شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

يوتيوب به سبک ايراني!

يوتيوب

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵:۰۰


در عصر حاضر دسترسي به جديدترين اخبار، اطلاعات و حاشيه‌ها آن هم به شکل تصويري موضوعي است که به علاقه‌مندي بسياري از کاربران اينترنت تبديل شده و در همين راستا سايت‌هاي متعددي به نمايش کليپ‌هاي صوتي و تصويري اقدام کرده‌اند که اين سايت‌ها مورد توجه چشمگير واقع شده و کاربران بسياري دارند.

در اين ميان يکي از پربازديدترين و پرطرفدارترين اين پايگاه‌ها «يوتيوب» است که به تازگي نمونه‌هاي مختلفي از آن نيز در ايران راه اندازي شده است.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بنا بر اعلام ويکي پديا يوتيوب (YouTube)‏ سومين وب‌گاه پرطرفدار دنيا پس از فيس‌بوک و گوگل و پيش از ياهو و به نوعي بزرگترين شاخه? گوگل محسوب مي‌شود که در زمينه بارگذاري و تماشاي ويدئو فعاليت دارد.

اين وب گاه در واقع براي نمايش انواع ويدئوها مانند کليپ‌هاي فيلم، کليپ‌هاي تلويزيون و کليپ‌هاي موسيقي و هم چنين فيلم‌هاي وبلاگ‌ها و فيلم‌هاي اوريجينال ايجاد شده‌ و بدين ترتيب براي کاربران امکاني ايجاد مي‌کند تا ويدئوها را برروي صفحات وب، وب‌نوشت‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي منتشر کنند.

اما اين سايت که در مجموع از سياست‌هاي شرکت گوگل پيروي مي‌کند در موارد متعدد به دليل موضع‌گيري‌هايي که داشته در کشورهايي مانند چين، مراکش، تايلند، براي مدتي دو ساله در ترکيه، پاکستان، ليبي، برزيل و عربستان فيلتر شده و در کشور ما نيز از سال 88 به بعد امکان دسترسي به آن مسدود شده است.

به دنبال فيلتر شدن يوتيوب در ايران، برخي شرکت‌ها و افراد در پي آن برآمدند که با طراحي نمونه‌هاي داخلي اين سايت، به جذب کاربران داخلي بپردازند و بدين ترتيب چندين سايت با عناوين مختلف راه‌اندازي شد که در موارد متعدد اين سايت‌ها سعي بر آن داشته‌اند که با بهره گيري از نام اين شرکت دايره مخاطبان خود را گسترش دهند.

موضوعي که چندي پيش هم مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت و در آنها مطلبي درباره يوتيوب ايراني منتشر شد.

در اين ميان يکي از اين سايت‌ها با عنوان سايت مهر نماد به نشاني mehr.ir مدتي است به عنوان يکي از اولين يوتيوب‌هاي ايراني افتتاح شده و برروي پايگاه خود نيز به طور مستقيم يوتيوب را مورد اشاره قرار داده و حتي نام ديگر خود را يوتيوب ايراني اعلام کرده است.

در اين پايگاه اينترنتي کاربران مي‌توانند علاوه بر قرار دادن فيلم‌هاي ويدئويي خود در قالب بسته‌هاي کوتاه، از فيلم‌هاي مورد علاقه خود در صدا و سيما که دسترسي به آن‌ها مشکل است هم بهره‌مند شوند.

اما در اين سايت که در حال حاضر به طور آزمايشي فعال است، تاکنون بيش از 3300 فيلم، بيش از 5600 عکس و بالغ بر 2500 مورد شنيداري بارگذاري شده و اين پايگاه علاوه بر قابليت پخش همزمان برخي رويدادها، امکاني نيز فراهم آورده تا کاربران بتوانند از اي‌ميلي که با نام رايانامه مهر فعال شده نيز بهره‌مند شوند.

نکته جالب در ارتباط با اين پايگاه آن که براي عضويت در آن لازم است کاربر اطلاعات متعددي از آدرس پست الکترونيکي گرفته تا نام و نام خانوادگي، شماره تماس و آدرس خود را هم اعلام کند.

سايت آپارات ديگر سايتي است که بنا بر اعلام خودش حدود 256 هزار ويدئو در بخش‌هاي مختلف را به نمايش گذاشته و شامل بخش‌هاي مختلفي چون شخصي، طنز، آموزشي، تفريحي، فيلم، مذهبي، موسيقي، خبري، سياسي، علمي، ورزشي، حوادث، طبيعت، حيوانات، تبليغات، هنري، کارتون و ... مي‌شود.

اين سايت که در نام يا نشاني خود اشاره‌اي به يوتيوب ندارد، در عمل کاربردي مشابه يوتيوب دارد و براي کاربران خود قوانين خاصي در نظر گرفته و از آن‌ها خواسته است در فيلم‌هايي که بارگذاري مي‌کنند مواردي مانند دلخراش و آزار دهنده نبودن، مغايرت نداشتن با شئونات اخلاقي و عرف جامعه، اهانت آميز نبودن، نداشتن موزيک متن غيرمجاز، عدم ايجاد تنش و التهاب سياسي در سايت، عدم تمسخر يک شهروند، اهانت آميز نبودن به اقليت‌هاي قومي و مذهبي را مورد توجه قرار دهند.

همچنين بر روي اين پايگاه اعلام شده است که با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونيک مصوب 17/10/1382 مجلس شوراي اسلامي، مسووليت نقض حقوق تصريح شده مولفان در قانون فوق از قبيل تکثير، اجرا و توزيع و يا هرگونه محتوي خلاف قوانين کشور ايران بر عهده کاربران است.

در اين سايت شما نه تنها قادر خواهيد بود ويدئوهاي خود را با ديگران به اشتراک بگذاريد بلکه مي توانيد با به وجود آوردن يک کانال ويدئو، ديگر کاربران را به صورت اختصاصي از ويدئوهاي خود مطلع کنيد.

اما اگر در فضاي مجازي جست‌وجويي کوتاه درباره يوتيوب فارسي داشته باشيد با سايتي به نشاني www.youtube.ir مواجه مي‌شويد که پس از وارد شدن به اين آدرس با سايتي به نام فارسي تي وي مواجه مي‌شويد.

بنا بر اعلام اين سايت تاکنون هفت هزار و 190 کليپ تصويري و بيش از 3 هزار و 500 کليپ صوتي منتشر کرده و ديگر سايتي است که با عنوان يوتيوب فارسي اقدام به انتشار صوت و تصوير در زمينه‌هايي چون آموزش، اخبار سياست ،حوادث، سرگرمي، شخصي، طبيعت، طنز،علمي، متفرقه، مذهبي، مهارت‌هاي زندگي، نظامي و ورزشي کرده است.

اين سايت تا کنون بنا بر اعلام خودش حدود 7,410 کليپ تصويري و 3,726 کليپ صوتي منتشر کرده است.

اما علاوه بر اين سايت‌ها چندي پيش هم در نشستي مشترک ميان مديران شرکت مخابرات و مسوولان بخش رسانه‌هاي مجازي سازمان صدا و سيما تفاهم‌نامه‌اي براي راه‌اندازي شبکه مهر به امضاي طرفين رسيد تا پس از طي مراحل لازم شرايطي ايجاد شود که کاربران کشور بتوانند از خدمات تلويزيون‌هاي تعاملي نيز بهره‌مند شوند.

لطف‌الله سياهکلي - معاون رسانه‌هاي مجازي سازمان صدا و سيما - در آن مراسم با تاکيد بر نياز به راه‌اندازي کميته‌اي مشترک ميان مخابرات و تلويزيون با بيان اين‌که رسانه‌هاي نوين و از جمله شبکه‌هاي اجتماعي از قبيل فيس‌بوک و يا يوتيوب در تلاش هستند که با تجميع صوت و تصوير ديتا به کاربران خود خدمت‌رساني کنند گفته بود: تمام کساني که در اين عرصه فعاليت مي‌کنند بايد تلاش کنند بتوانند خدمات خود را به شکل متراکم و تجميع شده ارائه دهند. چرا که تراکم، قدرت عمل مي‌آورد و اکنون ما در تلاشيم براي اين تلويزيون‌ها اين نکته را مورد توجه قرار دهيم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به قابليت‌هاي IP مديا اشاره کرد و گفت: متاسفانه گاه در اين پروژه عنوان IPTV اطلاق مي‌شود در حالي که اين دو مورد تفاوت‌هاي مهمي با يکديگر دارند. از جمله آن‌که IPمديا منحصر به تلويزيون نيست در حالي که IPTV تنها به تلويزيون محدود مي شود.

اما در راستاي راه‌اندازي اين نوع سايت‌ها و تلويزيونهاي تعاملي که راهي ديگر براي انتشار صوت و تصوير در فضاي مجازي به شمار مي رود، يکي از مسائل مهم و اساسي بحث سرعت اينترنت است که بايد در حدي باشد که امکان بارگذاري و پخش مناسب اين کليپ‌ها فراهم شود.

نکته مهم ديگر هم بحث امنيت اين بخش است که در اين زمينه معاون رسانه‌هاي مجازي سازمان صدا و سيما مي‌گويد: راه‌اندازي اين رسانه مانند سفره بزرگي است که آحاد جامعه مي‌توانند از‌ آن استفاده کنند و براي راه‌اندازي چنين رسانه‌اي لازم است که حتما امنيت بالايي وجود داشته باشد چراکه اگر تلويزيون حتي يک لحظه برفک داشته باشد، کاربران اعتراض خواهند کرد حال چه برسد به قطعي.

در واقع اگر در اين رسانه حتي براي ثانيه‌اي خدمت‌رساني متوقف شود، اتفاق ناخوشايندي صورت گرفته که مشکلات متعددي به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو