دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به آینده شبکه‌های سیار با سرعتی معادل یک گیگابیت بر ثانیه

تزئيني

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹:۰۰


استفاده از فناوری‌های همراه نیازمند بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات خاصی است و طبیعی است که برای بهره‌مندی از مزایای نسل چهارم خدمات تلفن همراه نیز باید از امکانات ویژه‌ای استفاده کرد.

وایمکس نیوز - قبل از نهایی شدن استانداردهای فعلی شبکه‌های نسل چهارم تلفن همراه استانداردهای متنوعی وضع شد که طراحان آنها به رقابت با یکدیگر پرداخته و هر کدام سعی کردند استاندارد خاص خود را به عنوان استاندارد برتر مطرح کرده و بر رقبا غلبه کنند.
از جمله فناوری‌هایی که قبل از همه گیر شدن استاندارد 4G به عنوان یک فناوری پیشرفته مطرح شد می توان به 3GPP Long Term Evolution یا (LTE) اشاره کرد. اگر چه معمولا این استاندارد را یکی از استانداردهای 4G محسوب می‌کنند، اما باید توجه داشت که مشخصات و ویژگی های آن کاملا منطبق بر استاندارد 4G نیست.
با استفاده از استاندارد LTE سرعت دانلود یا بارگذاری اطلاعات به 100 مگابیت در ثانیه و سرعت آپلود انواع دیتا به 50 مگابیت در ثانیه می‌رسد. البته شرط اصلی رسیدن به این سرعت استفاده از کانال مخابراتی 20 مگاهرتزی است.
سوئد و نروژ در استفاده از این فناوری تلفن همراه هم مانند همیشه پیشگام بوده‌اند. اولین شبکه های تلفن همراه عمومی بر مبنای این فناوری پرسرعت در دسامبر 2009 توسط اریکسون و هووایی در شهرهای استکهلم و اسلو راه اندازی شد. برای تاثیرگذاری بیشتر بر کاربران در تبلیغ این شبکه‌ها از اصطلاح 4G هم استفاده شد. ترمینال های کاربری این سرویس توسط سامسونگ طراحی شد و برخی کشورهای دیگر هم در سال 2010 شبکه های مشابهی راه اندازی کردند.
چند اپراتور بزرگ در ایالات متحده و اروپا هم گفته اند که قصد دارند در سال 2011 سرویس هایی بر مبنای فناوری LTE ارائه کنند. ارائه این سرویس به رونق خدماتی مانند تلویزیون همراه و دیگر سرویس های چند رسانه ای بر روی گوشی های تلفن همراه منجر شد.
بعد از گذشت مدتی طراحان فناوری LTE با ارتقای آن فناوری تازه ای موسوم به LTE Advanced یا (Long-term-evolution Advanced) را ابداع کردند. این فناوری که با استانداردهای مصوب خدمات نسل چهارم تلفن همراه انطباق و سازگاری کامل داشت، در پاییز سال 2009 تکمیل شد و انتظار می رود استفاده عمومی از آن در سال 2012 آغاز شود.
طراحان این فناوری مدعی هستند که قصد دارند سرعت تبادل دیتا با استفاده از LTE Advanced را حتی از استانداردهای مصوب اتحادیه بین المللی مخابرات نیز فراتر ببرند. باید توجه داشت که این فناوری با اصلاح شبکه های LTE بر روی همان شبکه ها قابل استفاده و به کارگیری است و لذا استفاده از آن مستلزم صرف هزینه های کمتر برای به روز رسانی است.
در حال حاضر سرعت دانلود دیتا با استفاده از این فناوری به 300 مگابیت در ثانیه می رسد، ولی پیش بینی شده تا ظرف دو سال آینده این رقم به مرز یک گیگابیت در ثانیه برسد. در آن زمان سرعت آپلود اطلاعات با استفاده از این سرویس هم 500 مگابیت در ثانیه خواهد بود.
اما در کنار این فناوری ها که روز به روز در حال پیشرفت هستند باید به فناوری بی سیم دیگری به نام موبایل وایمکس یا(he Mobile WiMAX IEEE 802.16e-2005) اشاره کرد. این استاندارد هم برای دسترسی پرسرعت بی سیم به انواع دیتا بنا نهاده شده و در کره جنوبی به WiBro مشهور است. از طریق شبکه های بی سیمی که بر مبنای این فناوری طراحی شده باشند می توان اطلاعات را با سرعت 128 مگابیت در ثانیه بارگذاری کرده و با سرعت 56 مگابیت در ثانیه آپلود کردد.
این فناوری را در اصل کره ای ها ابداع کردند. اولین شبکه تجاری بر مبنای فناوری موبایل وایمکس توسط شرکت کره تله کام در ژوئن سال 2006 در شهر سئول کره جنوبی راه اندازی شد. استقبال از این فناوری در جهان محدودتر از فناوری LTE بوده است.
از جمله اپراتورهایی که از استفاده از این استاندارد مخابراتی استقبال کردند می توان به اسپرینت نکستل در ایالات متحده اشاره کرد. شبکه موبایل وایمکس این اپراتور در اواخر سپتامبر 2008 راه اندازی شد و از اصطلاح تجاری 4G برای این شبکه هم استفاده شد.
هم اکنون متخصصان و کارشناسان در تلاش هستند تا استانداردهای نوینی را برای شبکه های مخابراتی نسل چهارم طراحی کنند. یکی از این استانداردها IEEE 802.16m است که نسخه ای ارتقا یافته از 802.16e محسوب شده و کماکان در دست تکمیل است. سرعت دانلود اطلاعات از طریق شبکه های مبتنی بر این استاندارد در صورت سکون یک گیگابیت در ثانیه و در صورت تحرک 100 مگابیت در ثانیه خواهد بود.
UMB (Ultra Mobile Broadband) یک استاندارد دیگر نسل چهارم است که توسط Qualcomm ابداع شده و حداکثر سرعت دانلود با استفاده از آن 275 مگابیت در ثانیه و حداکثر سرعت آپلود با استفاده از آن 75 مگابیت در ثانیه است. از جمله دیگر فناوری های در حال طراحی برای شبکه های نسل چهارم می توان به Flash-OFDM ، iBurst و MBWA (IEEE 802.20) اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو