یونسکو و سایر سازمانهای بینالمللی باید دسترسی برابر کشورها به اطلاعات و ارتباطات را تضمین کرده و از اعمال هرگونه محدودیت در این عرصه جلوگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی حکیم جوادی در نشست بازنگری مصوبات اجلاس سران جامعه اطلاعاتی با عنوان "جوامع دانش محور، صلح و توسعه پایدار" که در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد با بیان این مطلب اظهارکرد: باید موضوع محدودیت دسترسی به منابع علمی، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه جامعه بین المللی و نهادها و سازمانهای ذیربط جهانی به ویژه یونسکو که خانه علم، آموزش و فرهنگ جهانی است قرار گیرد و تدابیری اتخاذ تا محدودیت دسترسی به منابع علمی برای کشورها رفع شود.
وی ضمن انتقاد از وضعیت نابرابر و تبعیضهای موجود در عرصه دسترسی به منابع علمی در جهان افزود: امروزه شعارهای زیبایی مانند آموزش برای همه، اطلاعات برای همه، دسترسی همگانی به علم و منابع علمی از سوی سازمانهای مختلف مطرح میشود.
او خاطرنشان کرد: اما این قبیل شعارها و نیز برنامههای مهم جهانی در عرصه ی علوم، اطلاعات و ارتباطات، با محدود کردن کشورها و جلوگیری از دسترسی آنها به منابع علمی قابل جمع نبوده و باید در این رابطه چارهاندیشی شود.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به استفاده از شبکه ملی یادگیری در سطوح مختلف آموزشی در کشورمان تصریح کرد: هدف از اجرا و بهره برداری از این شبکه، اشاعه دانش و کاستن از شکاف دسترسی به منابع علمی و آموزشی میان سطوح مختلف جامعه و نیز تضمین برابری به علوم و فناوری است.
وی ادامه داد: شبکه ملی یادگیری در ایران، سه سطح آموزش در مدارس، آموزش عالی و نیز آموزشهای فنی و حرفهای را پوشش می دهد.
حکیم جوادی با اشاره به بیان موفقیتهای کشورمان در عرصه هوشمندسازی مدارس و استفاده از فناوریهای نوین برای تحقق شعار "هر خانه، یک کلاس درس" گفت: تاکنون بیش از 50 هزار مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل شدهاند که این امر یکی از مهمترین دستاوردهای کشور در عرصه آموزش و پرورش است.
وی تاکید کرد: در آموزش عالی نیز تلاش شده است با ایجاد مراکز دادههای علمی، شرایط لازم برای دسترسی دانشجویان و اساتید به متون و منابع علمی و مشارکت این منابع فراهم شود.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این مطلب که ایران در حال راهاندازی شبکه ی علمی کشور با پهنای یک گیگابایت است اظهارکرد: این امر تحولی بزرگ در عرصه به اشتراکگذاری منابع علمی ایجاد میکند که با این اقدام، دانشگاههای کشور به صورت آموزش از راه دور و یادگیری شبکهای به یکدیگر متصل خواهند شد.
وی با اشاره به موضوع استفاده از شبکه ی ملی یادگیری در عرصه آموزشهای فنی و حرفهای افزود: با اتخاذ این اقدام، موسسات و نهادهای فعال در عرصه آموزشهای مهارتی به یکدیگر متصل میشوند و در این رابطه با استفاده از شبیهسازی، در مواردی که دسترسی به کارگاه یا آزمایشگاه وجود ندارد میتوان به صورت مجازی به آن دسترسی پیدا کرد.