یکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳

اينترنت «اشانتيوني» در بازار ADSL/ وقتي رقابت‌ جدّي مي‌شود

ADSL

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۳:۰۰


در حالي که عرصه رقابت در بازار اينترنت پرسرعت هر روز تنگ‌تر مي‌شود، براي نخستين بار در کشور شرکت‌ها به سمت ارائه ADSL تستي و رايگان گام برداشته‌اند که با اتمام دوره رايگان، مشترک در خصوص تمديد يا قطع سرويس نظر مي‌دهد.

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس بازار اينترنت پر سرعت کشور امروز بيش از گذشته شکل رقابتي به خود گرفته است.

با ورود رقيب قدرتمند و مصمم (شرکت مخابرات ايران) به بازار ADSL رقابت براي شرکت‌هاي خصوصي اين حوزه مفهوم جدي‌‌تري پيدا کرد.

در نتيجه جدي‌تر شدن رقابت در بازار ADSL هم‌اکنون شاهد ارائه تخفيف‌‌ها و طرح‌هاي تشويقي متنوع در سرويس‌هاي ADSL براي جذب مشتري بيشتر هستيم تا آن جا که به تازگي و براي نخستين بار شيوه‌ تبليغ اشانتيوني نيز به بازار ADSL راه پيدا کرده است.

اخيرا چند شرکت خصوصي با هدف تبليغ سرويس خود، اينترنت پر سرعت (ADSL) را با ترافيک محدود و چند ماهه به صورت رايگان براي مشتري فعال مي‌کنند.

مشتري در پايان مدت استفاده از سرويس، در صورت رضايت و تمايل به ادامه سرويس،‌ اقدام به شارژ سرويس مي‌کند و در غير اين صورت سرويس قطع خواهد شد.

به عنوان مثال مستندي از اين شيوه، هم‌اکنون شرکت پيشگامان توسعه ارتباطات عضو گروه تعاوني پيشگامان و يکي از 11 شرکت PAP دارنده مجوز ارائه خدمات اينترنت پر سرعت، يک سرويس ADSL با سرعت 128 کيلوبيت برثانيه تا 2 مگابيت بر ثانيه و با 2 گيگابايت ترافيک و 80 روز مهلت مصرف را به صورت رايگان ارائه مي‌کند.

در اين طرح هزينه رانژه و جمع‌آوري خط از مشترک اخذ نمي‌شود، اما تهيه مودم به عهده مشترک است.

بماني‌پور مسئول امور ADSL تهران در شرکت پيشگامان توسعه ارتباطات در توضيح بيشتر اين سرويس به خبرنگار فارس گفت: هم‌اکنون براي اين سرويس هزينه رانژه از مشترک گرفته نمي‌شود اما شايد در آينده هزينه رانژه‌اي که شرکت موظف به پرداخت به مخابرات است از مشترک اخذ شود؛ هزينه رانژه‌ هم‌اکنون 5 هزار تومان است.

بماني‌پور همچنين در مقام مسئولي که شرکت متبوع‌اش براي نخستين بار اين طرح را در کشور به راه‌انداخته، در خصوص بازخورد و استقبال بازار از اين شيوه فروش اينترنت گفت: در صورتي که سرويس مورد پسند مشترک نباشد در پايان دوره جمع‌آوري مي‌شود اما تاکنون درصد برگشتي‌هاي بسيار پايين بوده است.

پس از پيشگامان توسعه ارتباطات، دومين شرکت PAP نيز شيوه فروش اشانتيوني اينترنت را در پيش گرفته و به اين ترتيب آريا رسانه تدبير (شاتل) نيز سرويس مشابهي را ارائه مي‌دهد.

شرکت شاتل يک سرويس 128 کيلو بيت بر ثانيه با 1 گيگابايت ترافيک و 3 ماه دوره استفاده را به صورت رايگان به مشتري ارائه مي‌کند. شاتل نيز هزينه رانژه نمي‌گيرد و تهيه مودم را به عهده مشتري گذاشته است.

همچنان که در گذشته و در زمان ورود وايمکس به ايران، ايرانسل نيز در فروش سرويس وايمکس در اقدام تازه‌اي امکان "عودت دادن" در نظر گرفت تا اگر به دلايل فني مشتري از سرويس وايمکس ايرانسل راضي نبود بتواند آن را پس دهد.

اگرچه اقدام ايرانسل و اقدام اخير شرکت‌هاي PAP متفاوت است اما هر دو نوعي نوآوري در ارائه سرويس و احترام بيشتر به مشتري و هزينه‌اي که صرف مي‌کند، است.

ورود اين شيوه را به بازار اينترنت کشور مي‌توان به فال نيک گرفت؛ زيرا نشان از حرکت بازار به سمت رقابتي شدن و پيشرفت در حوزه ADSL دارد که احترام به مشتري را نيز در خود جاي داده است.

همچنان که کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات نيز در وضع قوانين موبوط به اينترنت به سمت کيفيت‌گرايي رفته است؛ در دستورالعمل جديد اين کميسيون براي سرويس‌هاي ADSL هزينه ثابت ماهانه‌‌اي به عنوان نگهداري در نظر گرفته شده و پس از آن سود بيشتر نصيب شرکتي خواهد شد که سرعت و کيفيت بالاتري را به مشتريان خود ارائه داده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو