکه اپراتور ميزبان بايد براساس موافقتنامه منعقده و با استفاده از تجهيزات رومينگ، نسبت به فراهم کردن خدمات رومينگ ملي براي مشترکان اپراتور ميهمان، از يک تاريخ موثر، اقدام کند، خاطرنشان کرد: رومينگ ملي هزينه اضافي براي مشترکان ندارد و براساس اين آيين نامه منجر به ايجاد شرايط ضد رقابتي براي اپراتورهاي موبايل نمي شود.

معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در پاسخ به اين سوال که از چه زماني اين آيين نامه لازم الاجرا است به مهر گفت: اين آيين نامه به اپراتورهاي موبايل ابلاغ شده است اما اجراي آن اختياري بوده و الزامي نيست. براين اساس چنانچه اپراتورهاي موبايل نياز به پوشش مشترکانشان در مناطقي که پوشش کافي شبکه وجود ندارد داشته باشند از مقررات اين آيين نامه براي همپوشاني شبکه شان استفاده مي کنند.

به گزارش مهر، براساس قوانين رومينگ ملي اپراتور ميزبان موظف است کيفيت خدمات ارائه شده به مشترکان خود را عينا براي مشترکان اپراتور ميهمان نيز راهم کند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو