سه شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۴

فيس‌بوک چگونه از عکس‌هاي شما استفاده تبليغاتي مي‌کند

فيس بوک

دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰:۰۰


مدت‌هاست فيس‌بوک از عکس ‌افراد در تبليغ شرکت‌هاي تجاري در صفحات خود استفاده مي‌کند. اين امر جديد نيست اما فيس‌بوک در اقدامي جديد آن را شرح داده است. کاربر مي‌تواند با تغيير تنظيمات از اين امر جلوگيري کند.

به گزارش سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فيس‌بوک در اطلاعيه‌اي اعلام کرد که تغييراتي را که مي‌خواست در تنظيمات حريم شخصي خود ايجاد کند براي يک هفته به تعويق مي‌اندازد.

اگرچه علت اين تعويق از سوي اين شرکت، بررسي نظرات بيش‌تر کاربران ذکر شده اما در حقيقت دليل آن اعتراض شش گروه نظارتي حقوق کاربران است. آنها اعتراض داشتند که با تنظيمات جديد استفاده از عکس‌ها? اسامي و ديگر اطلاعات کاربران در تبليغات فيس‌بوک بسيار آسان‌تر خواهد شد.

آن‌چه براي کاربران هم مي‌توانست قابل درک و هشداردهنده باشد اين بود که داده‌هاي پروفايل آنها? نظير عکس پروفايل آنها? اسم و ديگر اطلاعات ذکر شده مي‌توانست به عنوان بخشي از تبليغات روي صفحات دوستان آنها نمايش داده شود. اين موضوع البته جديد نيست ولي براي اولين بود که جزييات آن از سوي فيس‌بوک ذکر مي‌شد.

تبليغات روي شبکه ‌اجتماعي فيس‌بوک که به عنوان تبليغات اجتماعي شناخته مي‌شوند قرار است به کاربر اطلاعات مرتبط نيز ارائه دهند، ارتباطي که در حال حاضر هم مي‌تواند مشاهده شود. اگر شما صفحه مربوط به برندي مثل "نايک" يا "آديداس" در فيس‌بوک را "لايک" کنيد? کنار تبليغ اين برند در کنار صفحات فيس‌بوک دوستان‌تان پروفايل شما به عنوان کسي که پيش از اين آن برند را لايک کرده‌ايد نمايش داده مي‌شود. فلسفه اين امر است که اگر شما يک شرکت را دوست داشته باشيد? شانس آن‌که دوستان‌تان نيز مثل شما بيانديشند بيش‌تر مي‌شود.

براي آن دسته از کاربران فيس‌بوک که با اين امر آشنا نبودند يا به آن توجه نکرده بودند توضيحات اخير فيس‌بوک هشداردهنده بود. گرچه اين کارکردها موضوعات جديدي نيستند، اما ارائه اتوضيحات از سوي فيس‌بوک در هر حال امر جديدي مي‌تواند تلقي شود. فيس‌بوک پيش از اين نيز به همان گونه که شرحش رفت استفاده مشابه‌اي از اطلاعات پروفايل کاربران مي‌کرده است.

به گزارش دويچه وله، بر اساس اطلاعاتي که فيس‌بوک ماه جاري ميلادي بر روي سايت خود در اختيار کاربران گذاشته است‌، شما اجازه استفاده از اسم? عکس پروفايل? محتوا و اطلاعات مرتبط با محتواي تجاري را به فيس‌بوک مي‌دهيد. اين به معني اين خواهد بود که شما اجازه مي‌دهيد شرکت‌ها به فيس‌بوک براي نمايش اسم يا عکس پروفايل شما يا هر دوي آنها و ديگر اطلاعات شما پول بپردازند. اگر شما براي محتوا و اطلاعات خود گروهي خاص از مخاطبان را مشخص کنيد? فيس‌بوک اعلام کرده به آن تنظيمات احترام مي‌گذارد.

فيس‌بوک در پاسخ به خبرنگار وب‌سايت "مشابل" اعلام کرد که اين توضيحات از اين جهت در وب‌سايت افزوده شده است که کاربر را نسبت به چگونگي ساز و کار تبليغات در فيس‌بوک آگاه کند? اينکه مردم دقيقا بايد انتظار چه چيزي را داشته باشند وقتي درباره تبليغات در فيس‌بوک صحبت مي‌شود.

درباره آن‌چه فيس‌بوک توضيحاتش را روي سايت خود اعلام کرده مي‌توان چهار نکته سريع براي درک بيش‌تر کاربر و محافظت از اطلاعات وي گفت:

1- اطلاعات شما مي‌تواند کنار تبليغاتي که در کنار صفحات ديده مي‌شوند ديده شود و به عنوان اطلاعات کسي که از آن تبليغات راضي بوده‌ايد و آن را "لايک کرده‌ايد"? نمايش داده شود.

2- اطلاعات شما تنها به دوستان شما و آن دسته از افرادي که آنها را مجاز به ديدن اطلاعات‌تان کرده‌ايد نمايش داده مي‌شود. سيستم تبليغات در فيس‌بوک اين‌گونه است که اطلاعات دوستان در ارتباط با شرکت‌ها صرفا بر صفحه افرادي از ميان دوستان‌شان يا همه دوستان‌شان نمايش داده مي‌شود.

3- در صورت اعلام مشارکت در امر تبليغات چيزي به شما پرداخت نخواهد شد. بر اساس اطلاعات فيس‌بوک سود اين امر به فيس‌بوک پرداخت مي‌شود.

4- براي اين‌که به فيس‌بوک اجازه ندهيد اطلاعات پروفايل شما را در اختيار شرکت‌ها بگذارد (در همين سطحي که بحث شد وگرنه استفاده‌هاي ديگري نيز فيس‌بوک از اطلاعات کاربر مي‌کند)? به راحتي مي‌توانيد اين قدم‌ها را برداريد:

Privacy Settings-->Ads-->Edit Third Party Sites

Privacy Settings-->Ads-->Edit Ads & Friends

تنظيمات نهايي را طوري انتخاب کنيد که هيچ کس (No one) نتواند اطلاعات شما را کنار تبليغات روي صفحه‌اش مشاهده کند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو