جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رقابت در صدور پروانه اپراتوری به نفع چه کسانی است

شوراي عالي

یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷:۰۰


شورای عالی فضای مجازی با اعلام اقدام به صدور دومین پروانه برای شبکه IPTV پس از خدمات سلامت ، قدرت رقابتی خود را با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان رگولاتور قانونی کشور به نمایش می گذارد و وظایف قانونی یک سازمان حاکمیتی بین بخشی را به چالش می کشد.

قبل از تشکیل شورای فضای مجازی در اسفند ماه 1390، وزارت ارتباطات با صدور پروانه های فعالیت برای شبکه های ارتباطی اعم از تلفن ثابت ، همراه ، PAP ، SAP ، ISP ، ISDP ، Wimax ، FTTH ، ISDP و دیگرشبکه های موجود ، خودرا براساس قانون ، متولی بلامنازع صدور پروانه تلقی میکرد.
حتی در برخی خبرها دیده می شد که حمایت از پروانه های صادره را نیز دردستور کار خود قرارداده است.
اما این روزها انتشار خبرصدوراولین پروانه برای شبکه سلامت کشور و آمادگی برای صدور پروانه های دیگر از سوی یک نهاد سیاستگذار حوزه مجازی ، اقتدار چند ساله این سازمان وابسته به وزارت ارتباطات را درهم شکسته و آینده رگولاتوری ارتباطات کشوررا درهاله ای از ابهام فرو برده است.
مسئله زمانی پیچیده تر میشود که سیاستهای این دو سازمان به صورت موازی درجامعه به اجرا درآیدوهر یک با صدور پروانه ی مستقل ، هزینه های کلانی را به جامعه تحمیل کنندو بعضا درمورد کفایت و تعهدات وتکالیف پروانه های صادره توسط سازمان دیگر اعلام نظر نمایند.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درآبانماه 1391 با صدور پروانه " شبکه ملی دسترسی فیبرنوری " برای شرکت ایرانیان نت مدعی شد که اپراتور چهارم با ایجاد زیرساخت فیبرنوری در درون شهرها امکان دسترسی به شبکه ای با سرعت حداقل 20 و حداکثر 100 مگابایت را برای شهروندان فراهم می کند و ایرانیان نت در معرفی خدمات خود دقیقا از E-Health و IPTV  بعنوان خدمات مهم شبکه فیبرتا خانه نام می برد.
سئوالی که دراین مقطع ، صادر کنندگان پروانه بایدبه آن پاسخ دهند این است که :
·         چرا صدورپروانه های اپراتوری با هماهنگی بین سازمانهای ذی صلاح انجام نمیشود تاهزینه کمتری براقتصاد کشور وارد شود.
·         آیا پروانه های صادره ی قبلی که در بردارنده تکلیفی معین برای دارندگان پروانه می باشند، مشمول قانون عطف به ما سبق خواهند شد؟
·         دراین صورت برخی تکالیف مشخص شده در پروانه های صادره چه سرنوشتی خواهند داشت؟
همچنین با توجه به اقدام شورای عالی فضای مجازی برای صدور پروانه جدید درحوزه IPTV و شبکه سلامت سئوالات زیر مطرح است که نیازمند پاسخ گویی است.
·         پروانه ی شبکه ملی دسترسی فیبرنوری برای ارایه چه خدمات و سرویسهایی صادر شده است؟
·         آیا استفاده از شبکه بی سیم برای خدمات سلامت با وجود شبکه دسترسی فیبرنوری بازگشت به عقب محسوب نمی شود؟
·         آیا استفاده از شبکه سیم مسی برای ارایه خدمات IPTV گزینه مناسبی است ؟
·         آیاآیین نامه های شورای عالی فضای مجازی بر مبنای قوانین کشور تدوین شده یادرحال تدوین است ؟
پاسخگویی به این سئوالات تکلیف بسیاری از فعالان عرصه شبکه های ارتباطی و مجازی که تا کنون براساس قوانین کشور مشغول فعالیت بوده اند را روشن خواهد کرد.
منبع: عصر ارتباط

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو